וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט לא מצא לו מחליף, ונשיא איטליה נבחר לכהונה שנייה

30.1.2022 / 11:52

סרג'ו מטרלה בן ה-80 כבר תכנן תכניות, אך נקרא לדגל אחרי ששבוע של הצבעות חשאיות בפרלמנט הסתיימו במבוי סתום. "חדשות נהדרות לאיטלקים", אמר ראש הממשלה דראגי, שבעצמו קיווה לזכות בתפקיד וחוסר ההסכמות בין חברות הקואליציה הרחבה שלו מאיים על הישרדותה

נשיא איטליה סרג'ו מטרלה במשרד המשפטים ברומא, 21 בינואר 2022. רויטרס
נקרא אל הדגל. נשיא איטליה מטרלה במשרד המשפטים, החודש/רויטרס

נשיא איטליה, סרג'ו מטרלה, נבחר אתמול (שבת) מחדש לכהונה שנייה, אחרי שראשי המפלגות בפרלמנט ביקשו ממנו להמשיך לקדנציה נוספת לאחר שבוע מתוח שבו לא הצליחו לבחור לו מחליף.
ראשי המפלגות הודו למטרלה בן ה-80 על שהסכים להישאר, אך הניסיונות הכושלים להחליפו במהלך שבעה סבבי הצבעה ערערו על יציבות הממשלה. אף על פי כן, השווקים הפיננסיים צפויים להגיב בחיוב להמשך הסטטוס-קוו, כשראש הממשלה מריו דראגי, שהבהיר כי הוא מקווה להיות נשיא בעצמו, ימשיך בתפקידו במקום זאת.

דראגי מסר בהצהרה כי בחירתו מחדש של מטרלה היא "חדשות נהדרות עבור האיטלקים", והודה לו על "החלטתו ללכת עם הרצון העז של הפרלמנט". האפיפיור פרנציסקוס שלח למטרלה איגרת ברכה.
במהלך הסיבוב השמיני בהצבעה בפרלמנט, פרצו מחיאות כפיים רמות וממושכות כשמטרלה עבר את רף 505 הקולות הדרושים לניצחון. הבחירות לנשיאות איטליה מתקיימות בחשאיות בקרב יותר מאלף חברי פרלמנט ונציגים אזוריים.

מטרלה שלל בעבר את הישארותו בתפקיד לקדנציה נוספת בת שבע שנים, אך בשל החשש ליציבות הפוליטית במדינה הוא שינה את דעתו לנוכח פניות של מנהיגי הפרלמנט שפגשו אותו בארמונו מוקדם יותר אתמול. בסופו של דבר קיבל מטרלה 759 קולות, 94 קולות יותר ממה שקיבל כשנבחר לראשונה ב-2015 ומספר הקולות השני בגובהו אי-פעם. רק סנדרו פרטיני, שכיהן כנשיא בין 1978 ל-1985, קיבל יותר קולות ממטרלה.

בתגובה קצרה שנמסרה מארמון הנשיאות, אמר מטרלה כי משבר הקורונה המתמשך והמשבר הכלכלי והחברתי באיטליה מחייבים אותו לקבל את החלטת הפרלמנט. לדבריו, אף שהיו לו כבר תוכניות אישיות אחרות, הוא "מחויב לענות על הציפיות והתקוות של העם".

אף שהתפקיד הוא ייצוגי בעיקרו, לנשיא איטליה יש השפעה רבה במינוי ראשי ממשלה ולעתים קרובות הוא נקרא לפתור משברים פוליטיים. הממשלות באיטליה, הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו מכהנות כשנה אחת בלבד בממוצע.

חברי פרלמנט מוחאים כפיים אחרי בחירתו של נשיא איטליה סרג'ו מטרלה לכהונה שנייה, 29 בינואר 2022. רויטרס
לא הצליחו להגיע לפשרה. חברי פרלמנט מוחאים כפיים אחרי הבחירה במטרלה, אמש/רויטרס

מנהיג המפלגה הדמוקרטית מהמרכז-שמאל, אנריקו לטה, שתמך בבחירתו מחדש של מטרלה, אמר לעיתונאים שהוא מוקיר "תודה עצומה על החלטתו הנדיבה כלפי המדינה". מקור פוליטי אמר כי דראגי התקשר מוקדם יותר למטרלה והפציר בו להישאר בתפקיד.

היחסים בין המפלגות בקואליציית השלטון התדרדרו במהלך הליך הבחירות, על רקע האשמות הדדיות באי-מציאת דמות המוסכמת על כולם. הקואליציה של דראגי כוללת את מפלגות המרכז-שמאל והמרכז-ימין הגדולות וכן את מפלגת "הליגה" הימנית קיצונית, תנועת חמישה כוכבים, שהייתה בעבר אנטי-ממסדית, ומגוון מפלגות קטנות יותר.

"הרקע הפוליטי הכולל הפך לפחות תומך בממשלתו של דראגי, שעומדת בפני משימה קשה בשנה שנותרה לפני הבחירות הכלליות הבאות", אמר וולפנגו פיקולי, מחברת הייעוץ לסיכונים פוליטיים "טנאו".
בימין, בעוד שגם "הליגה" וגם מפלגת "פורצה איטליה" תמכו בסופו של דבר בקריאה למטרלה להמשיך לכהונה נוספת, בעלת בריתן מפלגת "האחים של איטליה" - שאינה חלק מהממשלה - גינתה את המגעים שהתנהלו מאחורי הקלעים.

"הפרלמנט הראה שהוא לא ראוי עבור האיטלקים", מסרה מנהיגת המפלגה, ג'ורג'יה מלוני, בהצהרה. היא האשימה את בעלות בריתה ב"סחר חליפין" בנשיאות כדי להבטיח את הישרדות הממשלה תישאר עד תום הכהונה הנוכחית של הפרלמנט ב-2023. היא אמרה שהגוש השמרני "צריך להיבנות מחדש".
לטה, שהתחזק בעקבות השבוע האחרון, אמר כי "הנוף הפוליטי השתנה". כמה פרשנים צופים שיהוי שינויים בממשלה בזמן הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully