וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה המעופפת, וכמה זה עלה לנו: עלויות טיסות רה"מ והשרים נחשפות

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 14:38

ב-7 חודשי קיומה, חברי ממשלת בנט-לפיד קיימו 52 נסיעות רשמיות - כך עולה מתשובות השרים שהוגשו לכנסת לפי דרישת ח"כ יריב לוין. חלק מהתשובות עמומות וחסרות, אך הן משרטטות את מפת הגלובוס של הממשלה בתחילת דרכה ומגלות כמה מיליונים (בערך) שילמנו על זה. בדיקת וואלה!

בממשלת השינוי מתגאים בשיפור יחסי החוץ של ישראל בזירה הבינלאומית כאחד מהישגיהם המרכזיים, ובאופוזיציה, מאידך, אוהבים לתקוף ולבקר תדירות את כמות הטיסות והנסיעות של "הממשלה המעופפת", במיוחד בימי קורונה.

מבדיקת וואלה! עולה כי בשבעת חודשי קיומה, שרי ממשלת השינוי קיימו 46 טיסות ונסיעות - לא כולל ראש הממשלה, שטס לשש נסיעות מדיניות רשמיות מאז כניסתו לתפקיד. העלות הכוללת של הטיסות הייתה לכל הפחות 16-10 מיליון שקלים - כך עולה מדיווחים של חברי הממשלה לכנסת, במסגרת תשובה לשאילתא שהגיש יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ יריב לוין.

יריב גדעון לוין, שר התיירות וחבר הכנסת מטעם מפלגת הליכוד, בהמלצות המפלגה בבית הנשיא על המועמד להקמת הממשלה, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
הגיש את אותה שאילתא לכל אחד מחברי הממשלה. לוין/ראובן קסטרו

לוין שלח בסוף אוקטובר 28 שאילתות ישירות לראש הממשלה וכל אחד מהשרים, בנוסח זהה, שכלל שלוש שאלות:

  • 1. איזה נסיעות עשית לחו"ל מאז כניסתך לתפקיד?
  • 2. מה הייתה העלות הכוללת למשרד של כל נסיעה, לרבות הוצאות פמליה?
  • 3. אילו פגישות מקצועיות קיימת במהלך הנסיעה?
sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

התשובות שהשרים העבירו ללוין לא אחידות ומשתנות ברמת השקיפות של העלויות והתכנים של הנסיעות, אך מעיבוד הנתונים שבהן אפשר לצייר את מפת הגלובוס של ממשלת בנט-לפיד בחצי השנה הראשונה לקיומה, וכמה זה עלה לנו.

טבלת טיסות רה"מ והשרים. shutterstock, עיבוד תמונה
עלויות טיסות ראש הממשלה והשרים/עיבוד תמונה, shutterstock

יודגש כי הנתונים מתבססים על הדיווחים של השרים עצמם ולא על נתוני החשבים הכלליים במשרדי הממשלה, שכוללים גם קיזוזים ותשלומים בינמשרדיים; חלקם השיבו לשאילתא ללא פירוט עלויות הנסיעות, וחלקם העבירו דיווחים חסרים, וכך למשל השמיטו את עלויות האבטחה או התעלמו מנסיעות שאירעו לאחר מועד קבלת השאילתא. חישוב סך העלויות הוא בגדר הערכה בלבד, שמבוססת גם על השלמות והערכות משיחות עם גורמים בממשלה. יחד עם זאת, סיכום התשובות מייצר מספק מאגר נתונים נדיר לגבי הוצאות הממשלה על טיסות ונסיעות בחצי השנה הראשונה לקיומה.

ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון

קברניטי מדיניות החוץ והביטחון - ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ מובילים את רשימת הטיסות, עם נסיעות ליעדים אסטרטגיים שקשה לערער על חשיבות קיומן, והטיסות שלהם מהוות את החלק הארי מהסכום הכולל של הוצאות הממשלה על טיסות. ראש הממשלה מלווה בפמליה של בין 40-20 איש ובמעטפת אבטחה מורכבת שמקפיצה את מחיר העלויות, וגם שר החוץ ושר הביטחון מתניידים עם מעגל יועצים ומאבטחים בסדר גודל משמעותי יותר משאר שרי הממשלה. ואולם, יצוין כי חלק ניכר מעלויות הטיסות של ראש הממשלה היו נחסכות אם הממשלה הייתה מחליטה להשמיש את מטוס "כנף ציון", שעומד בנתב"ג מיותם וממתין לראשי המדינה שיסעו בו. לפיד, ראש הממשלה החליפי, מסרב להשתמש במטוס, שנתפס במידה רבה כפרויקט של שלטון נתניהו, ומטיל עליו וטו. בינתיים, הממשלה מוציאה מיליונים על חכירת מטוסי אל לכל נסיעה ונסיעה של ראש הממשלה ונשיא המדינה.

ראש הממשלה נפתלי בנט קיים שישה ביקורים מדיניים רשמיים מאז נכנס לתפקידו ביוני אשתקד: לארצות הברית הוא טס פעמיים, לפגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן ולעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, ובין לבין, באוגוסט, הוא ביקר בשארם א-שייח' כאורחו של נשיא מצרים א-סיסי. באוקטובר הוא טס לסוצ'י שברוסיה, לפגישה עם הנשיא פוטין, ובסוף אותו חודש נסע בנט לוועידת האקלים של האו"ם בגלזגו שבסקוטלנד. בחודש שעבר הוא קיים את הביקור הרשמי הראשון של ראש ממשלה ישראלי באיחוד האמירויות. לשכת רה"מ כתבה במענה לשאילתא של לוין שהיא מתייחסת רק לביקורים "עליהם ניתן לפרט במסגרת זו", ובעצם רומזת כי בנט קיים נסיעות חשאיות נוספות בתקופה זו.

טיסות ראש הממשלה. shutterstock, עיבוד תמונה
טיסות ראש הממשלה/עיבוד תמונה, shutterstock

בלשכת בנט העבירו ללוין נתונים חלקיים בלבד, ותשובתם מתייחסת רק לעלות הטיסות, ולא כוללת את עלויות המלונות, הפמליה והאבטחה. יחד עם זאת, עלויות חכירת המטוס פורטו בשקיפות מלאה, שמאפשרת להעריך חלק מהחיסכון האפשרי לו המטוס הלאומי היה נכנס לשימוש.

לפי הדיווח, סך כל עלויות המטוסים לשש הנסיעות הגלויות של ראש הממשלה הגיע ל-5,740,017 שקלים, מבלי שחושבו הוצאות הפמליה, המלונות והאבטחה, שמוסיפים עוד כ-30-20% לסך העלויות. לשם השוואה, ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו, קיים ב-2017 14 נסיעות רשמיות ו-16 טיסות ב-2018. מבקשת חופש מידע שהוגשה באותה שנה עולה כי העלות הכוללת של הנסיעות הייתה כ-48 מיליון שקלים, ועלות הטיסות הייתה כ37 מיליון שקלים - כ-77% מסך העלויות.

נפתלי בנט, יאיר לפיד, בני גנץ. ראובן קסטרו
מובילים את רשימת הטיסות. בנט, לפיד וגנץ/ראובן קסטרו

הדיווחים של ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד ושל שר הביטחון בני גנץ היו פחות מפורטים והרבה יותר עמומים. לשכת שר החוץ השיבה לשאילתא של לוין שהוא קיים שמונה "נסיעות מדיניות חשובות", מבלי לפרט לאלו מדינות, ונקבה בסכום כללי ולא מפורט של העלויות - שלושה מיליון שקלים (בערך מחצית מהתקציב השנתי של משרד החוץ לנסיעות השר). בהתאם לתפקידו, שר החוץ לפיד הוא שיאן הנסיעות בממשלה, ומאז נכנס לתפקידו ביקר בארצות הברית, רוסיה, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו, האיחוד האירופי בבריסל, איטליה, פריז ולונדון. מאז הגשת השאילתא, לפיד קיים בדצמבר נסיעה נוספת, חד-יומית, למצרים, שם נפגש עם הנשיא א-סיסי.

שר הביטחון בני גנץ העביר רק רשימה של הנסיעות שקיים בממשלה הקודמת ובנוכחית, מבלי להתייחס כלל לשאלת העלויות. גנץ דיווח על חמש נסיעות שקיים כשר ביטחון בממשלה הנוכחית: לצרפת, סינגפור, מרוקו, ארצות הברית וירדן.

הסרבנים, המתחמקים והמחסירים: נסיעות השרים

רוב שרי הממשלה השיבו ללוין ברמה כזו או אחרת של שקיפות, חלקם במועד - וחלקם רק לאחר זמן רב ובעקבות פניית וואלה!. חלקם דיווחו על הוצאות האבטחה, וחלקם בחרו להשיב בכלליות ועם מידע חסר. שלושה שרים סירבו באופן גורף להעביר את פירוט העלויות: גנץ, השר אלי אבידר ושר התקשורת יועז הנדל.

השר במשרד ראש הממשלה אבידר השיב לשאילתא של לוין כי הייתה לו נסיעה אחת לאיחוד האמירויות בחודש אוקטובר, ובהתייחס לשאלת העלויות מסר כי "יש לפנות כנהוג למחלקת חופש המידע במשרד ראש הממשלה". אבידר סירב גם לפרט את הגורמים הממשלתיים עמם נפגש. מיותר לציין כי אין ולא היה נוהג של הפניית ח"כים למחלקת חופש מידע, ומדובר בפרקטיקה שמשמשת בדרך כלל לדחיית שאילתות של עיתונאים. השאילתא הישירה בכנסת, עם זאת, היא אחד הכלים היעילים ביותר של פיקוח פרלמנטרי: שרי הממשלה חייבים לענות ולמסור את כל המידע הדרוש תוך 21 יום, אלא אם כן יש שיקולים של ביטחון המדינה.

ח"כ אלי אבידר בהפגנה נגד השחיתות מול מעון רה"מ נתניהו, בלפור, ירושלים, 24 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
סירב באופן גורף להעביר את פירוט העלויות. אבידר/ראובן קסטרו

מאחר ובביקור של אבידר באמירויות השתתפו עוד שני שרים מהממשלה - שר הדתות מתן כהנא והשר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' - שכן העבירו את המידע המלא, אפשר להעריך בכלליות את עלות הנסיעה שעליה סירב לדווח. מדובר היה בכנס לציון שנה להסכמי אברהם, במימון מכון המחקר אטלנטיק, שנמשך כארבעה ימים. משרדי הממשלה נשאו רק בעלויות טיסות היועצים והוצאות האבטחה: כהנא דיווח על 112 אלף שקלים (100 אלף מתוכם אבטחה, ופריג' דיווח על 178 אלף שקלים (150 אלף מתוכם אבטחה). כך, גם העלות המוערכת של הנסיעה של אבידר היתה לפחות כ-110 אלף שקלים. זו הייתה הטיסה היחידה שפריג' וכהנא עשו מאז הקמת הממשלה. מאז הגשת השאילתא והתשובה יצא אבידר לנסיעה נוספת, להונדורס, בחודש נובמבר.

שר התקשורת הנדל יצא רק לנסיעה מקצועית אחת, בחודש אוקטובר, לשבוע בארצות הברית - נסיעה שעסקה בחיזוק שיתופי הפעולה בתחום התקשורת והסייבר, כך לפי המענה שהעביר לשאילתא. הנדל לא השיב לשאלת העלויות ורק כתב ללוין כי "ככל שאתה מעוניין בפרטים נוספים אשמח להפגיש אותך עם הגורמים המקצועיים הרלוונטיים במשרד התקשורת". משיחות עם גורמים במשרד התקשורת עולה כי עלות הנסיעה מוערכת בכ-250 אלף שקלים.

כנס פסגת העסקים של קבוצת הג'רוזלם פוסט-מעריב 2022. מארק ישראל סלאם, לשכת העיתונות הממשלתית
שיאן הטיסות אחרי בנט, לפיד וגנץ. רזבוזוב/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ישראל סלאם

שיאני הטיסות בממשלה אחרי ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון, הם שר התיירות יואל רזבוזוב ושר התפוצות נחמן שי, בהתאם לתפקידיהם. רזבוזוב קיים חמש נסיעות מאז נכנס לתפקידו - לפריז, מוסקבה, האמירויות, קזחסטן ולונדון, ודיווח על עלות כוללת של 238 אלף שקלים, לא כולל הוצאות אבטחה, שמייקרות משמעותית את ההוצאה של כל נסיעה ונסיעה. שר התפוצות שי השיב שקיים שלוש נסיעות רשמיות - למיאמי, רומניה ושוודיה, ואוסטריה. הוא דיווח רק על עלות הנסיעה למיאמי, כ-100 אלף שקלים, ולא העביר נתונים על עלות הנסיעות למדינות אירופה. אחרי הגשת התשובה הוא קיים כבר נסיעה נוספת לארה"ב. ארבע נסיעות בסך הכל, בעלות מוערכת של לפחות 350 אלף שקלים.

רוב השרים בממשלה טסו פעמיים-שלוש מאז הקמת הממשלה. שרת הפנים איילת שקד ביקרה באוקטובר באיחוד האמירויות ובנובמבר הייתה בביקור של שמונה ימים בארצות הברית, אך במענה שהעבירה לשאילתא של לוין היא דיווחה רק על עלות הנסיעה לאמירויות. התשובה של שקד נשלחה רק השבוע, כמעט חודשיים אחרי שנדרשה, אבל היא לא כללה בה את הנסיעה לארה"ב, בנימוק שהיא התקיימה אחרי מועד שליחת השאילתא באוקטובר. שקד דיווחה שעלות הנסיעה לאמירויות הייתה 32 אלף שקלים, ללא הוצאות אבטחה שעומדות על 150-100 אלף שקלים, והעלות המוערכת של ביקור שר בארצות הברית היא לפחות 150 אלף שקלים.

השרים שלא נסעו במסגרת התפקיד

  • שר האוצר אביגדור ליברמן
  • שר המשפטים גדעון סער
  • שרת החינוך יפעת שאשא ביטון
  • שרת הכלכלה אורנה ברביבאי
  • השר לביטחון פנים עמר בר לב
  • השר במשרד האוצר חמד עמאר
  • השרה לשוויון חברתי מרב כהן

שרת האנרגיה קארין אלהרר הקדימה להשיב לשאילתא של לוין מיד בסוף אוקטובר, ודיווחה על נסיעה אחת בלבד, לפריז, בעלות של 88 אלף שקלים. אלהרר הצטרפה גם לפמליית ראש הממשלה בוועידת האקלים בגלזגו בתחילת נובמבר, שהתקיימה אחרי מועד הגשת השאילתא. השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג התלוותה גם היא לטיסת ראש הממשלה לוועידת האקלים, ודיווחה על עלויות של כ-40 אלף שקלים. זנדברג נסעה באוקטובר גם לביקור משולב באמירויות ובפריז, בעלות של 280 אלף שקלים כולל הוצאות אבטחה. כדאי לציין שזנדברג ושר התרבות חילי טרופר העבירו את הדיווח המפורט והשקוף ביותר של כלל הוצאות הנסיעה, כולל אבטחה. טרופר עצמו קיים שתי נסיעות, לפסטיבל קאן ואולימפיאדת טוקיו, בעלות כוללת כ-233 אלף שקלים, כולל אבטחה. שרת החדשנות והמדע אורית פרקש קיימה שתי טיסות - לאמירויות ולפריז לארגון ה-OECD, ודיווחה על עלות כוללת של 221 אלף שקלים כולל אבטחה.

לשר הבריאות הורוביץ הייתה נסיעה אחת לברלין בעלות 113 אלף שקלים כולל אבטחה. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, ביקרה פעם אחת בפריז ודיווחה שעלות הביקור הייתה 59 אלף שקלים. תמנו שטה ביקרה בחודש שעבר גם בארצות הברית, אך זה היה אחרי מועד שליחת התשובה לשאילתא. שר המודיעין אלעזר שטרן דיווח שביקר פעם אחת בצרפת, במימון ארגון אלנט, ללא יועצים נלווים, ולא דיווח על הוצאות האבטחה. שר השיכון זאב אלקין קיים שתי נסיעות - אחת לאוקראינה עם נשיא המדינה ואחת לרוסיה עם ראש הממשלה, ללא עלות למשרד השיכון. הטיסה לאוקראינה עלתה כ-33 מיליון שקלים עבור הטיסות והשהות של אלקין ודובריו, ללא הוצאות אבטחה.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בהצגת התכנית הסביבתית החדשה ליישובי החברה הערבית, דיר אל אסד, 13 ביולי 2021. יואב איתיאל
הדיווח השקוף והמפורט ביותר, לצד טרופר. זנדברג/יואב איתיאל

שר הרווחה מאיר כהן נסע פעם אחת למרוקו, יחד עם פמליית ומטוס שר החוץ, והוא דיווח שהנסיעה עלתה 11 אלף שקלים לא כולל אבטחה. שרת התחבורה מרב מיכאלי ששהתה בארצות הברית באוגוסט-ספטמבר לקראת לידת בנה מאם פונדקאית, דיווחה ללוין שקיימה נסיעה אחת בלבד מסיבות אישיות, ובמסגרתה קיימה יום עבודה אחד עם פגישות, בעלות כוללת של 13 אלף שקלים, כולל אבטחה. יצוין כי כלל הטיסה והשהות של מיכאלי מומנו באופן פרטי. שר החקלאות עודד פורר קיים נסיעת עבודה לארצות הברית בחודש שעבר, אבל גם היא הייתה אחרי שכבר השיב לשאילתא של לוין, כך שעלויותיה חושבו לפי הערכות.

שבעה שרים לא נסעו לשום מקום במסגרת תפקידם מאז שהוקמה הממשלה: שר האוצר אביגדור ליברמן, שר המשפטים גדעון סער, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, השר לביטחון פנים עמר בר לב, השר במשרד האוצר חמד עמאר והשרה לשוויון חברתי מרב כהן.

בצמרת היעדים הפופולריים של שרי הממשלה ניצבת ארצות הברית, עם עשר נסיעות בסך הכל של ראש הממשלה ושמונה משרי הממשלה, ואחריה איחוד האמירויות וצרפת עם תשע ביקורים רשמיים כל אחת. בסך הכל בשבעת חודשי קיומה הממשלה קיימה בסך הכל 53 טיסות. לשם השוואה - בדיקה של מבקר המדינה ב-2014 גילתה שממוצע הנסיעות השנתי של הממשלה בין השנים 2009-2013 היה 196 נסיעות בשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully