וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה תפצה ב-85 אלף שקל 17 צעירים שעיכבה במהלך המהומות ברמלה ב"שומר החומות"

עודכן לאחרונה: 20.1.2022 / 15:11

לפי הסכם הפשרה שהושג, המשטרה תשלם 5,000 שקל לכל אחד מהצעירים שעיכבה לטענתה "בשל החשש שיפגעו בתושבים ערבים או ייפגעו בעצמם בעימותים". הצעירים, בהם קטינים, סיפרו מנגד כי הגיעו למקום כדי "לעודד את רוחם של התושבים היהודים. הלכנו ברחוב, ופתאום קפצו עלינו"

בווידאו: תיעוד של עיכוב אזרחים שלא כדין במהלך מבצע "שומר החומות"/מערכת וואלה!

המשטרה חתמה על הסכם פשרה, לפיו תשלם 85 אלף שקלים סך כל פיצויים ל-17 נערים וצעירים, שעוכבו שלא כדין ברמלה בחודש מאי האחרון. זאת, במהלך המהומות שפרצו בערים המעורבות בזמן מבצע "שומר החומות".

בהסדרים נקבע כי כל אחד מהתובעים יקבל 5,000 שקלים הכוללים את "הוצאות המשפט וכן כל הנזקים וההוצאות להם טוענים התובעים, לרבות עוגמת נפש". עוד צוין כי הסכום "ישולם לתובעים מבלי להודות באחריות או בגובה הנזק".

מהפרקליטות נכתב כרקע להחלטת המשטרה על העיכובים כי בתקופת "שומר החומות", "החלה תסיסה בקרב חלק מערביי ישראל בערים המעורבות ובצמתים מרכזיים ברחבי הארץ, שכללו אירועי אלימות בסדר גדול רחב היקף, ובכלל זאת שימוש בנשק חם, בקבוקי תבערה, שריפות במוקדים רבים, זריקת אבנים ועוד".

ב-12 במאי 2021, הכריז שר הביטחון בני גנץ על שטחה המוניציפלי של לוד כאזור "אירוע חירום מרכז" - הכרזה המקנה למשטרה סמכויות פיקוד ושליטה ל-48 שעות עם אפשרויות הארכה בידי השר והממשלה, ומנעה כניסת אזרחים שאינם תושבי העיר לתחומה. היתה זו הפעם הראשונה בישראל בה הוכרז אירוע חירום מרכזי.

תיעוד של עיכוב אזרחים שלא כדין במהלך מבצע שומר החומות ברמלה 
20.1.22. שני העבירה, מערכת וואלה!
עיכוב אזרחים במהלך מבצע שומר החומות ברמלה/מערכת וואלה!, שני העבירה

לפי הפרקליטות, במקביל להכרזה החריגה על לוד, החלו להגיע אזרחים יהודים רבים לרמלה הסמוכה, בטענה שבכוונתם לחזק ולתמוך ביהודים תושבי העיר. אז, "מתוך החשש כי אזרחים אלו יבקשו לפגוע באזרחים ערבים, או שמא ייפגעו בעצמם מהאירועים האלימים בעיר, התקבלה בידי תחנת משטרת רמלה החלטה למנוע את כניסתם לעיר של מי שאינם נמנים על תושביה. חלק מהאזרחים שהגיעו נלקחו לתחנה, ושוחררו לאחר כמה שעות, חלקם תחת הסכמה לתנאים מגבילים".

עוד הודגש כי "החלטת המשטרה התקבלה שלא במסגרת הכרזת שר הביטחון, אך יחד עם זאת, נוכח צוק העתים שהצריך פעילות מבצעית מורחבת ואינטנסיבית של המשטרה - הבהיר הסגל הפיקודי כי פעל בלית ברירה אל מול הסכנות והאיומים ובזמן אמת תוך הכרה בכך שמדובר בצעד מציל חיים".

אחד התובעים הצעירים סיפר כי אותו ערב בו עוכב, הגיע עם חבריו לרמלה "לחלק פיצות לתושבים היהודים ולעודד את רוחם במהלך כל הפרעות הקשות שהיו בקיץ". לדבריו, לאחר שסיימו את החלוקה ובעודם שבים לרכבם - "פתאום קפצו עלינו שוטרים. רק הלכנו ברחוב, לא עשינו שום דבר. הם לא הסבירו לנו למה אנחנו מעוכבים, לא הסכימו לומר כלום. בתחנה חיכינו שש שעות לחקירה, וגם החוקרת בעצמה לא ידעה למה עכבו אותנו. בסוף שוחררנו. אני מקווה שהמשטרה תלמד מהסיפור ושזכויות בסיסיות של חופש וחירות ישמרו".

עורכי הדין מנשה יאדו ואלעדי ויזל, שהגישו את התביעה מטעם ארגון "חוננו", מסרו כי "טוב עשתה המשטרה שבחרה לפצות את התובעים טרם הגיעו התביעות להיות נידונות בפני בית המשפט. השכילה המשטרה להבין כי לא תוכל להגן על מעשיה התמוהים והשערורייתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully