וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמצעי ההרתעה מול איראן: פרטים חדשים מהשיחות האסטרטגיות בין ישראל לארה"ב

עודכן לאחרונה: 6.1.2022 / 14:00

במהלך ביקורו של ג'ייק סאליבן בישראל, אמר היועץ לביטחון לאומי כי יש להשתמש באיום של הטלה מחדש של סנקציות של האו"ם ובאיום צבאי אמין כאמצעי הרתעה מפני העשרת אורניום של איראן לרמת נשק גרעיני. עוד אמר כי אם לא יושג הסכם בשבועות הקרובים, ביידן ינטוש את המו"מ

בווידאו: פגישת נתניהו - סאליבן/צילום: לע"מ

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר לבכירים ישראלים במהלך ביקורו בירושלים כי יש להשתמש באיום של הטלה מחדש של הסנקציות החריפות של מועצת הביטחון של האו"ם כאמצעי להרתיע את איראן מפני העשרת אורניום לרמה גבוהה של 90%, הרמה הנחוצה לייצור נשק גרעיני - כך אמרו שלושה בכירים ישראלים שמעורים בתכני השיחות.

הבכירים הישראלים ציינו כי סאליבן הדגיש במהלך השיחות האסטרטגיות עם ישראל כי אם לא יושג הסכם עם איראן בשבועות הקרובים וארה"ב תגיע למסקנה שהאיראנים לא מנהלים מו"מ ברצינות, ממשל ביידן יעזוב את שולחן המו"מ.

ההטלה מחדש של הסנקציות של מועצת הביטחון מכונה בשם Snapback. זהו מנגנון משמעותי שהיה חלק מהסכם הגרעין בשנת 2015 ונועד להעניש את איראן במקרה שהיא מפרה את ההסכם. לפי הסכם הגרעין, כל אחת מהמדינות החתומות עליו יכולה להפעיל את מנגנון ה-Snapback בלי צורך לקבל את הסכמת המדינות האחרות ולהתחיל באופן אוטומטי תהליך של הטלה מחדש של הסנקציות הבינלאומיות על איראן.

מתקן להעשרת אורניום בפורד, איראן 6 בנובמבר 2019. סוכנות הגרעין של איראן, אתר רשמי
מתקן להעשרת אורניום בפורדו, איראן/אתר רשמי, סוכנות הגרעין של איראן

הסנקציות של מועצת הביטחון של האו"ם הוסרו מעל איראן כחלק מהסכם הגרעין ב-2015. הטלה מחדש של הסנקציות האלה עלולה להיות הרסנית ביותר עבור הכלכלה האיראנית וזאת לאור העובדה שכל המדינות החברות באו"ם מחויבות ליישם אותן. כך למשל, רוסיה וסין שלא מיישמות כיום את הסנקציות האמריקניות נגד איראן יתקשו שלא ליישם את הסנקציות של האו"ם.

בחודשים האחרונים האיראנים האיצו את תכנית הגרעין שלהם במקביל לקיום השיחות בווינה. ישראל הזהירה את ארה"ב ואת מעצמות אירופה כי טהראן מבצעת צעדים טכניים כדי להיערך להעשרת אורניום לרמה של 90%. ישראל דחפה מאחורי הקלעים את ארה"ב ומעצמות אירופה להתחיל כבר בתהליך החזרת הסנקציות של מועצת הביטחון נגד איראן, אך רק בריטניה הראתה עד כה פתיחות לדון במהלך כזה.

ממשל ביידן הבהיר לישראל בחודשים האחרונים כי הוא מעוניין לשלב בין המשך הלחץ על איראן לבין המו"מ הדיפלומטי בווינה. ארה"ב אף הבהירה לישראל כי היא סבורה שפעולות חבלה שבוצעו נגד מתקני הגרעין של איראן רק דחפו את האיראנים להאיץ את תכנית הגרעין שלהם.

עוד בוואלה!

ביקור סאליבן הוריד את רף החששות בישראל: "הפערים בינינו לארה"ב קטנים משחשבנו"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, 22 בדצמבר 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
בנט וסאליבן בפגישתם בישראל/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

ב-22 בדצמבר התכנס בירושלים הפורום האסטרטגי הישראלי-אמריקני לנושא איראן בראשות היועץ לביטחון לאומי איל חולתא ומקבילו האמריקני ג'ייק סאליבן. האחרון הדגיש בפני הצוות הישראלי כי הוא מודאג מאוד מכך שהאיראנים מרגישים שהם מתקרבים לאפשרות של פריצה לעבר נשק גרעיני, כך אמרו בכירים ישראלים שמעורים בנושא.

סאליבן אמר כי הוא אינו יודע האם איראן תחליט להתקדם לעבר פצצת אטום כתוצאה מלחץ נוסף שיופעל עליה או כתוצאה מהיעדר תגובה לפרובוקציות שלה. עם זאת הוא ציין כי האיום של הפעלת מנגנון ה-Snapback להחזרת הסנקציות של מועצת הביטחון יחד עם יצירת איום צבאי אמין נגד איראן הינם כלים שיש להשתמש בהם כדי להרתיע את האיראנים ממעבר להעשרת אורניום לרמה גבוהה של 90% ממנה ניתן לייצר נשק גרעיני.

נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021. רויטרס
שיחות הגרעין בווינה/רויטרס

בכירים במשרד החוץ שנכחו בישיבה אמרו לסאליבן שהם סבורים שארה"ב ומעצמות אירופה צריכות להתחיל להתניע את תהליך ה-Snapback במקרה שהשיחות בווינה יגיעו למבוי סתום, ללא קשר לרמת העשרת האורניום של איראן. עם זאת, בסיום הפגישה היועץ לביטחון לאומי איל חולתא סיכם ואמר כי הוא מסכים עם מקבילו האמריקני שיש הגיון בשימוש באיום של ה-Snapback כדי להרתיע את איראן מהתקדמות להעשרת אורניום לרמה של 90%.

בכיר בממשל האמריקני אמר לוואלה! כי ארה"ב לא תתייחס לשיחות דיפלומטיות סגורות עם ישראל אבל הדגיש: "ארה"ב וישראל מתואמות בצורה קרובה לגבי האיום האיראני. ביקורו של ג'ייק סאליבן בחודש שעבר הדגיש מחדש עד כמה הדוק התיאום הזה". בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לפרטים בכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully