וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיפוט חי: פסקי דין בולטים יועברו בשידור ישיר מבתי המשפט

עודכן לאחרונה: 4.1.2022 / 16:53

נשיאת העליון הכריזה על הפיילוט, שיכלול 18 פסקי דין מבתי המשפט לאורך השנה הקרובה, במטרה להגביר את השקיפות ולהנגיש את ההליכים המשפטיים לציבור. השידור ייעשה בכפוף להסכמת הצדדים, ויכלול את השופטים בלבד

פסקי דין והחלטות של בתי משפט השלום ובתי המשפט המחוזיים שמעוררות עניין ציבורי יועברו בשידור ישיר - כך החליטה היום (שלישי) נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. זאת, בנוסף לפיילוט דומה הכולל את החלטות בית המשפט העליון, ומטעמים של הגברת השקיפות.

במסגרת הפיילוט, לאורך השנה ישודרו שלושה פסקי דין מכל אחד מששת המחוזות של מערכת המשפט - 18 בסך הכל. הדבר יתאפשר רק בהתאם להסכמת הצדדים לדיון. בכל מקרה, אלא אם כן בית המשפט יחליט אחרת, הצילום יכלול את השופטים בלבד.

גז"ד לפאינה קירשנבאום, בימ"ש מחוזי תל אביב, 14 ביולי 2021. שלומי גבאי
"יש צורך בהנגשה לציבור". אולם בית המשפט המחוזי בתל אביב/שלומי גבאי

ההחלטה מגיעה לאחר דיוני צוות בראשות נשיא בתי המשפט השלום במחוז תל אביב-יפו, השופט צחי עוזיאל, שמונה לבחון את נושא פומביות הדיון בעידן הטכנולוגי, בין היתר ברקע הגבלות הקורונה והקושי להגיע לבתי המשפט. "עקרון פומביות הדיון במובנו הרחב משמיע לנו כי יש צורך בהנגשה רחבה יותר של ההליכים המשפטיים לציבור", קבע הצוות, שהמליץ על שידור פסקי הדין.

הנשיאה חיות הסבירה כי "הרשות השופטת בוחנת כל העת דרכים להתעדכן ולהתחדש על מנת לתת שירות יעיל, נגיש ושקוף לציבור. כך, פתחנו לציבור את דיוני בית המשפט העליון באמצעות פיילוט השידורים הישירים, אנו מובילים מהפכת דיגיטציה ברשות השופטת ומקדמים פרויקט פרסום תקצירים של פסקי דין בשפה נגישה".

"התפרצות נגיף הקורונה, חרף הקשיים והחסרונות הברורים שגרמה, עוררה חשיבה ברוכה באשר לפעילות שיש בה לתרום לייעול השירות והנגשתו לציבור בשקיפות. זהו היעד המרכזי שקבענו לעצמנו במסגרת תוכנית העבודה הרב שנתית של הרשות השופטת לחמש השנים הקרובות. אנו נמשיך לקדם הצעות נוספות שייעודן שיפור השירות לאזרח והנגשת המערכת לציבור", הוסיפה.

"ההחלטה לאפשר שידור ישיר מבתי המשפט היא לטעמי מאוזנת ונכונה", אמר על ההחלטה ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי. "אמון הציבור במערכת המשפט יגבר כאשר יוכל הציבור הרחב לחזות בעשייה השיפוטית באופן בלתי אמצעי". גם הוא התייחס למגיפת הקורונה באומרו כי היא "הביאה עמה גם את ההבנה כי מקום שבו הדבר ניתן, אין מניעה משימוש באמצעים טכנולוגיים לסיוע בעבודה המשפטית. אכן, בכל מקום שבו ניתן להנגיש את השירות הציבורי לאזרח - יש מקום לעשות זאת, כל עוד הדבר נעשה בצעדים קטנים ותוך בחינה מתמדת של היתרונות והחסרונות"

"נגישות, שקיפות ויעילות עומדים בין היתר בבסיס ההחלטה, ואני מברך את כבוד הנשיאה על החלטתה פורצת הדרך, שמעניקה לעיקרון פומביות הדיון את הביטוי המעשי לאופן חיינו כמשפטנים בעידן הדיגיטלי", סיכם.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully