וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בצה"ל: חל עיכוב משמעותי ברכש הצוללות מגרמניה, זה עלול לסכן את השייטת

עודכן לאחרונה: 30.12.2021 / 16:17

הצבא ומשרד הביטחון הגיעו להסכמות השבוע בדבר הנתונים, התשלומים והמפרט הטכנולוגי של שלוש הצוללות שהוזמנו. העסקה טרם אושרה על ידי ועדת השרים, ובינתיים בחיל הים מתריעים: "העיכוב עשוי לסכן את שייטת הצוללות מאחר ושלוש צוללות בדרך לצאת משירות"

עסקת רכשת שלוש הצוללות בין ישראל לגרמניה מתעכבת משמעותית - כך אמרו גורמים בחיל הים המעורים בפרטי העסקה. לדברי אותם גורמים, "עיכוב בתהליך עלול לסכן את שייטת הצוללות מאחר ושלוש הצוללות הפעילות כיום בדרך לצאת משירות - צוללת אחת תמיד נמצאת באימון, אחת בטיפול במספנה ולפחות אחת בפעילות מבצעית".

כמו כן, צה"ל ומשרד הביטחון הגיעו להסכמות השבוע בדבר הנתונים, התשלומים והמפרט הלוגיסטי והטכנולוגי של שלוש הצוללות שהוזמנו מגרמניה. התהליך כלל עשרות רבות של דיונים, תהליכי חשיבה ובדיקות הנדסיות. כמו כן, התהליך כלל גם ביקורים במספנות בגרמניה ובמשרד ההגנה הגרמני במטרה לשדרג את הצוללות בהשוואה לצוללת השישית שנרכשה בעבר ואמורה להגיע בעוד כשנתיים.

לדברי גורמים המצויים בתהליך, בשבועות הקרובים תתכנס ועדת שרים לאישור הסכום הכללי, תנאי התשלום ולא פחות חשוב: כל פרט בצוללת כדי להבין לעומק את היכולות שלה ואת מה הם מאשרים במסגרת תהליך תקין ומסודר.

צוללת עוגנת במספנה בקיל שבגרמניה, 2012. GettyImages
צוללת עוגנת במספנה בקיל שבגרמניה/GettyImages

גורם נוסף שבקיא בתהליך הרכש אמר לוואלה! כי "אם רוצים שייטת צוללות, חייב לחתום על הסכמים כמה שיותר מהר ולא לאבד את הזמן מאחר ולבנות צוללת לוקח בין 8-7 שנים ולחיל הים הישראלי ומשרד הביטחון תמיד יש רצון לגיטימי לשלב מערכות כחול לבן והשינויים מעכבים את תהליך הבנייה".

ההסכם עם מרקל על שילוב הנדסי מתקדם בצוללות

בסוף שנות ה-90 קלט חיל הים את צוללות הדולפין 1, 2, ו-3 שהיו בעלות מגבלה של שהות מתחת לפני המים ביחס לצוללות שחיל הים יקלוט מאוחר יותר. לאחר מכן, נקלטו צוללות דולפין 4 ו-5 בעלות יכולות משופרות בזכות תאי דלק שמאפשרים להם להאריך משמעותית את השהייה במעמקי הים.

על רכש הצוללת השישית כבר סוכם בשנת 2012. הצוללת כעת בבנייה במספנות בגרמניה. הבנייה מלווה על ידי צוותים של צה"ל ומשרד הביטחון והיא אמורה להגיע בשנת 2023. לדברי גורמי צבא הבקיאים בתהליך הבנייה שלה, "סטנדרט הבנייה והאיכות שלה פורצת דרך. הצוותים הישראלים הוכיחו לגרמנים שניתן לפרוץ מעטפת טכנולוגית כדי לעמוד ביעדים שהציב חיל הים לצוללת המתקדמת".

בתמורה לרכש הצוללת השישית הסכים ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו למכור צוללות לחיל הים המצרי תחת וטו לאיכות הטכנולוגיות שיוטמעו בה ומאוחר יותר עורר ביקורת פוליטית בתוך מערכת הביטחון.

גורמים בחיל הים טוענים כי הצוללות שאושרו למכירה עבור המצרים הן מהדור הישן של הצוללות שיש ברשות צה"ל ואף נמוכות מהן ברמה הטכנולוגית ובכך לא באמת מהוות איום אזורי מהותי. מאוחר יותר התברר כי נתניהו הגיע לסיכום חריג בהשוואה לשאר הצוללות עם הקנצלרית לשעבר אנגלה מרקל לאפשר לישראל שילוב הנדסי מתקדם.

בשנה האחרונה סיכמה הממשלה לרכוש שלוש צוללות 7, 8 ו-9 שיחליפו את צוללות 1, 2 ו-3 הישנות שמרגע הפלגתן הראשונה נקבע כי אורך חייהן יהיה שלושים שנה ולא יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully