וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נושא בעל חשיבות ציבורית חיונית הטעון בירור": נוסח ההחלטה על ועדת חקירה לפרשת הצוללות

עודכן לאחרונה: 20.1.2022 / 8:04

לפי הצעת ההחלטה, שתעלה בישיבת הממשלה ביום ראשון, הוועדה שתוקם תוסמך לחקור את תהליכי ההחלטה וקבלת ההחלטות של הדרג המדיני בתהליכי הרכש ועסקאות כלי שיט. הוועדה תקיים את דיוניה בדלתיים סגורות ולא תפרסם פרוטוקולים. עדיין לא ברור אם בנט יצביע בעד ההצעה

בווידאו: גנץ מגיש לממשלה את ההצעה לוועדת חקירה לפרשת הצוללות/צילום: משרד הביטחון

"התהליכים הקשורים לרכש ועסקאות כלי שיט בין השניים 2009-2016 הם נושא חשיבות ציבורית חיונית בעת זו הטעון בירור": כך נפתחת הצעת ההחלטה הממשלתית להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת פרשת הצוללות שתעלה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון, שהגיעה לידי וואלה!. ההחלטה, של שר הביטחון בני גנץ, קובעת את המנדט של ועדת החקירה הממלכתית שתוקם, ומסמיכה אותה לחקור את תהליכי ההחלטה וקבלת ההחלטות של הדרג המדיני בכל הקשור לתהליכי רכש ועסקאות כלי שיט, ו"לתת את דעתה על הנהלים הקיימים בעניינים אלה" כולל על מעורבתם של קצינים ובכירים ביטחוניים לשעבר כמתווכים בעסקאות ביטחוניות גדולות.

"חשיבותם האסטרטגית המדינית הביטחונית של הליכי רכש אלה כמו גם שווים הכלכלי העצום מצדיקים את בחינת האירועים לשם גיבוש נהלים עתידיים אשר יבטיחו קבלת החלטות ראויה תוך שמירה על תקינות ההליכים וטוהר המידות", נכתב בדברי ההסבר להחלטה שמקודמת במשותף על ידי גנץ ורה"מ החליפי יאיר לפיד. להחלטה צפוי להיות רוב מבין שרי הממשלה, אך עדיין לא ברור איך יצביע ראש הממשלה נפתלי בנט ושרי ימינה, שבעבר התנגדו להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות.

מההחלטה עולה כי בראש ועדת החקירה הממלכתית, בהתאם לחוק, יעמוד שופט עליון או מחוזי מכהן או בדימוס, שימונה על ידי נשיאת בית המשפט העליון, כמו גם שאר חבריה. הוועדה תהיה רשאית לזמן עדים, לכפות התייצבותם, וכן להוציא צוי חיפוש, אך מההחלטה עולה שככלל, הוועדה אמורה לקיים את דיוניה בדלתיים סגורות, ולא לפרסם את הפרוטוקולים שלה ו- "אלא אם נושאי הדיון לא כוללים ידיעות סודיות או מידע שיש בו סיווג ביטחוני" בכל רמת סיווג. גם הדו"ח הסופי שתגבש הוועדה יהיה נתון ברובו לאותם כללי סיווג וסודיות, שייקבעו בתיאום עם משרד הביטחון; הדו"ח יוגש לחברי הממשלה ולחברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. יחד עם זאת, ההחלטה לא קובעת דד ליין ורק מבקשת שהדו"ח יוגש "בהקדם האפשרי".

״משט מחאה״ של תנועת ׳חקירה עכשיו׳ בקריאה להקמת ועדת חקירה בנושא הצוללות. קיסריה, 25 בדצמבר 2020. רוני אלפנדרי, אתר רשמי
"נושא בעל חשיבות ציבורית חיונית הטעון בירור". מחאה נגד פרשת הצוללות, דצמבר 2020/אתר רשמי, רוני אלפנדרי

ההחלטה מפרטת את הליכי הרכש הספציפיים שהוועדה מתבקשת לבחון: 1. רכש ספינות מגן סער 2. רכש צוללות 3. רכש ספינות נגד צוללות 4. הפרטת מספנות חיל הים 5. הסכמה למכר צוללות צד ג' (מצרים). "הועדה תקבע ממצאים ומסקנות לגבי מכלול ההיבטים הנוגעים להתנהלות מקבלי ההחלטות בדרג המדיני בתהליכים האמורים לרבות ממשקי העבודה ושיתוף הפעולה בינם ובין מערכת הביטחון, לרבות החלטות מדיניות שונות שנלוו לתהליכים אלו והתנהלות אל מול גורמי חוץ", נכתב בהחלטה. מאחר ונגד חלק מהמעורבים בפרשת הצוללות עומדים כתבי אישום, ההחלטה מבהירה שהוועדה לא תחקור את התנהלותם של נאשמים בהליכים פליליים ולא תקבע ממצאים מסקנות או המלצות בעניינם, וכי בכל מקרה שהעדים בהליכים הפליליים יזומנו להופיע בפני הוועדה יהיה תיאום עם היועץ המשפטי לממשלה.

העלות התקציבית של הוועדה, כך לפי הצעת המחליטים, היא 9 מיליון שקלים - 7 מתקציב משרד הביטחון ו-2 מיליון שקלים ממשרד המשפטים. לטובת פעילות הוועדה יוקצו להנהלת בתי המשפט 8 תקני כוח אדם.

  • עוד באותו נושא:
  • בני גנץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully