וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי-הפקת לקחים והסתרות: מאחורי הכשל המבצעי של צה"ל בחציית האזרח הישראלי ללבנון

עודכן לאחרונה: 31.12.2021 / 9:11

חציית הצעיר ללבנון מבלי שאף כוח צבאי ימנע ממנו לעשות זאת מצביעה על נקודות תורפה רבות בגבול. ההתרחשויות הפליליות לאורך הגבול, בו נעשים באופן תדיר ניסיונות הברחה, מצביעות על מגמה מדאיגה, והחשש הוא כי חיזבאללה ינסה לנצל את הציר כדי להפתיע את צה"ל

הודעת צה"ל מהיום (חמישי) על חציית האזרח הישראלי לפני כחודש מישראל ללבנון מבלי שאף כוח צבאי יצליח לעצור אותו או למנוע מבעדו לחצות, מצביעה על נקודות תורפה רבות שיש לאורך הגבול. זאת, למרות המשאבים הרבים המושקעים בו.

מדובר בכשל מבצעי במרכז הגבול בין בירנית, זרעית ושתולה, כמו גם על הנחיצות והבהילות בהקמת "המכשול החכם", שהעבודות עליו יתחילו בקרוב. אלא שעד לסיום בניית המכשול יחלפו לפחות שנתיים, וגם אז צה"ל לא יבנה חומה ומכשול לכל אורך הגבול. זמן רב בוזבז על ידי ממשלות ישראל עד להחלטה להעברת תקציב מיוחד לפיקוד הצפון, למרות ההתרעות והמודיעין, וגם בוויכוחים מיותרים וביורוקרטיה מצד המטה הכללי של צה"ל על התכנון ושילוב הטכנולוגיות.

גבול ישראל-לבנון. אמיר בוחבוט
גבול ישראל-לבנון/אמיר בוחבוט

מקרה החצייה האחרון התרחש בראשית השנה כששאזרחית ישראלית חצתה את שטח ישראל לסוריה והוחזרה לישראל במעורבות ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת, מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום ודיפלומטים זרים, כולל מרוסיה. מאוחר יותר התברר כי התצפיות בגבול לא זיהו את הישראלית בעת החצייה, ועברו ימים ארוכים עד שהצליחו להבין היכן התבצע המעבר.

לכן, האירוע שהותר היום לפרסום מצביע גם על אי-הפקת לקחים מאירועים קודמים בגבול הצפון ובגבול רצועת עזה, ויש לייחס לכך מחשבה עמוקה מאחר וכל אירוע כזה שואב קשב מדיני וביטחוני, וכורך בו לרוב מאמץ מתמשך ולעיתים גם מחירים כבדים כפי שהתרחש במו"מ להחזרת האזרחית הישראלית מסוריה.

ברקע המשבר הכלכלי והפוליטי שפוקד את ארץ הארזים, גבול ישראל-לבנון פעיל מאוד. בשנה האחרונה סוכלו 9 אירועי חציית גדר, נתפסו 120 קילו סמים ו-75 אקדחים. מדי שבוע ישנו ניסיון לחצות את הגבול, אך הכוחות בשטח יודעים על המקרים שסוכלו ולא בהכרח על מה שקרה "מתחת לאפם". החשש הוא שעל הציר הפלילי ינסה ארגון חיזבאללה להפתיע את צה"ל בפעולה נגד אזרחי ישראל.

הישראלית שחצתה את הגבול לסוריה תועדה ע"י חיזבאללה. ללא, צילום מסך
הישראלית שחצתה את הגבול לפני כשנה, כפי שתועדה על ידי חיזבאללה/צילום מסך, ללא

ככלל, האיום האמיתי על גבול הצפון הוא מצד כוח לוחמי עילית של חיזבאללה המכונה "רדואן", שמתאמן מזה כמה שנים, לפי הצהרותיו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, לפשוט על יישובים ומוצבי צה"ל סמוך לגבול ולכבוש אותם לפרקי זמן ממושכים לצורכי ביצוע פיגועי ראווה או חטיפה לתוך שטח לבנון. בהתאם לכך נקבע רף מבצעי גבוה על ידי פיקוד הצפון ובאמצעותו בוחנים את כלל היחידות שיפעלו בשגרה ובחירום במרחב גבול לבנון. לצד זאת, ביצעו כוחות צה"ל בפיקוד הצפון מאות סיורים במובלעות מצפון לגדר ועד הקו הכחול הדימיוני, שמפריד למעשה בין ישראל ללבנון, כדי לסכל כוונות חדירה או פעילות עוינת.

ההתרחשויות הפליליות לאורך הגבול מצביעות על מגמה מדאיגה. אין עוררין על המאמץ והמשאבים שמשקיע צה"ל בבלימת חצייה ופעילות עוינת, אך המציאות מדברת בעד עצמה וכשחטיבת דובר צה"ל לא מספרת את הסיפור המלא על החצייה, למרות הזמן הרב שחלף, כמו מקום החצייה ומה היה הכשל המבצעי, נוצר הרושם שיש כאן מאמץ להסתיר את הפער המבצעי הגדול בין מה שרצוי בצה"ל למה שבאמת קורה לאורך הגבול. כמו כן, טרם ידוע מה היה המחיר שישראל שילמה בתמורה לשחרורו.

בינתיים, כדי להרגיע את תושבי האזור, הציב צה"ל כדרך קבע ג'יפ האמר ושני חיילים סמוך לגבול ליד מטולה, בנוסף למצלמת האיסוף. אך מה על שאר האזורים סמוכי הגדר?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully