וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אומרים חוק נורבגי וכיצד מכונה תפקידו של נתניהו: הכנסת מציינת את יום השפה הערבית

עודכן לאחרונה: 25.1.2022 / 12:23

זו השנה השביעית לציון היום במשכן ובמסגרת האירועים נחשף לראשונה מיזם חדש של מנכ"ל הכנסת, במסגרתו הופק מילון מושגי יסוד בשפה הערבית. ועדות הכנסת מקיימות שלל דיונים מיוחדים בנושא. אז מה היא אִסְתִגְ'וַואבְּ ומי זאת לַגְ'נַתְ אֵ-סּוּלוּכִּיַאת?

בכנסת מציינים היום (שלישי) את יום השפה הערבית במשכן, בשלל דיונים מיוחדים בוועדות הכנסת. זו השנה השביעית לציון היום בכנסת ובמסגרת האירועים נחשף הבוקר לראשונה מיזם חדש של מנכ"ל הכנסת, גיל סגל, במסגרתה הפיקו במשכן לראשונה מילון מושגי יסוד בפרלמנט בשפה הערבית.

יוזמת המנכ"ל נעשתה בשיתוף מזכירות הכנסת, הלשכה המשפטית, מרכז המבקרים ואתר האינטרנט של הכנסת והיא כוללת עשרות מושגים כללים כגון ראש האופוזיציה הנקרא בערבית רַאִיסְ אֵלְ-מוּעַארַדַּה או ועדת האתיקה שנהגת בערבית לַגְ'נַתְ אֵ-סּוּלוּכִּיַאת.

בהמשך המילון הפרלמנטרי ניתן למצוא מונחים מעולם המושגים של הכנסת כגון שאילתה אותה הוגים בערבית אִסְתִגְ'וַואבְּ ורביזיה שהיא בערבית: אִיעַאדַתְ אֵ-נַּזַר ולבסוף ישנם גם מושגים רבים מתחום החקיקה כגון החוק הנורבגי שנקרא בערבית אֵלְ-קַאנוּן אֵ-נַּרְוִויגִ'י. לא נשכח גם הלב הפועם של המשכן: מזנון הכנסת, מַקְסַ'ף אֵלְ-כִּנִיסֵת.

למילון המונחים המלא לחצו כאן

חברי רע"ם והרשימה המשותפת מחוץ להגשת ההמלצות לנשיא ריבלין. ראובן קסטרו
אֵלְ-קַאנוּן אֵ-נַּרְוִויגִ'י? חברי רע"ם והרשימה המשותפת/ראובן קסטרו

בכנסת ציינו כי המילון הוא רק השלב הראשון ובהמשך יוצגו גם הגדרות לכל מושג בעברית וערבית כשכל המיזם יהיה מקוון עם אפשרויות חיפוש רבות וכן אפשרות להציע מילים נוספות אותן תתרגם הכנסת. המילון החדש יופץ הבוקר לכלל חברי הכנסת ובמהלך דיון מיוחד במליאה יקריא ממלא מקום יו"ר הכנסת שלל מונחים מתוך המילון.

מנכ"ל הכנסת (בערבית: מוּדִירְ עַאם אֵלְ-כִּנִיסֵת) גיל סגל אמר: "מדובר במהלך חשוב אשר נועד לקרב את העשייה הפרלמנטרית בכנסת לכלל אזרחי המדינה. השפה היא הכלי החשוב והבסיסי ביותר לשיח בין אנשים, על כן מהלך זה מבטא יותר מכל את משמעות המסר שאנו רואים בהנגשת וידיעת השפה הערבית בכלל ובכנסת - ביתם של כלל אזרחי ישראל היהודים והערבים בפרט".

היוזמה של המנכ"ל היא רק אחת משלל יזמות ואירועים בכנסת לכבוד יום השפה הערבית. ביוזמתו של יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הניחו חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסאמה סעדי הצעת חוק הקובעת כי השפה הערבית היא שפה רשמית במדינה. כזכור, חוק הלאום ביטל את מעמד השפה הערבית כשפה רשמית וההצעה הזו באה להחזיר את המצב לקדמותו. טיבי וסעדי מציינים כי לחוק הלאום יש השלכות רבות ויומיומיות עבור הציבור הערבי בפרט שחי בסביבה שתופסת את שפתו ומכאן תרבותו כעוינת ומאיימת. הם מבקשים "לסיים את שינמוכה והפגיעה במעמדה כשפת 20% מהאזרחים במדינה".

מילון הכנסת בערבית. ראובן קסטרו, נעם מושקוביץ דוברות הכנסת, בית השלום, עיבוד תמונה
מילון הכנסת בערבית/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, נעם מושקוביץ דוברות הכנסת, בית השלום

בדברי ההסבר לחוק מציינים יוזמיו כי לפני מחקר של מנאראת מכון ון ליר ואוניברסיטת תל אביב עולה כי שיעור היהודים המדווחים כי הם מסוגלים לקרוא עיתון בערבית עומד על 2.6% ושיעור הקוראים ספרות אינו עולה על 1%. רק 10% מהיהודים בישראל מעידים על עצמם כמדברים או מבינים את השפה הערבית ברמה טובה.

גם בועדת חוקה חוק ומשפט ידונו במעמד השפה הערבית.

בוועדת בטחון הפנים ידונו היום בשימוש בשפה הערבית למלחמה בפשיעה והאלימות תוך הנגשת קמפיינים בשפה הערבית למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית.

וועדת הכלכלה תציין את יום השפה הערבית בכנסת, בדיון בטעויות כתיב ושמות מקומות בשפה הערבית בשלטי דרכים. בישיבה תשתתף שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי.

ועדת החינוך תדון בלימודי השפה הערבית במערכת החינוך בבתי הספר.

בוועדה לקידום מעמד האישה ידונו במיומנות בשפה הערבית בחדרי החקירות של משטרת ישראל בתיקי מין ואלימות במשפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully