וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וריאנט אומיקרון צריך לבשר את סופו של מודל הכיתה הירוקה

ד"ר אבי מגיד וד"ר גולן בניסטי

עודכן לאחרונה: 29.12.2021 / 4:57

מודל הכיתה הירוקה נולד מתוך צורך אמיתי להעניק רצף לימודי וחברתי לתלמידים, ולשפר את רווחתם הנפשית בימים המאתגרים של נגיף הקורונה. אך בימי הזן המדבק, הפעלת המודל עלולה להאיץ את התפשטותו כאש בשדה קוצים

חזרה ללימודים בבית ספר בלפור ת"א , 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
מודל הכיתה הירוקה עלול להוביל לסכנת הדבקה/ראובן קסטרו

ההחלטות האחרונות של קבינט הקורונה, נוכח העלייה בתחלואה והתפשטות וריאנט אומיקרון, כוללות למידה מרחוק ברשויות אדומות וכתומות, וביטול מודל הכיתה הירוקה בבתי הספר בכיתות בהן נמצא תלמיד מאומת לזן. החלטה זו היא חשובה מאוד להאטת קצב התפשטות הוריאנט - אך לא מספיקה.

על פי מודל הכיתה הירוקה, תלמיד יוכל לחזור לבית הספר לאחר ביצוע בדיקת PCR וקבלת תוצאה שלילית, ביצוע בדיקת אנטיגן לפני היציאה לבית הספר בכל יום משבעת ימי הכיתה הירוקה, ודיווח תוצאות שליליות. מודל זה מאפשר שמירה על רצף חינוכי לאחר תקופה ארוכות של סגרים, הפסקות לימודים ובידודים, אך מאידך עלול להאיץ באופן משמעותי את התפשטות המחלה, היות ותלמידים שנדבקו מהחולה המאומת בעת החשיפה, אך טרם זוהו כמאומתים על-ידי בדיקת ה-PCR ועל ידי בדיקות האנטיגן, יגיעו לכיתה וימשיכו את שרשרת ההדבקה.

תרחיש זה הינו נכון לכל הווריאנטים, אולם במקרה של וריאנט אומיקרון, שמדביק מהר מאוד, בקצב שלא נצפה מאז תחילת המגיפה (מקדם הדבקה של בין 3 ל-4), הפעלת מודל הכיתה הירוקה עלולה להאיץ את התפשטות הווריאנט כאש בשדה קוצים.

נכון להיום, מודל הכיתה הירוקה פועל כל עוד המאומת הראשון בכיתה לא אובחן כנדבק בווריאנט אומיקרון, אבחנה שאורכת מספר ימים מאז אבחנתו כמאומת. נחשוב לרגע על כיתה בה תלמיד שנדבק בווריאנט האומיקרון אובחן כמאומת לקורונה, בשלב ראשון ללא אבחנה של אומיקרון. בשלב הראשון תלמידים אחרים שהספיקו להידבק ממנו ולא יזוהו כמאומתים בבדיקת ה-PCR יגיעו לבית הספר, וימשיכו להדביק בקצב גבוה תלמידים אחרים ואנשי צוות. עם הגעת אבחנת האומיקרון של התלמיד המקורי, כל הכיתה אכן תיכנס לבידוד ותעבור ללמידה מרחוק, אך זה יהיה בשלב מאוחר מדי, בו תלמידים רבים, אנשי צוות בית הספר ומשפחותיהם יידבקו.

מודל הכיתה הירוקה נולד מתוך צורך אמיתי להעניק רצף לימודי וחברתי לתלמידים, ולשפר את רווחתם הנפשית בימים המאתגרים הללו, והפסקתו תוביל לבידודים ארוכים יותר, לקטיעת הרצף הלימודי והחברתי, ואף תקשה על ההורים, אולם צו השעה הנוכחי מצביע שביטולו ומעבר ללימודים מרחוק באופן מידי עם זיהוי חולה מאומת בכיתה עשוי להקטין משמעותית את קצב ההדבקה, ולסייע לנו לצלוח את הגל החמישי בצורה טובה יותר.

ד"ר אבי מגיד הוא חוקר-אפידמיולוג ומרצה במכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן.
ד"ר גולן בניסטי הוא חוקר-אפידמיולוג ומרצה במרכז האקדמי פרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully