וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הסגיר את אנה פרנק? מומחים בהולנד סבורים שגילו מי הבוגד

17.1.2022 / 11:21

צוות שכלל סוכן לשעבר ב-FBI חקר בשש שנים האחרונות את אחת הפרשות הלא פתורות של מלחמת העולם השנייה. הם מעריכים בסבירות גבוהה כי נוטריון יהודי הלשין על המשפחה שהתחבאה נשלחה למחנות, כדי להציל את משפחתו מציפורני הנאצים

בווידאו: חבר צוות המומחים שחקר את פרשת אנה פרנק מספר על מסקנות המחקר/צילום רויטרס

מומחים שחקרו בשש השנים האחרונות את סיפורה של אנה פרנק זיהו חשוד מפתיע בהסגרתה של הנערה היהודייה המפורסמת ומשפחתה לנאצים. צוות החוקרים, הכולל סוכן FBI לשעבר וכ-20 היסטוריונים, קרימינולוגים ומומחי מידע, הצביע על הנוטריון היהודי ארנולד ואן דן ברג, דמות לא מוכרת יחסית, כמי שככל הנראה גילה על מקום מחבואה של המשפחה תמורת הצלת חיי משפחתו.

פייטר ואן טוויסק, אחד מחברי הצוות אמר היום (שני) לעיתון NRC כי "מאוד סביר" שהוא זה שהסגיר את משפחת פרנק לגרמנים שתפסו אותם ב-4 באוגוסט 1944, ואז שלחו את בני המשפחה למחנות. אנה מתה מטיפוס במחנה הריכוז ברגן בלזן ב-1945, והיא התפרסמה בזכות יומנה שנשמר על ידי חברת משפחתה והועבר לאביה אוטו ב-1947. היומן כבש את דמיונם של מיליוני קוראים ברחבי העולם, ותורגם לכ-60 שפות.

הניסיון לזהות את האדם שבגד במשפחה לא נועד להוביל להעמדתו לדין, אלא לפתור את אחת התעלומות הגדולות בהולנד מתקופת מלחמת העולם השנייה. החוקרים השתמשו בטכניקות חיפוש ביג דאטה, ויצרו מאגר מידע שכלל רשימות של משתפי פעולה עם הנאצים, מודיעים, מסמכים היסטוריים, רישומים משטרתיים ומחקרים קודמים כדי לגלות רמזים חדשים.

אנה פרנק. Anne Frank Center, HO, AP
יומנה פורסם על ידי אביה לאחר מותה. אנה פרנק/AP, Anne Frank Center, HO

החוקרים בנו עשרות תרחישים ומיקומים של חשודים על מפה, בניסיון לגלות את הבוגד בהתבסס על ידיעתו את מקום המחבוא של משפחת פרנק, המניע שלו וההזדמנות שהייתה לו. הממצאים של המחקר החדש יפורסמו בספר של רוזמרי סליבאן הקנדית, "הבגידה באנה פרנק", שיראה אור מחר.

עשרות חשודים הוזכרו בעשורים האחרונים, אבל מעולם לא נעשה שימוש כה נרחב בטכניקות חקירה מודרניות כדי לזהות חשוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully