וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: מוכנים למו"מ ישיר עם ארה"ב אם הוא יוביל ל"הסכם טוב"

עודכן לאחרונה: 25.1.2022 / 14:21

שר החוץ של איראן אותת על פריצת דרך אפשרית במו"מ שמתנהל בעקיפין עד כה, וציין כי שיחות ישירות עם וושינגטון אפשריות אם יהיה צורך בהן כדי להגיע להסכמות. בארה"ב אמרו כי הם ערוכים לקיים את השיחות "בדחיפות" לאור הזמן שאוזל לחזור להסכם הגרעין

נשיא איראן אבראהים ראיסי בפרלמנט הרוסי, מוסקבה, 20 בינואר 2022. רויטרס
השיחות הוקפאו למשך חודשים ארוכים אחרי ניצחונו. ראיסי בפרלמנט של רוסיה, בשבוע שעבר/רויטרס

איראן הביעה אתמול (שני) לראשונה נכונות למשא ומתן ישיר עם ארצות הברית, שהכריזה כי היא ערוכה לקיים את השיחות "בדחיפות", בנקודת מפנה אפשרית במאמצים להציל את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015.

טהראן מנהלת מאז השנה שעברה שיחות עם חמש המעצמות האחרות - גרמניה, צרפת, סין, רוסיה ובריטניה - שעדיין חלק מההסכם, שהקל בסנקציות על איראן בתמורה להגבלות על תכנית הגרעין שלה. לאחר שנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ פרסם באופן חד-צדדי מההסכם ב-2018, וושינגטון תחת ממשל ביידן השתתפה בעקיפין במשא ומתן המתקיים בווינה.

עם זאת, ארצות הברית אמרה בהזדמנויות רבות שהיא מעדיפה לנהל שיחות ישירות עם איראן, ואתמול אמר שר החוץ שלה שטהראן תשקול לעשות זאת אם יהיה זה המפתח ל"הסכם טוב" להצלת ההסכם המתפרק. "אם במהלך המשא ומתן נגיע למצב שהשגת הסכם טוב עם ערבויות מוצקות דורשת רמה של שיחות עם ארצות הברית, לא נתעלם מכך", אמר שר החוץ של איראן, חוסיין-אמיר עבדאללהיאן.

דובר משרד החוץ של ארצות הברית הדגיש לאחר דבריו כי ארצות הברית "מוכנה להיפגש ישירות" וכי היא סבורה שזה יהיה יעיל יותר, הן בסוגיית הגרעין והן בסוגיות אחרות. הוא הזהיר כי בשל ההתקדמות המהירה של תכנית הגרעין של איראן, לא נותר זמן רב לחזרה הדדית לתנאי העסקה.

השיחות, שהחלו באפריל האחרון, הוקפאו חודשיים לאחר מכן, עם ניצחונו של איש הדת הקיצוני אברהים ראיסי בבחירות לנשיאות. השיחות התחדשו בסוף נובמבר, כשאיראן הצהירה בעבר כי על ארצות הברית "לשנות מסלול" ולחזור להסכם הגרעין לפני שהן יקיימו שיחות ישירות ביניהן.

עם זאת, המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, רמז מוקדם יותר החודש על ריכוך התנגדותה הגורפת של טהראן לשיחות ישירות עם ארצות הברית, שעמה היא ניתקה יחסים אחרי המהפכה האסלאמית ב-1979. חמינאי אמר כי משא ומתן עם "האויב" אינו אומר כניעה.

"אין לסבול את הבריונות של האויב", אמר המנהיג העליון בהתייחסו לארצות הברית. הוא הוסיף כי "משא ומתן עם האויב לזמן מה, למשל, זה דבר אחר - האינטראקציה שלנו איתם היא דבר אחר". חלק מהפרשנים פירשו את הדברים הללו כאישור שבשתיקה לשיחות ישירות אפשריות עם ארצות הברית, כפי שקרה לפני החתימה על הסכם הגרעין ב-2015.

מוקדם יותר אתמול, משרד החוץ של איראן אמר כי "ייתכן" שיושג הסכם הן בסוגיית הגרעין והן בסוגיית שחרורם של אזרחים אמריקנים הכלואים במדינה. זאת אחרי שהשליח המיוחד של ארצות הברית לאיראן, רוב מאלי, אמר יום קודם לכן כי לא סביר שיושג הסכם ללא שחרור ארבעה אזרחים אמריקנים שכלואים באיראן. וושינגטון מחזיקה בארבעה אסירים איראנים גם כן, ושתי המדינות קיימו בשנים האחרונות חילופי אסירים למרות המתיחות ביניהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully