וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוות אהרנסון בעתלית תיפתח לציבור כאתר מורשת לאומי לחינוך ולחקלאות

עודכן לאחרונה: 9.1.2022 / 17:16

במסגרת התוכנית יוקמו במתחם מכינה קדם צבאית, חווה חקלאית שיקומית וחניון לילה. כמו כן, התוכנית מסדירה את מעמדה של החווה בהתאם להחלטת ממשלה משנת 2017, והיא קובעת שימור ושחזור של מבני החווה והפעלתם כמרכז מבקרים. "הקמנו את חזונו של אהרנסון לתחייה"

חוות אהרנסון בעתלית תיפתח לציבור כאתר מורשת לאומי, לחינוך ולחקלאות - כך החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, בראשות איתמר בן דוד. במסגרת התוכנית יוקמו במתחם מכינה קדם צבאית, חווה חקלאית שיקומית וחניון לילה.

התוכנית מסדירה את מעמדה של החווה בהתאם להחלטת ממשלה משנת 2017, והיא קובעת שימור ושחזור של מבני החווה והפעלתם כמרכז מבקרים, המשלב את סיפורה ההיסטורי של החווה וחשיבותה לפיתוח החקלאי של מדינת ישראל בפרט ושל החקלאות בעולם בכלל. במסגרת התוכנית להסדרת המתחם, תוקם מכינה קדם צבאית ופרויקט של חווה חקלאית שיקומית, בה המבקרים יוכלו להתנסות עם תחומי החקלאות, קיימות ופעילויות חוץ מגוונות המתאימות גם לבעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים. בנוסף, יוקם חניון לילה לפי התקנים של משרד התיירות ומשרד החינוך שיאפשר קיום פעילות חינוכית מתמשכת באתר.

התוכנית, שמקודמת על ידי קרן אהרנסון בליווי המועצה לשימור אתרים והמועצה האזורית חוף כרמל, ממוקמת בצדו הדרומי של כביש 721 מזרחית לעתלית, בין כביש החוף וכביש 4 סמוך למחנה המעפילים, אתר מורשת אחר.

חוות אהרנסון בעתלית. 09 בינואר 2022.. בית אהרונסון, אתר רשמי
חוות אהרנסון בעתלית/אתר רשמי, בית אהרונסון
חוות אהרנסון בעתלית. 09 בינואר 2022.. בית אהרונסון, אתר רשמי
חוות אהרנסון בעתלית/אתר רשמי, בית אהרונסון

החווה, שהוקמה על ידי אהרן אהרנסון ב-1910, מהווה נקודת ציון משמעותית בהיסטוריה של הציונות ופיתוח המחקר החקלאי המודרני של ארץ ישראל ובכלל ועסקה בתחומים רבים: התאמת גידולים חקלאיים ושיטות עיבוד מתקדמות לתנאי הארץ, חינוך לחקלאים, השבחת קרקע, דישון, הדברה, פיתוח זנים מקומיים וחיזוק קשרי מחקר עם חוקרים בעולם. אהרון אהרנסון שגידל בארץ ישראל את "אם החיטה" בשנת 1906, ושהביא לפריצת דרך בפיתוח החיטה המתורבתת, עשה רבים ממחקריו בחוות הניסיונות בעתלית.

במלחמת העולם הראשונה החווה שימשה כהסוואה לבסיס פעילות המרכזית של מחתרת הריגול ניל"י שהוקמה ב-1915 כדי לסייע לבריטים בכיבוש הארץ מידי התורכים על-ידי איסוף חומר מודיעיני. באוקטובר 1917 נחשפה הרשת, חלק מחבריה נתפסו ונהרגו ומבני החווה נפגעו קשות. מתוקפת המנדט ועד היום החווה מנוהלת על ידי קרן אהרנסון, שמ-1960 הפעילה את החווה יחד עם משרד החינוך כמחנה הגדול ביותר עבור מועצת תנועות הנוער בישראל.

ב-2002 דחתה הוועדה המחוזית חיפה תוכנית שהגישה התאחדות האיכרים לבניית כפר נופש במתחם החווה ובין שאר נימוקיה ציינה כי "החווה היא אתר היסטורי שיש לשמרו כחלק מנחלת העבר". עוד נאלצה הקרן להתמודד במשך שנים ארוכות עם עובד לשעבר שהתנחל בשטח החווה. העניין התגלגל לערכאות עד שפונה בכוח צו בית משפט ב-2008.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
חוות אהרנסון בעתלית. 09 בינואר 2022.. בית אהרונסון, אתר רשמי
שרה אהרנסון בחוות הנסיונות/אתר רשמי, בית אהרונסון

אבישי אפרתי ז"ל, יו"ר קרן אהרנסון דאז, בירך אז על ניצחון החוק, והבטיח, "בקרוב שוב נוכל להכריז על דברים יפים שייקרו בחוות אהרנסון לטובת הציבור בכלל ותנועות הנוער בפרט". אפרתי ז"ל לא זכה לנכוח בטקס ה-100 למותו של אהרנסון שנערך בחווה ב-2019, אך באירוע זה עיגנו את ההבטחה ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, שר העלייה והקליטה דאז, יואב גלנט, והשר לירושלים ומורשת זאב אלקין. נתניהו כינה את אהרון אהרנסון, "גאון בדורו - מדען, איש מודיעין ומדינאי דגול". "אנחנו שמחים לראות שחזון הקרן קורם עור וגידים ומקווים שלא ירחק היום ונוכל לפתוח את המקום לפעילות המתוכננת", אמרה לוואלה! יו"ר קרן אהרנסון, נירה אפרתי.

ממלא מקום מתכננת מחוז חיפה במנהל התכנון, רונן סגל הביע תקווה כי הפיכתם של המבנים לשימור, שכבר עברו פעולות שימור בשנים האחרונות, למרכז מבקרים, לצד פעילות שוטפת יחשפו את האתר החשוב לציבור הרחב.

אסיף איזק, ראש מועצת חוף כרמל אמר כי "כראש המועצה, ברורה הייתה לי המחויבות שלי להקים את חזונו של אהרנסון לתחייה, בדיוק במקום בו התקיים לפני כ 100 שנים". עוד הוסיף כי "חוף הכרמל הייתה ותמשיך להיות חלק מההיסטוריה הלאומית של מדינת ישראל. תודה גדולה לשותפים שלנו בקרן אהרנסון ובוועדה המחוזית, שבלעדיהם זה לא היה אפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully