וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילדים על כדורים: עלה השימוש במשככי כאבים אצל בני נוער בתקופת הקורונה

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 16:10

מחיר הקורונה על נפשם של בני הנוער: 6% מבני הנוער מדווחים כי הם משתמשים בתרופות מרשם לשיכוך כאבים בתדירות שבועית או יומית. ועדה מיוחדת שבדקה את הנושא העלתה עוד נתונים מדאיגים ובהם עלייה בצריכה בקנאביס, באלכוהול ובהשתתפות בהימורים בקרב נערים ונערות

משכך כאבים אופיאטי מסוג אוקסיקודון. ShutterStock
עלייה ניכרת/ShutterStock

6% מקרב בני הנוער מדווחים על שימוש בתרופות מרשם לשיכוך כאבים בתדירות שבועית או יומית - זהו אחד מהנתונים שהוצגו היום (שני) בדיון של הוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל, שעסק בהתמכרות בני נוער למשככי כאבים.

פרופ' ענת שושני, מהמרכז הישראלי להתמכרויות, פירטה בדיון על ההשלכות הנפשיות של הקורונה על התמכרות בני נוער למשככי כאבים. לפי הנתונים שהציגה, שיעור בני הנוער שהשתמשו במשככי כאבים במגזר היהודי בתקופת הקורונה באופן חודשי עומד על 6%, ו-6.4% במגזר הערבי. בנוסף, 1.5% מבני הנוער היהודים הודו כי הם משתמשים באופן יומיומי במשככי כאבים, לעומת 3.5% במגזר הערבי.

הסיבות לשימוש, על פי הנתונים, הן מגוונות: 44% העידו כי השימוש נבע מסקרנות, בעוד ש-18% העידו כי השימוש נעשה על מנת להרגיש טוב ו-9% על מנת לברוח מבעיות. נתון נוסף שעולה הוא כי 17% העידו כי הסיבות לשימוש ראשון קשורות לעידוד של חברים, ללחץ חברתי, ועל מנת "לעשות כיף".

כמו כן, הוצגו נתונים נספים על מצבם הנפשי המדרדר של בני הנוער במהלך תקופת הקורונה. לפי פרופ' שושני, רבע מתלמידי כיתות י"א מדווחים על שתיית אלכוהול כמה פעמים בחודש ובסופי שבוע. בנוסף, 9% מבני הנוער מדווחים על שימוש קבוע בקנאביס בתדירות שבועית או חודשית, ו-27% מתלמידי כיתות י-י"א מדווחים על צפיה יומיומית בתכנים פורנוגרפים.

מדובר בעלייה ניכרת, שכן בין ספטמבר 2019 ומאי 2021 נרשמה בקרב בני הנוער עלייה של 5.5% בשימוש באלכוהול, עלייה של 2.1% בשימוש בקנאביס ועליה של 3.5% בהימורים.

עוד הוסיפה שושני, כי הקורונה תרמה רבות לעלייה בשיעורי החרדה והדיכאון, אובדנות וירידה בתפקוד בקרב מתבגרים וילדים. שיעור תלמידי ח' וי"ב שמרגישים בדידות עלה, וכך גם שיעור תלמידי התיכון שישנים פחות מ-7 שעות בלילה. כמו כן, נראה כי ישנה נרשמה ירידה בזמן אותו מבלים בני הנוער והילדים בחוץ. נערים ונערות מבלים 8 שעות ביום בממוצע מול מסכים, כשגם כמות השעות בהן הם גולשים באינטרנט ובמשחקי מחשב עלתה.

מעבר לסבל האנושי האדיר לאנשים ולבני משפחותיהם, מתווסף גם נזק כלכלי ניכר. לפי נתוני המרכז הישראלי להתמכרויות, עוד טרם הקורונה עלות ההתמכרויות למשק הישראלי מוערכת בכ-7 מיליארד שקלים בשנה. בחישוב כולל של הוצאות רפואיות, אבדן ימי עבודה, פגיעה בתפוקה המקצועית ומשתנים נוספים המספר גדול אף יותר.

ללא צעדים תומכים, עלות הטיפול בהתמכרויות עשויה להאמיר אף יותר בשנים הקרובות ולהחריף את המצב במשק. בחודשיים האחרונים מתכנסת ועדה מקצועית במשרד הבריאות לבחינת העברת תחום הגמילה לאחריות קופות החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully