וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצח ההמונים הנורבגי ביקש שחרור מוקדם - והצדיע במועל יד

אנדרס ברינג בריוויק, שהרג ביולי האחרון עשרות בני אדם בפיגוע באוסלו 18 בינואר 2022. רויטרס
קורא להמשיך במאבק - אך בדרכים לא אלימות. בריוויק מצדיע במועל יד בבית המשפט, היום/רויטרס

רוצח ההמונים אנדרס ברינג בריוויק הצדיע היום (שלישי) במועל יד נאצי כשהגיע לבית המשפט לשימוע על שבו יוחלט אם יש לשחררו לאחר שבילה יותר מעשור מאחורי הסורגים. איש הימין קיצוני רצח ביולי 2011 77 בני אדם בטבח החמור ביותר שידעה נורבגיה בעתות שלום. שמונה נהרגו בפיצוץ מכונית תופת שהותיר באוסלו ולאחר מכן הוא רצח 69 איש נוספים, רובם בני נוער, במחנה נוער של מפלגת הלייבור.

כaראשו מגולח וכשהוא לבוש בחליפה כהה, עשה בריוויק באצבעותיו מחווה לציון תמיכתו בעליונות הגזע הלבן ואז הרים את זרועו הימנית במועל יד עם כניסתו לבית המשפט. הוא גם נשא שלטים, מודפסים באנגלית, כולל אחד שבו נכתב "הפסיקו את רצח העם שלכם נגד האומות הלבנות שלנו" ו"מלחמת אזרחים נאצית".

בהמשך, השופט גער בו כדי שיחדול מלהציג את השלטים בזמן שהתביעה שטחה את טיעוניה. "אני לא רוצה לראות שום דבר מהסוג הזה בזמן שהתביעה מדברת", אמר השופט דאג ביורוויק.

בריוויק נענע בראשו בעת שהתביעה הביעה את התנגדותה לשחרורו המוקדם. היא הקריאה חלק מגזר הדין המקורי ב-2012, שבו נקבע כי גם אחרי שישלים 21 שנות מאסר, הוא עדיין יהיה מסוכן לחברה. מאסר עולם בנורבגיה הוא 21 שנות מאסר, אך ניתן להאריכו ללא הגבלה אם האסיר מוגדר עדיין סכנה לחברה. עורך דינו של בריוויק אמר כי הוא נחוש להשתחרר בסופו של דבר.

הוא אמר כי פשעיו היו תוצאה של הקצנה שעבר ברשת על ידי רשת של פעילי ימין קיצוניים חסרי הנהגה. לדבריו, הם עודדו את ההתקפות שלו. "עברתי שטיפת מוח", טען ברייוויק. "ההוראה הייתה להקים מחדש את הרייך השלישי ואיך לעשות זאת היה החלטה של כל חייל". ברייוויק, שהציג את עצמו כמועמד לפרלמנט, הוסיף כי הוא ימשיך להילחם למען עליונות הגזע הלבן והרעיונות הנאציים - אך בדרכים לא אלימות.

זאת הייתה ההופעה הפומבית הראשונה של בריוויק בן ה-42 מאז 2017, כשגם אז הוא הצדיע במועל יד בבית המשפט. השימועים השבוע מתקיימים אחרי שהתביעה באוסלו, שבה מרצה בריוויק את עונשו, דחתה בשנה שעברה את בקשתו לשחרור מוקדם.

"העמדה שלנו היא שהמאסר הכרחי כדי להגן על ההחברה", אמרה לרויטרס התובעת בתיק, הולדה קרלסדוטיר.

ההחלטה בעניינו צפויה להתקבל בשבוע הבא. אם היא תידחה, בריוויק, ששינה את שמו החוקי לפיוטולף האנסן, יוכל לבקש שימוע חדש בשנה הבאה. ב-2017 דחה בית משפט לערעורים החלטה של ערכאה נמוכה יותר שלפיה החזקתו בבידוד היא לא הומנית. גם בית המשפט האירופי לזכויות אדם דחה את הערעור בהמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully