וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יד שנייה מסוכנות ביון: ליטא מעמידה למכירה מתקן חשאי לשעבר של ה-CIA

25.1.2022 / 14:16

הרשויות יציעו למכירה אסם גדול השוכן בפאתי הבירה והיה אחד "האתרים השחורים" שבהם ארה"ב חקרה ועינתה חשודים בטרור מחוץ לגבולותיה. המתקן נסגר ב-2006, ועד השנים האחרונות הוא שימש לאימוני סוכנות הביון המקומית

מתקן חשאי לשעבר של ה-CIA בפאתי וילנה, ליטא, 20 בינואר 2022. רויטרס
"פרויקט מספר 2". מתקן הכליאה לשעבר של ה-CIA/רויטרס

אסם גדול ממדים בפאתי בירת ליטא, שמסדרונו הארוך וחדריו חסרי החלונות וחסיני הרעש שימשו בעבר את ה-CIA, יועמד בקרוב למכירה. המתחם היה חלק מ"תכנית ההסגרה" של וושינגטון, שבמסגרתה חשודים בטרור שנעצרו בשדות הקרב באפגניסטן ובעיראק נחקרו בבתי כלא חשאיים שמחוץ לתחום השיפוט של ארצות הברית. על רובם ידוע מעט מאוד עד היום, יותר מעשור מאז סיומה של התכנית השנויה במחלוקת.

עם זאת, בית המשפט האירופי לזכויות אדם אישר כי המבנה בן עשרה חדרים, השוכן ביער מושלג בעיירה אנטווילאי שבפאתי וילנה, שימש את ה-CIA לחקירות חשודים בטרור מ-2005 עד 2006. המתקן כונה "פרויקט מספר 2" או "מרכז המעצר סגול".

"זה היה מבנה תחת אבטחה כבדה שבו אפשר היה לעשות מה שרוצים. מה בדיוק קרה, את זה לא הצלחנו לקבוע", אמר ארווידס אנוסאושקס, שהוביל את החקירה הפרלמנטרית בנושא, בריאיון לרויטרס ב-2010. בניגוד לבית כלא בבירה ששימש את הקג"ב בתקופת ברית המועצות והפך מאז לאתר התיירות המוביל של ליטא, לרשויות אין כוונה להפוך את המתקן הזה למוזיאון.

למעשה, קרן הנכסים של הממשלה, המנהלת נכסים שלמדינה אין יותר צורך בהם, נערכת להציע את האסם למכירה במחיר שטרם נקבע. הקרן קיבלה את ניהול המתקן מידי שירותי המודיעין של ליטא, שהשתמשו בו כמתקן אימונים מ-2007 עד 2018.

מתקן חשאי לשעבר של ה-CIA בפאתי וילנה, ליטא, 20 בינואר 2022. רויטרס
(צילום: רויטרס)/רויטרס
מתקן חשאי לשעבר של ה-CIA בפאתי וילנה, ליטא, 20 בינואר 2022. רויטרס
(צילום: רויטרס)/רויטרס

על פי עדויות שעלו בבית המשפט האירופי, אסירי ה-CIA הוחזקו בבידוד במתקן, באור קבוע וברעש אינטנסיבי. הם היו מגולחים עם הגעתם כשעיניהם או ראשיהם מכוסים ורגליהם אזוקים. בית המשפט הורה לליטא לשלם 100 אלף אירו פיצויים לאבו זוביידה, בכיר באל-קאעדה שלפי בית המשפט היה נתון להפרות זכויות אדם בזמן שנכלא במתקן הזה.

אסירים אחרים באתר כללו את חאלד שייח מוחמד, אחד ממתכנני פיגועי 11 בספטמבר. המתקן נסגר ב-2006 אחרי שליטא סירבה לאשפז בבית חולים אסיר מוכר נוסף, מוסטפא אל-הווסוואי. כל השלושה מוחזקים כיום במתקן הכליאה בגואנטנמו.

במתקן הכליאה, שלו יש גנרטור ואספקת מים משלו, אורות הפלורסנט ורעש מיזוג האוויר שולטים על החדרים שהפכו ריקים. "אנחנו לא לוחצים על שום כפתור, כדי לא להדליק שום דבר בטעות", סיפר נציג של קרן הנכסים הממשלתית, שביקש שלא להזדהות בשמו.

  • עוד באותו נושא:
  • ליטא
  • cia

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully