וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בארה"ב ביטל את חובת החיסונים של ביידן במקומות עבודה

השופטים השמרנים קיבלו את טענת הרפובליקנים וחלק מהמעסיקים כי הממשל חרג מסמכותו כשניסה לחייב חברות עם 100 עובדים ומעלה להתחסן או להיבדק מדי שבוע. ביידן הביע אכזבה וקרא למעסיקים פרטיים לאכוף זאת בעצמם. מנגד, השופטים אישרו את חובת חיסוני הצוותים הרפואיים

הפגנה נגד חובת חיסונים בגבעת הקפיטול של ניו יורק באולבני, ארה"ב, 5 בינואר 2022. רויטרס
מתנגדים לחובת החיסונים מפגינים בגבעת הקפיטול של ניו יורק באולבני, החודש/רויטרס

בית המשפט העליון של ארצות הברית ביטל אמש (חמישי) את החלטת הנשיא ג'ו ביידן לחייב עובדים בחברות גדולות להתחסן נגד נגיף הקורונה או לעטות מסיכות ולהיבדק מדי שבוע. הרוב השמרני בבית המשפט העליון קבע שהמהלך חורג מסמכותו של הנשיא, אולם הם נתנו בנפרד אור ירוק לחובת החיסונים המצומצמת יותר במערכת הבריאות הציבורית. החלטות בית המשפט התקבלו לקראת כניסתן המיועדת של התקנות לתוקף בימים הקרובים.

הממשל אמר כי חובת החיסונים תסייע במאבק במגיפה, שגבתה את חייהם של יותר מ-840 אלף אמריקנים. הנשיא ביידן, שצונח בסקרים, הביע אכזבה מההחלטה "לבלום דרישות הגיוניות להצלת חיי עובדים". הנשיא הדמוקרטי קרא לחברות פרטיות נוספות להצטרף לאלו שכבר דורשות מעובדיהן להתחסן - כמו גוגל - על מנת להגן עליהם, על לקוחותיהן ועל הקהילות שלהם.

חובת החיסונים של הממשל במקומות עבודה הוחלה על חברות עם לפחות מאה עובדים, והיא הייתה משפיעה על כ-84 מיליון עובדים שהיו נדרשים להתחסן, לעטות מסיכות או להיבדק בכל שבוע - על חשבונם. המעסיקים היו אמורים לאכוף אותה, אך המתנגדים, שכללו כמה מדינות רפובליקניות וקבוצות עסקיות, אמרו שהממשל חרג מסמכותו בהחלת חובת החיסונים שהושתה בנובמבר ונתקלה מיד בהליכים משפטיים.

השופטים החליטו ברוב של שישה מול שלושה - שמרנים מול ליברלים - לקבל את הטיעון של חריגת ממשל ביידן מסמכותו. הם פסקו כי כללי הבטיחות במקומות עבודה עבור מעסיקים גדולים הם רחבים מכדי להיות תחת סמכות מינהל הבריאות והבטיחות התעסוקתית במשרד העבודה להסדרת הבטיחות במקום העבודה.

"הקורונה יכולה להתפשט ומתפשטת בבית, בבתי ספר, במהלך אירועי ספורט ובכל מקום אחר שבו אנשים מתאספים", נכתב בפסיקת השופטים. "סוג כזה של סיכון אוניברסלי אינו שונה מהסכנות היומיומיות שכולנו מתמודדים עמן כמו פשיעה, זיהום אוויר או מחלות מדבקות אחרות".

"לא מדובר בהפעלת סמכות רגילה של הממשל הפדרלי", הוסיפו השופטים, אלא "בפגיעה משמעותית בחייהם - ובבריאותם - של מספר עצום של עובדים".

מנגד, ברוב של חמישה מול ארבעה, השופטים קבעו כי למשרד הבריאות יש סמכות לחייב יותר מעשרה מיליון עובדי מערכת הבריאות להתחסן משום שהם מקבלים כספי ציבור.

טראמפ: "גאים בבית המשפט העליון"

שלושת השופטים הליברלים שהתנגדו לביטול חובת החיסונים אמרו כי ההחלטה "מסכלת את היכולת של הממשל הפדרלי להילחם באיום החמור ביותר שמציבה הקורונה על העובדים במדינה שלנו". נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס וברט קאבנו, הנחשבים למתונים שבשורות השמרנים, הצטרפו לשלושת השופטים הליברלים באישור חובת החיסונים במערכת הבריאות.

ארצות הברית חווה בימים אלו גל תחלואה נוסף בעקבות התפשטות וריאנט האומיקרון המדבק. ממשל ביידן העריך כי חובת החיסונים בחברות גדולות הייתה מצילה את חייהם של 6,500 איש ומונעת רבע מיליון אשפוזים על פני תקופה של חצי שנה. יותר מ-60% מהאמריקנים השלימו את החיסון שלהם עד כה, וכמה חברות התחילו לחייב את עובדיהן להתחסן ללא קשר להחלטת הממשל.

ואולם, הפדרציה הלאומית של העסקים העצמאיים, שדולה שהייתה אחת העותרות המרכזיות נגד חובת החיסונים של הממשל, טענה כי תהיה זו מעמסה גדולה על בעלי עסקים קטנים שיתקשו להעסיק עובדים ויאבדו מקורות הכנסה. "ההחלטה של היום היא אנחת רווחה מבורכת עבור בעלי העסקים הקטנים באמריקה, שעדיין מנסים להחזיר את עסקיהם למסול מאז תחילת המגיפה", אמרה קארן הרנד, בכירה בפדרציה.

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שמינה שלושה מששת השופטים השמרנים בבית המשפט העליון, בירך על הפסיקה. לדבריו, לחובת החיסונים במקומות העבודה "היו הורסים עוד יותר את הכלכלה שלנו". "אנחנו גאים שבית המשפט העליון לא נסוג, לא לחובת חיסונים!", מסר בהצהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully