וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 בני ערובה הוחזקו בבית כנסת בטקסס ושוחררו כעבור שעות, החוטף נהרג

עודכן לאחרונה: 16.1.2022 / 11:59

אדם חמוש התפרץ לבית כנסת בעיר קוליוויל, ודרש את שחרורה של טרוריסטית בכירה. אחרי שעות ארוכות של מו"מ עם ה-FBI, כל בני הערובה שוחררה והוא נהרג, אם כי לא ברור עוד כיצד. זהותו טרם פורסמה. ביידן הטיח להיאבק באנטישמיות, בישראל עקבו בדאגה

בווידאו: תיעוד ההשתלטות וחילוץ בני הערובה בבית הכנסת בעיר קוליוול שבטקסס/צילום: רויטרס

אדם התפרץ לבית כנסת בעיר קוליוויל שבטקסס וחטף ארבעה מתפללים, ששוחררו הלילה (ראשון) ללא פגע אחרי כמעט 12 שעות. החוטף, ששמו לא פורסם, נהרג אחרי שניסה לצאת בעצמו מהמבנה שאותו כיתרו כוחות מיוחדים. עדיין לא ברור כיצד הוא נהרג.

על פי הרשויות, האירוע החל בסביבות השעה 10:40, בזמן תפילות יום שבת בבית הכנסת הרפורמי "בית ישראל". בין החטופים היה גם הרב המקומי. "אם מישהו ינסה להיכנס למבנה הזה, אני אומר לכם, כולם ימותו", נשמע החמוש אומר בשידור החי, שהושבת בתוך זמן קצר. הוא ככל הנראה שוחח בטלפון עם הרשויות, והדגיש כי הוא לא רוצה לפגוע באף אחד וכי הוא מאמין שהוא ימות היום. תושבים באזור נקראו להתרחק מהמקום, שאילו הגיעו כוחות משטרה מיוחדים וסוכנים פדרלים.

החוטף ככל הנראה התחזה לחסר בית כדי להיכנס לבית הכנסת. הוא ניהל משא ומתן ממושך עם סוכנים של ה-FBI. לפי הדיווחים, החוטף דרש את שחרורה של עאפיה סידיקי, הכלואה בכלא שמור בטקסס בגין עבירות טרור. בתחילה דווח כי הוא אחיה, אך בהמשך התברר שהוא השתמש בביטוי הרווח בקרב מוסלמים כדי לכנות חברים אחרים בקהילה.

צוותי מיוחדים מחוץ לבית הכנסת בית ישראל בקוליוויל, טקסס, 15 בינואר 2022. ANDY JACOBSOHN/AFP, GettyImages
כוחות גדולים מחוץ לבית הכנסת בקוליוויל, היום/GettyImages, ANDY JACOBSOHN/AFP

הכתבים בזירה דיווחו שהם שמו קולות נפץ, ככל הנראה של רימוני הלם, וקולות ירי, לפני שמושל טקסס גרג אבוט הכריז כי המשבר הסתיים. "התפילות נענו, כל בני הערובה בחיים ובטוחים", צייץ בטוויטר. ה-FBI מסר כ הוא אישר את זהותו של החמוש, אבל הם לא יחשפו אותה בשלב זה. ה-FBI סירב לומר מה גרם למותו, וכי הנושא עדיין תחת חקירה.

עורכת דינה של סידיקי, המרצה יותר מ-80 שנות מאסר, התנערה מהחוטף. "אנו מגנים בחריפות את חטיפת בני הערובה", אמרה. "אנחנו מפצירים בחוטף לשחרר מיד את כל בני הערובה ולהסגיר את עצמו". היא הדגישה כי "ברצוננו להבהיר שהעבריין הוא לא אחיה של עאפיה. מי שיהיה התוקף, אנחנו רוצים שידע שמעשיו מוקיעים על ידי עאפיה ומשפחתה".

חמוש מחזיק בבני ערובה בבית כנסת בטקסס, 15 בינואר 2022. מתוך טוויטר לפי סעיף 27א בחוק זכויות יוצרים, צילום מסך
משטרה מחוץ לבית הכנסת, היום/צילום מסך, מתוך טוויטר לפי סעיף 27א בחוק זכויות יוצרים
חמוש מחזיק בבני ערובה בבית כנסת בטקסס, 15 בינואר 2022. מתוך טוויטר לפי סעיף 27א בחוק זכויות יוצרים, צילום מסך
משטרה מחוץ לבית הכנסת, היום/צילום מסך, מתוך טוויטר לפי סעיף 27א בחוק זכויות יוצרים

הבית הלבן מסר בתחילת החטיפה כי הנשיא ג'ו ביידן תודרך על האירוע, שבסיומו הוא הודה לכוחות שחילצו את בני הערובה והבטיח להיאבק באנטישמיות.

בית הכנסת בעיר, שבה חיים כ-27 אלף בני אדם, נפתח ב-1999. בארי קלומפוס, אחד מחברי הקהילה, סיפר כי "היה נורא להקשיב ולצפות" באירועים. הוא אמר כי הוא לא הכיר איומים משמעותיים קודמים על הקהילה. "אין לנו איש ביטחון בצוות, אבל יש לנו יחסים טובים מאוד עם המשטרה המקומית".

בישראל עקבו בדאגה

בישראל, ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי הוא "משגיח מקרוב" על האירוע, ושלח את תפילותיו למען ביטחון החטופים. שר החוץ יאיר לפיד דיבר עם הקונסולית של ישראל ביוסטון, ליביה לינק, שנמצאת בדרכה לזירת האירוע, וקיבל עדכון במתרחש בשטח. הוא מסר כי "אנחנו עוקבים מקרוב על מצב בני הערובה ונמצאים בקשר הדוק עם רשויות החוק האמריקניות".

שר התפוצות נחמן שי אמר כי הוא "עוקב בדאגה בשעות האחרונות אחר האירוע המתפתח בטקסס". הוא הוסיף כי "זהו עוד גילוי צפוי, לצערנו, שצמח מתוך גלי האנטישמיות שהלכו וגברו בארצות הברית בשנים האחרונות. צוות משרדי ואני נמצאים בקשר עם הקהילה היהודית בטקסס. כולי תפילה שהאירוע יסתיים במהרה וללא נפגעים מצד בני הערובה וכוחות הביטחון האמריקאים".

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, מסר כי הוא "עוקב בדאגה אחר המתרחש ומתפלל לשלומם של כל המעורבים".

אנה קיסלנסקי, מנכ"לית התנועה הרפורמית, אמרה כי "כמו כל עם ישראל - בארץ ובתפוצות - אנחנו עוקבים בנשימה עצורה אחר המתרחש בבית הכנסת. חברי וחברות הקהילות הרפורמיות בישראל מחבקים, מחזקים ומתפללים לשלום אחינו ואחיותינו בקהילה בטקסס".

בשנים האחרונות הותקפו כמה בתי ספר ברחבי ארצות הברית על ידי חמושים לבנים אנטישמים. ב-2019, אדם אחד נהרג בפיגוע ירי בעיר פאוויי שבקליפורניה, ושנה קודם לכן נרצחו 11 בני אדם בטבח בבית כנסת בפיטסבורג שבפנסילבניה, במתקפה האנטישמית הקטלנית ביותר אי-פעם בארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully