וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צילום שגרירות ומידע על ח"כית: שב"כ סיכל רשת איראנית לגיוס ישראליות למשימות ריגול

כתבי אישום הוגשו נגד תושבות חולון, כפר סבא, בית שמש וירושלים, שגויסו בפייסבוק על ידי אדם שהתחזה ליהודי שמתגורר באיראן, בשם "ראמבוד נמדר". "אחת מהן העבירה מידע על אבטחה בקניון, אחרת הוכוונה להתקרב לחברת כנסת ולדחוף את בנה לשירות במודיעין כדי להשיג מידע"

בווידאו: רה"מ בירך על סיכול רשת איראנית לגיוס ישראליות למשימות ריגול וקורא לגלות עירנות/צילום: לע"מ

כתבי אישום הוגשו נגד חמישה אזרחים ישראלים בגין קשרים שקיימו עם גורמי מודיעין אירניים - כך הותר היום (רביעי) לפרסום.

במסגרת חקירה של השב"כ ולהב 433 התבצע מעקב אחר חמישה אזרחים ישראלים תושבי בית שמש, כפר סבא חולון וירושלים - במהלכה נחשפה רשת איראנית שניסתה לגייס אותם. מהמעקב עלה כי החשודים, ארבע נשים וגבר, קיימו קשרים מתמשכים עם גורם מודיעין איראני, עד שסוכלה הפעילות המכוונת של איראן לגיוסם.

על פי כתבי האישום, פעיל מודיעין איראני פנה אל הנאשמים באמצעות רשת פייסבוק, והציג עצמו בפני רובן כרווק מוסלמי אמיד מטהרן המתעניין בדת היהודית ומעוניין לעלות לישראל. הפעיל האיראני הטיל עליהם משימות שונות וביקש מהם פרטי מידע על ישראל, וזאת למרות שחלקם ידעו או חשדו כי הוא פועל מטעמם של שלטונות איראן וגופי המודיעין שלה. אותו פעיל מודיעין כינה עצמו בשם "ראמבוד נמדר".

ראמבוד נמדר. שב"כ
ראמבוד נמדר/שב"כ

אחת החשודות בפרשה, תושבת חולון בת 40, חשדה ב"ראמבוד" כי פעל מטעם שלטונות איראן וגופי המודיעין שלה, ובכל זאת עמדה עימו בקשר כבר מספר שנים. היא חשודה כי ביצעה עבורו משימות שונות, לרבות צילום בסתר של שגרירות ארצות הברית בתל אביב, צילום בתוך משרד הפנים בעיר מגוריה, וצילום המשרד לביטוח לאומי, והעברת מידע על סידורי אבטחה וצילום קניון בחולון.

בחקירה עלה שבעלה של החשודה, היה מודע לקשריה עם "ראמבוד", ואף שוחח איתו בעצמו, למרות שחשד כי מדובר בגורם מודיעין איראני. החשוד אף סייע לאשתו בביצוע אחת ממשימותיה עבור "ראמבוד", בכך שהסיעה לצלם את שגרירות ארה"ב בתל אביב.

במסגרת הקשר עם "ראמבוד", התבקשה החשודה לכוון את בנה, שעמד בפני גיוס לצה"ל, לשירות באגף המודיעין בצה"ל ובתוך כך, ובתיווכה, שוחח "ראמבוד" באמצעות הטלפון עם הבן על מנת לחוות דעתו על רמת השפה הפרסית שלו, ללא שהאחרון מודע להקשר הדברים. עוד עלה כי החשודה הונחתה על ידי "ראמבוד" לאסוף מודיעין אודות בכירים במערכת הביטחון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
חיל המודיעין. shuterstock, ראובן קסטרו
החשודה התבקשה להכווין את בנה לשירות במודיעין/ראובן קסטרו, shuterstock

עצורה נוספת היא תושבת בית שמש בת 57, שעמדה בקשר עם "ראמבוד" במשך יותר מארבע שנים, במהלכן ביצעה לבקשתו משימות שונות וקיבלה סכום כולל של כ-5,000 דולרים בתמורה עליהן. בין המשימות שביצעה היו ניסיון לכוון את בנה לשירות בחיל מודיעין, העברת חוגר ודסקית של בנה למפעיל, כמו גם צילומים וסרטונים מטקס צבאי מגיוסו של בנה.

עוד פעלה להקמת מועדון של יוצאי איראן בבית שמש, במסגרת פעילות "קרן מיראז'", והעבירה את פרטי הישראלים הפעילים בסניף, תמונות וסרטונים מפגישות המועדון ותמונות המשתתפות בפעילות. כמו כן, היא צילמה קלפי במהלך הבחירות לכנסת ה-23, וניסתה לצלם את השגרירות האמריקאית בירושלים, אולם לא הצליחה כיוון שהאבטחה עצרה בעדה.

החשודה הוכוונה להתקרב לחברת הכנסת מהליכוד, קטי שטרית. היא ביצעה מהלכים פעילים לטובת חיזוק הקשר עימה והעבירה מידע על הקשר ביניהן למפעיל שלה.

ח"כ, ליכוד, קטי שטרית. Creative Commons
חשודה ניסתה ליצור עמה קשר. ח"כ שטרית/Creative Commons

נחקרת נוספת היא תושבת כפר סבא בת 47, החשודה כמי שהעבירה לחשודה השניה, בשתי הזדמנויות שונות כספים מ"ראמבוד". הכספים התקבלו באמצעות קרובת משפחתה שהגיעה מאיראן לביקור בישראל, וכן במסגרת פגישה עם שליח מטעמו של "ראמבוד" בטורקיה.

חשודה חמישית היא תשובת ירושלים בת 50, שעמדה בקשר עם "ראמבוד" במשך כשנה וחצי עד למעצרה. במסגרת הקשר העביר לה 1,240 דולרים אוסטרליים, קיבל ממנה פרטי מידע שונים, וביקש להשתתף עימה במיזמים עסקיים ומיזמי צדקה בישראל, אותם יממן.

במהלך החודש האחרון, הגישה פרקליטות מחוז ירושלים לבית המשפט המחוזי בירושלים, כתבי אישום חמורים כנגד כל המעורבים בפרשה.

מתחם השגרירות האמריקנית, ירושלים, 2 במאי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
אחת החשודות ניסתה לצלם את השגרירות האמריקאית בירושלים. מתחם השגרירות/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

גורם בכיר בשב"כ מסר כי "מדובר בפרשייה חמורה, בה נחשפה וסוכלה כוונה להקים רשת ריגול עבור איראן, שפעלה בתחומי מדינת ישראל. במקרה זה, אנו עדים לניסיונות ריגול בתחומי ישראל, באמצעות פניה בכיסוי "תמים" לישראליות ודרדורן לקשר ממושך. זאת, חרף חשדן של הנחקרות כי מדובר בגורם מודיעין איראני, ונוכח בחירתן להמשיך עימו את הקשר ואף לבצע עבורו משימות.

"במעשיהם החמורים סיכנו המעורבים את עצמם, את בני משפחתם וכן אזרחים ישראלים תמימים, שפרטיהם הועברו למודיעין האיראני, זאת בנוסף למידע שהועבר על יעדים ישראלים ואמריקאים בישראל באופן שעלול לשמש למטרות טרור".

שגרירות ארהב בתל אביב. ללא, מערכת וואלה!
שגרירות ארה"ב בת"א/מערכת וואלה!, ללא

בסביבתה חברת הכנסת שטרית אמרו כי החשודה שניסתה ליצור עימה קשר היא עובדת ניקיון לשעבר בעיריית בית שמש, שיצרה איתה קשר על בסיס ההיכרות שלה ממסדרונות העירייה. היא שוחחה איתה לאחר פטירת חמיה לפני כשנתיים, וניחמה אותה בטלפון תוך שככל הנראה היא מקליטה אותה. את ההקלטה הציגה לגורם האיראני כדי להציג את הקשר ככביכול קרוב, אך מעבר לכך לא היה דבר. שטרית עודכנה על כך מצד גורמי הביטחון לפני כחודשיים.

בעקבות הפרשה מסרה ח"כ קטי שטרית כי "שוב ניתן לראות עד כמה האיום האיראני הוא איום קיומי. איראן וגרורותיה ממשיכים לנסות לפגוע בישראל בכל זירה ובכל דרך, ונדרשת מכלל נבחרי הציבור מוכנות ודריכות גבוהה כדי לסכל נסיונות עוינים שכאלו. אני מברכת את השב"כ, המוסד ושאר כוחות הביטחון על העבודה החשובה והמאומצת שלהם במלחמה מול איראן. אין לי ספק שבמערכת הביטחון נערכו ונערכים לכל תרחיש, ויעשו כל שנדרש בכדי להגן על מדינת ישראל ואזרחיה".

היא הוסיפה כי גורמי המודיעין האיראנים "הולכים על האנשים הכי חלשים ומסכנים בחברה הישראלית, ומנסים לפתות אותם באמצעות כסף. זה עצוב ומסוכן ממש".

ראש הממשלה, נפתלי בנט התייחס גם הוא לפרשה ואמר כי "ניסיונותיה של איראן כנגד ביטחון ישראל לא מסתכמים רק בתחום הביטחוני והמודיעיני, אלא מתרחבים גם למאמצי השפעה על אזרחי ישראל, על החברה הישראלית, לזריעת קיטוב ומחלוקת, לערעור של היציבות הפוליטית בישראל ולפגיעה באמון הציבור בשלטון".

כוחות צבא במצעד מחוץ לטהראן, איראן, 18 באפריל 2019. AP
העצורות חשודות שהעבירו מידע למפעיל האיראני. צבא איראן/AP

עו"ד בן-ציון ציטרין, פרקליטם של בני הזוג מחולון הנאשמים בפרשה, מסר בתגובה כי "מדובר במקרה קשה וטרגי, שבו אזרחים מן השורה, נקלעו לסיפור קפקאי שלא ניתן לדמיין אותו כלל ואשר תפח מעל למידותיו באופן חסר פרופורציה. מתוך העובדות המפורטות בכתב האישום ניתן ללמוד על מופרכות הטענה של סיכון בטחוני כלשהו שנגרם כביכול בשל המעשים המיוחסים להם.

היה ראוי לסיים את הפרשה באופן אחר לגמרי ולא במצב הזוי, שבו שני אזרחים תמימים, פעילים להעלאת יהודים מאיראן ומתנגדים למשטר, ייעצרו, יופעלו עליהם לחצים כבדים, ויימנעו מהם לראות עורך דין במשך כמה ימים עד להחתמתם על הודאה. פרטי כתב האישום מלמדים שאם אלה יכולות המודיעין האיראני, אזרחי ישראל יכולים לישון בשקט. בינתיים, חייה של משפחה שלמה נהרסו לחלוטין. כבר נאמר שיש שופטים בירושלים. דומני, שגם הפעם הם לא יאכזבו".

סנוגרה של האישה מבית שמש, עו"ד רועי בראונר, מסר כי "מדובר בפרשה טראגית ועגומה שבמסגרתה סוכנים של מדינה זרה יצרו קשר עם נשים תמימות שלא העלו על דעתן בזמן יצירת הקשר שמדובר הסוכן זר, הוא הציג את עצמו כקבלן יהודי עשיר, דיבר בעברית, התעניין בדברים שקשורים ביהדות ובמדינת ישראל. היה נראה כמו אדם ציוני לחלוטין, גם הפניות שלו אליה לא היה בהם משהו שעלול לגרום לחשד שמדובר בסוכן של מדינת אויב מה גם שהלקוחה שלי כעובדת ניקיון, אישה שמעולם לא נחשפה בחייה לשום מידע שהוא מסווג, לא יכולה להעלות על דעתה משכל האנשים בעולם יחליטו לפנות אליה סוכנים של מדינות זרות. ולא חשבנ שיש משהו מעבר לכך".

קניון חולון. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
חשודה צילמה עבור המפעיל. הקניון בחולון/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

מקורב לאחת הנשים מחה על מעצרה. "יושב לו מישהו באיראן ושמע בתקשורת שפתחו שגרירות בישראל, ומתוך התענייינות רוצה לדעת במה מדובר", אמר, "הרי כל אדם יכול לצלם את השגרירות. למה שתחשוד? מיליון אנשים מסתכלים על הבית הלבן ומצלמים. אז מה, כולם מרגלים?", תמה.

על ההתיידדות של החשודה לח"כ שטרית, אמר מקורב לה כי "היא מכירה את חברת הכנסת עוד לפני הרבה זמן, היא לא חשבה שזה משהו שיסבך מישהו, הרבה אנשים אוהבים להתהדר בקשרים עם אנשים מפורסמים. אז היא סיפרה שפעם היא הכירה מישהי מהעירייה, שהיום היא חברת כנסת וככה זה נוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully