וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ אישר בשנית את החיפוש בטלפונים של יועצי נתניהו, שנחשדו בהטרדת פילבר

עודכן לאחרונה: 11.1.2022 / 14:22

בג"ץ דחה את העררים שהגישו יונתן אוריך, עופר גולן, יוסי שלום וישראל איינהורן, שנחקרו בגין מעורבותם בהטרדתו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ואחת מדמויות המפתח בתיק 4000. הארבעה דרשו שלא להתיר את החיפוש במכשירי הטלפון שלהם וטענו לפגיעה בזכויותיהם במהלך החקירה

שלמה פילבר. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
בלב הפרשה - הטרדת עד המדינה. פילבר/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בג"ץ דחה היום (שלישי) פעם נוספת את העררים שהגישו ארבעה מיועצי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, לאחר שהרכב קודם של בג"ץ כבר אישר למשטרה לבצע חיפוש בטלפונים הניידים שלהם. הארבעה חשודים במעורבות בהטרדת עד המדינה בתיק 4000, שלמה פילבר.

בקשת החיפוש בטלפונים נידונה כבר שש פעמים בבתי המשפט, ובמרכזה אירוע שהתרחש ב-29 באוגוסט 2019, אז הגיע רכב עם רמקולים לביתו של פילבר, וקרא קריאות נגדו. לדברי המשטרה, פילבר דיווח על האירוע והגיש תלונה, והמשטרה הגיעה למפעילי הרכב.

יונתן אוריך. Jonatanu, ויקיפדיה, אתר רשמי
יונתן אוריך/אתר רשמי, Jonatanu, ויקיפדיה

בעקבות חקירותיהם, זומנו לחקירה גם ארבעה יועצים של נתניהו והליכוד - יונתן אוריך, עופר גולן, יוסי שלום וישראל איינהורן. המשטרה לא הוציאה צווים לחדירה לטלפונים של הארבעה, אולם במקום זאת, במהלך חקירותיהם ביקשו מהם אנשי להב 433 לבצע חיפוש במכשירים, ומשקיבלו את הסכמתם, נעשה חיפוש בטלפונים ובוצעו צילומי מסך.

אולם, כשהשוטרים ביקשו את החיפוש, הם לא הבהירו לנחקרים שזכותם לסרב - וזאת בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון בעבר, ובניגוד לנוהל המשטרתי. שניים מהנחקרים ביקשו להפסיק את החיפוש במהלכו, והוא אכן הופסק. רק לאחר אותן חקירות, פנתה המשטרה לבית המשפט וביקשה צווי חדירה לטלפונים.

עוד בוואלה!

סיכום עדות חפץ: לתביעה סיפק לחם וחמאה, להגנה סיפק ממתקים

לכתבה המלאה
עופר גולן. רון קדמי, אתר רשמי
עופר גולן/אתר רשמי, רון קדמי

היועצים דרשו שלא להתיר את החיפוש במכשיריהם, ובשל פגיעה בזכויותיהם, בשל העובדה שהחיפוש הראשוני נעשה ללא צו ומבלי שהחשודים הוחתמו על טופס שמסביר להם כי זכותם לסרב לחיפוש. אולם, בית המשפט השלום בתל אביב, ולאחר מכן המחוזי, אישרו את צווי החדירה למרות מחדלי המשטרה והפגמים בהתנהלותה, וכך גם העליון.

"מסקנה אחת בלבד: סגירה של תיקי הסרק"

מעורכי הדין עמית חדד וליאור אפשטיין שמייצגים את עופר גולן ויונתן אוריך נמסר בתגובה: "החלטת העליון בעניין אוריך וגולן שינתה לטובה באופן היסטורי את זכויות האזרח ואת התנהלות מערכת המשפט. המאבק הציבורי שניהלנו קבע מסמרות ברזל בחוק הישראלי, ושינה מהיסוד את דרך ההתייחסות והכללים בנוגע לזכויות חשודים ונחקרים".

"בית המשפט העליון, בהרכב מורחב, ביקר בחריפות את המשטרה וקבע לראשונה כללים ברורים לצמצום דריסת הרגל הגסה של זכויות חשודים ונחקרים, שהייתה נהוגה ע"י רשויות האכיפה עד היום. כל שופטי ההרכב אימצו את עמדתנו העקרונית כי יש לשקול פגמים בחקירה בעת בקשות לחדור לטלפונים ניידים, וכי במקרים המתאימים מדובר בשיקול מכריע. מדובר בהישג חסר תקדים עקרוני ומשמעותי עבור כל אזרחי ישראל, ועבור מי שסוגיית הפרטיות יקרה לו".

"עם זאת, מצער שבית המשפט בחר שלא לאמץ את מסקנתו של כבוד השופט אלרון וליישם את החלטתו גם במקרה של אוריך וגולן. על אף זאת, הפסיקה חדה, נוקבת וברורה, ואנו משוכנים כי הפרקליטות תיקח בחשבון ולתשומת ליבה את המשמעויות של הפגמים הקשים שנפלו בחקירה, ושל דברי הביקורת שנשמעו, דבר שיוביל למסקנה אחת בלבד: סגירה של תיקי הסרק נגד מרשינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully