וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הרגישות המדינית: ישראל תיאמה עם ארה"ב קיום פסגה כלכלית עם סין

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 20:47

ועדת החדשנות התכנסה היום בראשות שר החוץ לפיד וסגן נשיא סין. בכיר ישראלי גילה כי התיאום המוקדם נעשה כדי לשמור על שקיפות מול ממשל ביידן, שמגלה רגישות בכל הנוגע לחדירה סינית למשק הישראלי. "יודעים מי בת הברית החשובה ביותר שלנו, אבל לא נימנע מעסקאות עם סין"

ישראל תיאמה מראש עם ארצות הברית את כינוס ועדת החדשנות עם סין שהתקיים היום (שני), שבמהלכו סוכמו תכניות לשיתוף פעולה כלכלי בין בייג'ינג וירושלים. בכיר ישראלי אמר כי התיאום המוקדם נעשה כדי לשמור על שקיפות מול ממשל ביידן, שמגלה רגישות גבוהה בכל הנוגע לחדירה הסינית למשק הישראלי.

הבכיר ציין כי גורמים במשרד החוץ עדכנו לפני כמה ימים את עמיתיהם במשרד החוץ בוושינגטון על הכינוס המתוכנן של הוועדה. לדברי הפקיד הבכיר האמריקנים לא הביעו כל התנגדות ולא השמיעו הסתייגויות.

ועדת החדשנות ישראל-סין התכנסה היום בראשות שר החוץ יאיר לפיד וסגן נשיא סין. לפיד אמר בפתח הישיבה כי ועדת החדשנות "היא פלטפורמה חשובה המאפשרת את מימוש מסגרת היחסים המיוחדת בין שתי המדינות".

ישיבת ממשלה | יאיר לפיד נכנס לישיבת הממשלה 20 ביוני 2021. רויטרס
לפיד/רויטרס

ועדת החדשנות הישראלית-סינית התכנסה לראשונה ב-2014 במטרה לקיים דיונים בדרג בכיר בין שתי הממשלות בעיקר בכל הנוגע לשיתוף הפעולה הכלכלי. זו הפעם החמישית בה מתכנסת הוועדה ובמהלך הדיון היום נחתמה תוכנית עבודה משותפת עד לשנת 2024.

בשבועות האחרונים מנהלות ישראל וארה"ב מגעים שקטים בנוגע למדיניות כלפי סין ובמיוחד בכל הנוגע לדאגות האמריקניות מהשקעות סיניות בתשתיות בישראל ובמגזר ההיי-טק הישראלי. ב-14 בדצמבר התקיימה פגישה בין צוות ישראלי בראשות סגנית היועץ לביטחון לאומי אביבית בר אילן לבין צוות אמריקני בראשות סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן כדי לדון בסוגיה הסינית.

הממשלה החדשה בישראל הבהירה לאמריקנים בכמה הזדמנויות בחודשים האחרונים כי היא מבצעת בחינה מחדש של המדיניות שהייתה נהוגה כלפי סין בזמן כהונת נתניהו מתוך כוונה להכניס בה שינויים. אולם, המפגש ב-14 בדצמבר היה הפעם הראשונה מאז נכנס הנשיא ביידן לתפקידו בה שתי המדינות ניהלו דיון מסודר בנושא סין.

בכיר ישראלי אמר כי במהלך הפגישה בין הצוות הישראלי לצוות האמריקני שני הצדדים הציגו באופן כללי את המדיניות שלהם ואת תהליכי החשיבה שהם מקיימים בנושא הסיני, אולם לא התקבלו החלטות. שבוע לאחר מכן במהלך ביקורו של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן בירושלים הוא העלה את הסוגיה הסינית במהלך פגישותיו עם שר החוץ לפיד ועם ראש הממשלה בנט. סאליבן הדגיש את הצורך ליצור חזית מאוחדת להתמודדות עם סין.

הבכיר הישראלי ציין כי הממשלה בירושלים מתלבטת אם לבחור כבר עכשיו צד ביריבות בין ארה"ב לבין סין או להמשיך לנסות ולאזן בין היחסים עם ארה"ב לבין היחסים עם סין כדי לא לפגוע בסחר עם הסינים. "אין לנו התלבטות לגבי מי בת הברית החשובה ביותר שלנו. אנחנו מודעים לדאגות של האמריקנים ואנחנו מפגינים יותר שקיפות מאשר בעבר", אמר הבכיר הישראלי. "אבל מצד שני אנחנו לא נימנע מלעשות דברים עם סין שהאמריקנים עושים בעצמם".

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully