וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד הממשלה - כי גם לאזרחים מגיע לקבל דוח שנתי

אלי מוגילבסקי

עודכן לאחרונה: 17.1.2022 / 17:58

כמו לקוחות של כל גוף אחר, אנו זקוקים ליכולת להשוות את ביצועי משרדי הממשלה עבורנו: מה היו היעדים? מה הם עשו? כיצד זה השפיע? האם זה היה יעיל? הציבור היום לא מסתפק רק בתוצאות, אלא מבקש גם תהליכים בהם הקשיבו להם וספרו אותם, כבני אדם ולא כסטטיסטיקה

כמו בכל דצמבר, גם השנה התחילו לנחות בתיבת הדואר שלי סיכומי השנה של חברות הביטוח, הפנסיה, הגמל וגופים נוספים. כל אחד מהם מסביר מה הם עשו עבורי - בכסף שלי.

כך, גם רוב הגופים העסקיים, החברתיים והציבוריים שולחים בימים אלה את סיכומי השנה שלהם - מה הכנסותיהם, מה הם עשו עם הכסף ולאן פניהם מועדות בשנה הקרובה.

אולם כאשר חושבים על זה, אמנם גם גופים ציבוריים מפרסמים סיכומים ודוחות ביצוע מידי שנה אבל במקרה הזה חסר היבט אחד מאוד חשוב - ההיבט ההשוואתי. כאשר מדובר בגופים הפועלים תחת ממשלת ישראל, כמעט ולא ניתן להשוואת בין הביצועים של הגופים השונים, שפועלים כולם כידוע - במימון שלנו.

לרובנו המצב הזה מרגיש טבעי. אבל בואו נעצור ונחשוב על זה רגע. בין גופים שונים הפועלים מהכסף שלנו, כגון: קרנות פנסיה והשקעות, חברות ביטוח ובנקים - אפשר להשוות, אבל בין הגופים שנותנים לנו שירותים ציבוריים לא? למה בעצם?!

רה"מ, נפתלי בנט במהלך נאומו במליאת הכנסת 17 בינואר 2022. ראובן קסטרו
בנט/ראובן קסטרו

אז יש שגידו במידה לא מבוטלת של צדק שאי אפשר להשוות בין משרד שבונה לנו גשרים ומחלפים לבין משרד שנותן לנו שירותי טיפת חלב או ומשרד שנותן ייצוג משפטי על מנת שלא יעמידו לוחמים שלנו לדין בחו"ל. אבל כולם אמורים לענות לנו כאשר אנו פונים אליהם ולתת לנו שירות אדיב ומקצועי? כולם אמורים להנגיש מידע באופן זמין, מעודכן ושימושי על הנושאים שבאחריותם? כולם אמורים לעשות שיתוף ציבור כאשר הם יוצרים רגולציה חדשה? כולם צריכים ליישם החלטות מממשלה? אנחנו חושבים שאת הביצועים האלה צריכים למדוד, באופן השוואתי.

הנקודה היא שכמו לקוחות של כל גוף אחר, אנו זקוקים ליכולת להשוות את ביצועי משרדי הממשלה עבורנו: מה היו היעדים? מה הם עשו? כיצד זה השפיע? האם זה היה יעיל? ולאן הם מתעתדים להגיע בעתיד?

וכאן אנחנו נכנסים לתמונה. המרכז להעצמת האזרח פועל כבר שנים רבות לניטור יישום מדיניות הממשלה. לקחנו מאות החלטות ממשלה ובדקנו מה הייתה החלטת הממשלה, מה בוצע בפועל? ומה נדרש לעשות על מנת להסיר את החסמים שפוגעים בביצוע. אבל זה כבר לא מספיק, הציבור היום לא מסתפק רק בתוצאות, אלא מבקש גם תהליכים שירותיים ושקופים יותר. תהליכים בהם הקשיבו להם אותם וספרו אותם, כבני אדם ולא כסטטיסטיקה. הכלים הטכנולוגיים העומדים כיום לרשותנו מאפשרים זאת, ועלינו לסייע לממשלה להגיע לשם.

זאת הסיבה שפיתחנו, המרכז להעצמת האזרח יחד עם החוקרת ליבי ממן, את מדד 'העצמת האזרח בעבודת הממשלה'. מדד אשר ימדוד באופן אובייקטיבי, כמותי והשוואתי היבטים של הקשבה, היענות לציבור, הנגשת מידע, יצוגיות, אפקטיביות ואחריותיות בפעילות הממשלה, ויסייע לאזרח לא רק להבין מה כל גוף ציבורי עושה עבורו, אלא גם לסייע למשרדים השונים לשפר את פעילותם.

הצלחנו ליצור מעין סרגל אחיד, אשר ימפה את פעילות כלל המשרדים על מישור אחד. כך יוכלו האזרחים והאזרחיות, לראשונה, לדעת עד כמה כל גוף שנועד לשרת אותם, אכן שואף להעצים אותם במסגרת פעילותו היומיומית.

מטרתנו היא לעזור לממשלה להשתפר בעבודתה עבורנו, כי שלא ניתן למדוד, אי אפשר לשפר!


הכותב הוא מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח העוסק בניטור יישום מדיניות הממשלה

  • עוד באותו נושא:
  • נפתלי בנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully