וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחריין ועד מועדון הכדורגל צ'לסי: המאבק באנטישמיות ברחבי העולם עלה מדרגה

עודכן לאחרונה: 27.1.2022 / 20:41

ביום השואה הבינלאומי, אוניברסיטת ת"א הגישה לנשיא דוח על מגמות חיוביות בעולם בנוגע לאנטישמיות ב-2021. עיקרי הדוח עסקו בזירה המשפטית והתרבותית. בין היתר, במדינה ערבית נפתחה לראשונה תערוכה להנצחת השואה. "חיזוק האור חשוב לא פחות מהמאבק בחושך"

בווידאו: חבר צוות המומחים שחקר את פרשת אנה פרנק מספר על מסקנות המחקר/צילום רויטרס

מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב מפרסם היום (חמישי), יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, סקירה שנתית של מגמות חיוביות במאבק באנטישמיות ברחבי העולם ב-2021. הדוח כולל בין היתר תקדימים משפטיים במאבק באנטישמיות, הקצאת משאבים להגנה על קהילות יהודיות, הרחבת הפעילות לשימור בתי קברות יהודיים, התגייסותם של מועדוני ספורט מובילים למאבק באנטישמיות ולראשונה, תערוכה להנצחת השואה במוזיאון של מדינה ערבית. "חיזוק האור חשוב לא פחות מהמאבק בחושך", אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג.

בזירה המשפטית, נקבעו ב-2021 שורה של תקדימים מעודדים במאבק באנטישמיות, שצמצמו את היכולת של מפיצי תעמולת שנאה לפעול בחופשיות. בין הבולטים בהם פסיקה של בית הדין האירופי לזכויות אדם נגד חבר פרלמנט בולגרי שהפיץ תעמולה אנטישמית בספריו.

בנוסף לכך, האיחוד האירופי השיק "אסטרטגיה למאבק באנטישמיות ולטיפוח חיים יהודיים", שבין היתר מעודדת העמדה לדין על התבטאויות ומעשים אנטישמיים במדינות החברות.

בתי קברות יהודיים באוקראינה. Rohatyn Jewish Heritage(RJH), אתר רשמי
בתי קברות יהודיים באוקראינה/אתר רשמי, Rohatyn Jewish Heritage(RJH)

נוסף על כך, כמה מדינות בארצות הברית חוקקו חוקים בעקבות גלי האנטישמיות של העת האחרונה: בניו יורק אסרו הצגת סמלי שנאה על רכוש ציבורי; וקליפורניה קבעה כי יש להכיר במניעי דת ואפליה בפשעי שנאה ברמה המקומית, ולהדריך את כוחות המשטרה בנושא.

בזירה הפוליטית והחקיקתית, הגדילו ממשלות ברחבי העולם את המשאבים המוקצים להגנה על קהילות יהודיות, מינו נציבים למאבק באנטישמיות ואימצו את הגדרת האנטישמיות של כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה. כך למשל, בעיר מאלמו שבשבדיה התכנס באוקטובר 2021 "הפורום הבינלאומי להנצחת השואה ולמאבק באנטישמיות", בהשתתפות עשרות משלחות ומנהיגים מכל העולם, שנענו להזמנתו של ראש הממשלה של שבדיה סטפן לופבן.

בקנדה, בתגובה לעלייה חדה באירועים אנטישמיים, השיקה הממשלה תוכנית פעולה: הקצאת חמישה מיליון דולר להגנה על מוסדות, בתי קברות, ואתרים יהודיים, מימון תכניות הדרכה, קידום חקיקה ואמצעי אכיפה וקידום אימוץ הגדרת האנטישמיות של IHRA.

בתי קברות יהודיים באוקראינה. Rohatyn Jewish Heritage(RJH), אתר רשמי
נרשמו תקדימים משפטיים במאבק באנטישמיות. בתי קברות יהודיים באוקראינה/אתר רשמי, Rohatyn Jewish Heritage(RJH)

בזירה התרבותית, התחזקה במזרח אירופה הפעילות לשימור בתי קברות יהודיים. בכפר צ'שניקי שבאוקראינה הקימו תושבים לא יהודים אנדרטה להנצחת קורבנות השואה, בתמיכת הקהילה היהודית המאוחדת באוקראינה והקהילה היהודית של העיר האוקראינית איוונו-פרנקיבסק.

במערב היבשת ובצפון אמריקה הפך המאבק באנטישמיות לדגל של התאחדויות ומועדוני ספורט מובילים, בהם: צ'לסי, שהשיק אתר ייעודי בשם "אומרים לא לאנטישמיות", בורוסיה דורטמונד ופיינורד רוטרדם.

בארצות הברית הסתיימה קריירת ה-NBA של השחקן מאיירס לאונרד, לאחר שאמירות אנטישמיות שלו במהלך משחק וידאו הופצו ברשתות החברתיות. קבוצתו, מיאמי היט, ביטלה את החוזה שלו והוא נקנס ב-50 אלף דולר. בחודש יוני 2021 פוטר מאמן הפוטבול של תיכון דקסברי במסצ'וסטס, דייב מיימרון, בעקבות התבטאויות אנטישמיות.

תערוכה להנצחת השואה במוזיאון 'צומת התרבויות' בדובאי. אופיר וינטר, מרכז קנטור, אתר רשמי
תערוכה להנצחת השואה במוזיאון "צומת התרבויות" בדובאי/אתר רשמי, אופיר וינטר, מרכז קנטור
תערוכה להנצחת השואה במוזיאון 'צומת התרבויות' בדובאי. אופיר וינטר, מרכז קנטור, אתר רשמי
תערוכה להנצחת השואה במוזיאון "צומת התרבויות" בדובאי/אתר רשמי, אופיר וינטר, מרכז קנטור
שחקני צ'לסי חוגגים עם אנטוניו רודיגר. רויטרס
מועדוני ספורט מובילים התגייסו למאבק באנטישמיות/רויטרס

בזירה המזרח תיכונית: לראשונה זכתה שואת יהודי אירופה לדיון משמעותי במוזיאון ציבורי במדינה ערבית - איחוד האמירויות. זאת, לצד צעדים מעודדים נוספים שנקטו השלטונות באמירויות, וכן בבחריין.

באבו דאבי מוקם בית משפחת אברהם - מתחם משולב הכולל בית כנסת, כנסייה ומסגד, שדומים זה לזה בגובהם ובצורתם החיצונית, אך שונים בעיצוב הפנים בהתאמה לצורכי הדתות השונות. בניית המתחם צפויה להסתיים במהלך 2022.

"משבר האנטישמיות בעולם מתעצם, אך המאבק העולמי נגדו מתעצם גם הוא", אמר נשיא המדינה הרצוג. "אנו עדים ליוזמות רבות בעולם הנלחמות באנטישמיות, ועלינו לעודד ולטפח את המגמות החיוביות הללו. חיזוק האור חשוב לא פחות מהמאבק בחושך".

באירוע שנערך ביד ושם לרגל יום השואה הבינלאומי, הזהיר הרצוג כי "ההלם" סביב השואה "הולך ומתפוגג". "אנו רואים עלייה בתקיפות אנטישמיות באינטרנט; נורמליזציה של הטרמינולוגיה האנטישמית בתקשורת", פירט והוסיף, "כיצד מפרי זכויות האדם הגרועים בעולם נבחרים לכהן בגופי זכויות האדם של האו"ם; אנו רואים את משטר האייתולות באיראן קורא להשמדת מדינת ישראל, יוזם טרור נגד קהילות יהודיות ברחבי העולם ורוצח אזרחים ברחבי המזרח התיכון בעוד שיש מי שפשוט מסתכלים לכיוון השני; וכיצד מפריכים את האמת על העבר, וכיצד עובדות חלופיות מטביעות את ההיסטוריה".

"הנצחת השואה היא חובתו של כל אדם ושל כל אומה", הצהיר הנשיא הרצוג. "כאשר אנו מורידים את המגננות שלנו ומתעלמים מאחריותנו, כוחות השנאה מרימים את ראשם במהירות והופכים נועזים יותר. כאשר איננו מצליחים לחזק את התחייבותנו - 'לעולם לא עוד', אנו מתעלמים מהחוב שלנו לעבר שלנו ומפקירים את זכויותינו על עתידנו".

הרצוג קרא "לחדש את מחויבותנו לזכור את לקחי השואה". הוא הוסיף כי "עלינו לחשוף ולהוקיע כל ניסיונות לעוות, לשכתב או לשכוח את מה שקרה לפני זמן לא רב".

פרופ׳ אוריה שביט, הנשיא הרצוג ואריה צוקרמן בטקס מסירת דוח מרכז קנטור לנשיא. 27 בינואר 2022. רפאל בן מנשה, אתר רשמי
פרופ׳ אוריה שביט, הנשיא הרצוג ואריה צוקרמן בטקס מסירת דוח מרכז קנטור לנשיא, היום/אתר רשמי, רפאל בן מנשה

רוברט זינגר, יו"ר המרכז לאימפקט יהודי אמר בתגובה לסקירה כי "לאורך השנה פועל המרכז לאימפקט יהודי כנגד תופעת האנטישמיות, הגזענות, שיח השנאה והכחשת השואה. כחלק ממאבק זה, ערכנו לאורך השנה אירועי מפתח שונים כשהשיא שביניהם היה חיבור לקבוצת הכדורסל מכבי תל אביב וחתימתה על הגדרת IHRA בנובמבר האחרון. בנוסף יצאה הקבוצה בקריאה לקבוצות ספורט נוספות בעולם לחתום על ההגדרה ולהצטרף למאבק. לקבוצות הספורט יש השפעה עצומה שכן מהוות מודל לחיקוי למיליוני אנשים דבר שיכול לתרום רבות למיגור תופעת האנטישמיות העולמית."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully