וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא פולין הטיל וטו על חוק להגבלת בעלות זרה על התקשורת

תחת לחץ אמריקני ואירופי, דודה החזיר לפרלמנט את החוק שנתפס כניסיון של הממשלה הלאומנית להשתיק ערוץ ביקורתי שבבעלות אמריקנית. במפלגת השלטון טוענים שהחוק הכרחי כדי למנוע בחישה של גורמים עוינים כמו רוסיה. בוושינגטון ובאופוזיציה בירכו: "הלחץ עובד"

הפגנה מחוץ לפרלמנט אחרי אישור חוק להגבלת התקשורת בוורשה, פולין, 19 בדצמבר 2021. AP
"הפסיקו להרוג את חופש התקשורת בפולין". הפגנה נגד החוק מחוץ לפרלמנט בוורשה, החודש/AP

נשיא פולין אנדז'יי דודה הטיל אמש (שני) וטו על חוק להגבלת בעלות על התקשורת, שעורר ביקורת מצד האופוזיציה, מדינות אירופה וארצות הברית. דודה הודיע בהצהרה ששודרה בטלוויזיה כי "אני מסרב לחתום על חוק הרדיו והטלוויזיה ואני שולח אותו בחזרה לפרלמנט כדי שיבחן אותו מחדש. המשמעות היא שאני מטיל וטו עליו".

החוק, שעבר בפרלמנט החודש, היה אמור למנוע מחברות שאינן חלק מהאזור הכלכלי האירופי להחזיק בשליטה בחברות תקשורת פולניות. מבקרי הממשלה הלאומנית ראו בכך ניסיון להשתיק את הערוץ הביקורתי TVN24, שבבעלות החברה האמריקנית "דיסקברי". החוק היה מאלץ אותה למכור את רוב מניותיה ב-TVN, אחד מערוצי התקשורת הפרטיים הגדולים בפולין, ואת ערוץ החדשות שלו TVN24.

מפלגת השלטון שולטת בערוץ השידור הציבורי TVP, שהפך לשופר של הממשלה, ועל רוב כלי התקשורת האזוריים. הממשלה טוענת שהחוק יגן על התקשורת הפולנית מפני גורמים עוינים כמו רוסיה. הנשיא אמר כי הוא מסכים עם החוק באופן עקרוני, אך הוסיף כי הוא לא צריך להיות תקף להסדרים עסקיים ולהסכמי השקעות קיימים.

"אנשים שדיברתי איתם מודאגים מהמצב. יש להם טיעונים שונים. הם דיברו על שלום ושקט, על כך שאחנו לא צריכים עוד עימות ובעיה נוספת. יש לנו כבר בעיות רבות", אמר דודה.

דודה זוכה לתמיכה רבה של מפלגת חוק וצדק השלטת, אבל בעבר כבר היה חלוק עם הנהגתה ביחס לכמה סוגיות. ב-2017, הוא גרם לסערה כשהטיל וטו על שתי רפורמות משפטיות שהיו אמורות בעיניו להעניק סמכות רבה מדי לתובע הכללי, שמשמש גם שר המשפטים.

נשיא פולין אנדז'יי דודה, 19 בנובמבר 2021. AP
בארה"ב בירכו על "המסר החיובי" ששלח. נשיא פולין דודה, בחודש שעבר/AP

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סליבאן, בירך על ההתפתחות בשיחת טלפון עם עמיתו הפולני פאבל סולוך ועם בכיר פולני אחר. הבית הלבן מסר כי סליבאן העביר את "ההערכה של ביידן לווטו של נשיא פולין דודה על חוק התקשורת השנוי במחלוקת, וציין כי זה מסר חיובי שפולין שולחת לפני שתשמש כיו"ר הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה ב-1 בינואר".

הממונה על השגרירות של ארצות הברית בוורשה, ביס אליו, הודה לדודה על "מנהיגותו ומחויבותו לערכים דמוקרטיים משותפים ולהגנה על סביבה נוחה להשקעות בפולין". "בעלי ברית חזקים יותר יחד", אמר.

ועד המנהלים של TVN בירך הצהרה על ההכרזה, והביע "ההערכה ושמחה". הוא הוסיף כי הנשיא "נעמד למען יחסים טובים עם ארצות הברית". ארצות הברית לחצה על דודה להטיל וטו על החוק, והנציבות האירופית הזהירה מפגיעה קשה בתקשורת ובחופש הביטוי בפולין.

מוקדם יותר החודש, אלפים הפגינו נגד החוק מחוץ לארמון הנשיאות בוורשה. רבים בקהל נופפו בדגלי האיחוד האירופי, שמנהל מאבק בחלק מהרפורמות שקידמה הממשלה הלאומנית, וצעקו "תקשורת חופשית". הפגנות דומות נערכו במקומות אחרים בפולין.

ראש הממשלה לשעבר דונלד טוסק, שכיהן כיו"ר מועצת האירופה וכיום מוביל את האופוזיציה במדינה, אמר כי ההחלטה של דודה מוכיחה "שהלחץ עובד".

ארגון עיתונאים ללא גבולות, המפקח על חופש העיתונות בעולם, אמר כי הווטו שהטיל נשיא פולין הוא "חדשות טובות עבור חופש התקשורת, שמצבו בפולין עגום". מאז שקמה הממשלה הלאומנית ב-2015, פולין צנחה 46 מקומות במדד חופש העיתונות העולמי של הארגון אל המקום ה-64.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully