וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה שולחת כוחות לבלארוס לתרגיל צבאי, ארה"ב: המתקפה עלולה לצאת לדרך בכל רגע

עודכן לאחרונה: 18.1.2022 / 20:38

בווידאו: כוחות צבא רוסיים מגיעים לבלארוס/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

כוחות מצבא רוסיה החלו להגיע היום (שלישי) אל בלארוס לקראת תרגילים צבאיים המתוכננים להיערך בחודש הבא בסמוך לגבול עם אוקראינה. זאת, בזמן של מתיחות שיא בין מוסקבה למערב, החושש שהנשיא ולדימיר פוטין נערך לתקוף את אוקראינה. משרד ההגנה של בלארוס אמר כי הכוחות של שתי המדינות, שהיו חלק מברית המועצות, יתאמנו יחד מ-10 עד 20 בפברואר במסגרת תרגיל "נחישות מאוחדת", לא רחוק מגבולותיהן של ליטא ופולין, החברות בנאט"ו.

בתוך כך, לפי דיווח ב-CNN, לארצות הברית יש מידע שלפיו רוסיה מתכננת להגיע עד קייב ולהפיל את הממשלה.

מוסקבה וקייב לא שוללות תרחיש שבו הן יצטרכו להשתמש בכוחן הצבאי המשולב. סגן שר ההגנה של רוסיה, אלכסנדר פומין, אמר כי מטרת התרגיל היא להיערך ל"הדיפת תוקפנות חיצונית במהלך מבצע הגנתי, ללוחמה בטרור ולהגנה על האינטרסים של 'מדינת האיחוד (רוסיה ובלארוס)'". פומין אמר כי רוסיה שלחה 12 מטוסי קרב מדגם סוחוי 35, שתי יחידות של מערכות הגנה אווירית מדגם S-400.

חיילים רוסים מחוץ למטוס צבאיבשדה תעופה מחוץ למוסקבה, רוסיה, 15 בינואר 2022. AP
חיילים רוסים/AP

שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, שהפך לתלותי ברוסיה בעקבות בידודו הבינלאומי מאז הבחירות לנשיאות ב-2020, אמר כי התרגילים הכרחיים בשל פריסת כוחות גדולים של צבא אוקראינה סמוך לגבול עם בלארוס.

התקרבות הכוחות הרוסיים אל גבולה הצפוני של אוקראינה מגיעה במקביל לריכוזם של כמאה אלף חיילים רוסיים בשטחה בסמוך לגבולותיה הדרום-מערביים עם אוקראינה. מוסקבה מכחישה את אזהרות מדינות המערב שלפיהן היא נערכת לפלישה בשבועות הקרובים, ומדגישה כי זכותה להעביר את כוחותיה בשטחה כפי שהיא רואה לנכון.

עם זאת, רוסיה לא שללה הפעלת אמצעים צבאיים אם נאט"ו וארצות הברית יתעקשו על סירובן לשלול צירוף עתידי של אוקראינה או של רפובליקות סובייטיות לשעבר אחרות. שיחות בין נציגים רוסים לנציגים אמריקנים ואירופים הסתיימו בשבוע שעבר ללא פריצת דרך, אלא להיפך.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו במהלך פגישה עם שומרי השלום של ארגון האמנה לביטחון קיבוצי לאחר נסיגתם מקזחסטן, בנמל התעופה הצבאי ליד מינסק, בלארוס, 15 בינואר 2022.. AP
נשיא בלרוס/AP

במוסקבה איימו מאז לפרוס נכסים צבאיים באמריקה הלטינית והעלו מן האוב את משבר הטילים בקובה ב-1962, שהיה אחד משיאי המלחמה הקרה. אוקראינה, מצדה, החלה לקבל אספקת טילי נ"ט מבריטניה שהודיעה אתמול כי כוחותיה יאמנו את הכוחות המקומיים בשימוש בהם למשך זמן קצר. בקנדה דווח כי כוח מיוחד נשלח לאוקראינה, בין היתר כדי לגבש תכניות של פינוי דיפלומטים קנדיים אם תפרוץ מלחמה.

בהמשך למאמצים הדיפלומטיים, שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן ייפגש מחר עם נשיא אוקראינה ובכירים אחרים בקייב, ולמחרת ימשיך לברלין.

בינתיים, רוסיה הכחישה היום דיווח בניו יורק טיימס, שלפיו היא החלה לפנות משפחות של דיפלומטים מאוקראינה. העיתון, שציטט גורם אוקראיני בכיר, דיווח כי 18 אנשים, רובם בני משפחה של דיפלומטים רוסים, עזבו את אוקראינה ב-5 בינואר. עוד דווח כי כ-30 איש נוספים עזבו את השגרירות בקייב ואת הקונסוליה בעיר לבוב שבמערב אוקראינה וכי דיפלומטים בשתי קונסוליות אחרות נקראו להיערך לפינוי.

משרד החוץ של רוסיה לא הגיב על צמצום הנוכחות הדיפלומטיות בקונסוליות באוקראינה, אך מסר לסוכנות הידיעות אינטרפקס כי השגרירות בקייב פועלת כסדרה. הוא לא פירט מעבר לכך.

משרד החוץ של אוקראינה אמר כי הוא לא קיבל מידע ממוסקבה על פינוי עובדים מהנציגויות הדיפלומטיות של רוסיה במדינה. בנוסף לכך, בקייב אמרו כי אין בכוונתם לפנות דיפלומטים אוקראינים מרוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully