וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש לשחיתות אחרי פרשת הצוללות: מרקל ביקשה מבנט ערבויות כתנאי לקידום עסקה נוספת

עודכן לאחרונה: 18.1.2022 / 21:37

בכירים ישראלים טוענים כי עסקת רכש של 3 צוללות מתקדמות מגרמניה אושרה השבוע בלית ברירה לאחר עיכוב משמעותי במו"מ בתקופת ממשלת נתניהו. לדבריהם בנט ביקש ממרקל להגדיל את ההשתתפות הגרמנית בעלות הצוללות, מה שלא התאפשר בשל לוח הזמנים הדוחק. ההסכם הסופי ייחתם השבוע

בחודש אוקטובר האחרון הגיעה קנצלרית גרמניה באותה תקופה, אנגלה מרקל, לביקור פרידה בישראל. אחד הנושאים המשמעותיים ביותר שראש הממשלה נפתלי בנט העלה בפניה היה העסקה לרכישת שלוש צוללות מתקדמות מגרמניה שאמורות להחליף בשנים הקרובות שלוש צוללות גרמניות ישנות יותר שנמצאות בידי חיל הים.

בכיר ישראלי שהיה מעורב בצורה ישירה בנושא אמר כי זמן לא רב קודם לכן גילה בנט שני פרטים מדאיגים בנושא. הראשון, המו"מ על עסקת הצוללות התנהל בתקופת ממשלת נתניהו בעצלתיים וקיים איחור משמעותי בלוח הזמנים, שעלול להביא לכך שגם אם ייחתם הסכם, אספקת הצוללות תתרחש באיחור משמעותי. והשני, חברת "טיסנקרופ" הגרמנית העלתה משמעותית את המחיר שהיא דורשת עבור הצוללות.

הבוקר דיווח אבי בראלי ב"דה מארקר" כי ב-2017 כשנחתם מזכר ההבנות הראשוני בין ישראל לגרמניה בנושא הצוללות, הוערך גובה העסקה בכ-1.8 מיליארד אירו. במסגרת ההבנות בין הצדדים התחייבה ממשלת גרמניה לשאת בעלויות של 600 מיליון אירו משווי העסקה. אלא שבשנה האחרונה "טיסנקרופ" העלתה את המחיר של העסקה ל-3.1 מיליארד אירו. המשמעות היא שהסכום שישראל צריכה לשלם עבור העסקה הוכפל מ-1.2 מיליארד אירו ל-2.5 מיליארד אירו.

הבכיר הישראלי אמר לוואלה! כי במהלך ביקורה של מרקל בישראל באוקטובר האחרון העלה מולה ראש הממשלה בנט את שתי הבעיות. לגבי סוגיית העיכוב במו"מ, מרקל כלל לא ידעה שיש בעיה. היא התחייבה לגלות מעורבות בנושא ואף לסגור את הסוגייה עם מחליפה בתפקיד. הבכיר הישראלי ציין כי מרקל עמדה בהתחייבותה והמו"מ החל לנוע בקצב מהיר יותר בעקבות הביקור.

ראש הממשלה נפתלי בנט וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל  מלון המלך דוד, ירושלים, 10 באוקטובר 2021. יואב דודקביץ', פול
בנט ומרקל בביקורה בישראל באוקטובר/פול, יואב דודקביץ'

בנט העלה בפני מרקל גם את סוגיית ההכפלה של מחיר הצוללות. הבכיר הישראלי אמר שראש הממשלה ביקש מהקנצלרית לבדוק האם גרמניה תוכל להגדיל את גובה ההשתתפות שלה במחיר העסקה בהתאם להתייקרות שחלה. מרקל בדקה אבל האינדיקציות מהגרמנים היו שהדבר אינו אפשרי, ודאי לא בפרק זמן קצר כל כך.

הבכיר הישראלי אמר כי ההבנה בירושלים היתה שאם ישראל תתעקש בסוגיית גובה המענק של ממשלת גרמניה, המשמעות תהיה פתיחה מחדש של העסקה כולה. הדבר היה מעכב במידה רבה את העסקה ומעמיד בסכנה את עצם קיומה.

למרקל גם היתה דאגה משלה. בכיר ישראלי שני שמעורה בפרטים גילה שהקנצלרית אמרה לבנט במהלך ביקורה בישראל כי ממשלת גרמניה עדיין מודאגת מהחשדות לשחיתות בעסקת הצוללות הקודמת. הקנצלרית אף ביקשה ערבויות בעניין. בנט הבהיר למרקל כי מדובר בממשלה חדשה בישראל וכי כל הגורמים שעוסקים בנושא לא קשורים כלל לעסקה הקודמת.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס קבלת הצוללת החדשה של צה"ל, אח"י רהב. ינואר 2016. רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס קבלת הצוללת החדשה של צה"ל, אח"י רהב. ינואר 2016/רויטרס

בכיר ישראלי אמר כי הדאגה הגרמנית לגבי שחיתות בעסקת הצוללות הקודמת היא שגרמה לבנט לעכב את הקמת ועדת החקירה בנושא עד שכל הפרטים של עסקת הצוללות החדשה עם גרמניה ייסגרו. בנט לא רצה שההחלטה בנושא ועדת החקירה בישראל תיצור רעשי רקע שיפריעו לסגירת ההסכם החדש עם גרמניה.

ביום ראשון התכנסה ועדת השרים לענייני הצטיידות כדי לאשר סופית את ההסכם - כולל את המחיר החדש והיקר יותר. בכיר ישראלי שהשתתף בישיבה אמר כי אנשי משרד הביטחון אמרו לשרים כי ישראל מצאה עצמה במצב בעייתי - מספנות "טיסנקרופ" הגרמניות הפכו למונופול מבחינת חיל הים בכל הנוגע לצוללות. הם ציינו כי העובדה הזו, לצד לוח הזמנים הבעייתי והעיכוב שנוצר, הביאו לכך שלישראל אין ברירה אלא להסכים לתנאי העסקה, חרף העלייה במחיר.

במהלך ישיבת ועדת השרים רמז ראש הממשלה בנט כי התקלות בעיכוב בעסקת הצוללות החדשה והעלייה במחיר היו תוצאה של התנהלותו של קודמו בתפקיד. "זה לא טוב ולא נעים אבל זה המחיר על זה שהפילו את הכדור הזה כבר כמה שנים", אמר בנט לשרים.

נפתלי בנט. ראובן קסטרו
נפתלי בנט/ראובן קסטרו

בכיר ישראלי שהשתתף בישיבה ציין כי בנט ושאר השרים הצביעו בעד העסקה מתוך הבנה שאין אלטרנטיבה אחרת. "זה אחד המחירים של הבלגן שהיה כאן בתקופת נתניהו בנושא הצוללות", אמר הבכיר הישראלי. "זה כשל נוראי של נתניהו. שילמנו על זה מחיר". בכיר במערכת הביטחון אישר את הדברים ואמר כי זה חלק מדפוס שהיה בשנים האחרונות לכהונת נתניהו - גם בסוגיית הצוללות וגם בסוגיה של עסקאות רכש ביטחוני אחרות.

היום אישרה ועדת הכספים של הכנסת סכום של 11.35 מיליארד שקלים נוספים עבור משרד הביטחון לטובת עסקת הצוללות. הסכום הזה יכסה את המחיר היקר יותר של העסקה. בהמשך השבוע צפוי מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל לחתום על העסקה עם מקבילו הגרמני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully