וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון ברוסיה הורה לסגור את ארגון זכויות האדם הוותיק במדינה

הארגון ממוריאל, שעסק בתיעוד פשעי המשטר הסובייטי, נדרש לחדול מפעילות משום שהפר לכאורה חוק המחייב אותו להירשם כסוכן זר. בכך מגיעה לשיאה שנה של דיכוי חסר תקדים של האופוזיציה לפוטין

בית המשפט העליון של רוסיה דן בסגירת ארגון זכויות האדם "זיכרון", 28 בדצמבר 2021. רויטרס
בית המשפט העליון דן בפירוק ממוריאל, היום/רויטרס

בית המשפט העליון ברוסיה הורה היום (שלישי) על סגירת ארגון "ממוריאל אינטרנשיונל", ארגון זכויות האדם הוותיק ביותר במדינה, בציון דרך נוסף לדיכוי שמוביל הנשיא ולדימיר פוטין נגד ארגוני החברה האזרחית והאופוזיציה במדינה. בית המשפט הורה על סגירת הארגון על בסיס החוק השנוי במחלוקת למאבק ב"סוכנים זרים", שבו השתמשו הרשויות נגד עשרות ארגוני חברה אזרחית וכלי תקשורת ביקורתיים לקרמלין.

הארגון הואשם בהפרת החוק, המחייב את רישומו כ"סוכן זר". "זה מסר רע, שמראה כי החברה והמדינה שלנו הולכים בכיוון הלא נכון", אמר יו"ר ועד המנהלים של הארגון, יאן רצ'ינסקי, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות טאס.

מריה איסמונט, אחת מעורכי הדין של הארגון, אמרה במהלך הדיון כי סגירתו מגבירה את הסיכון מפני "דיכוי מוחלט" ברוסיה. הארגון, שאמר כי העתירה של הרשויות נגדו היא פוליטית, מתכנן לערער הן ברוסיה והן בבית המשפט האירופי לזכויות אדם.

סגירת הארגון מגיעה בסיומה של שנה של דיכוי שלא נראתה מאז ימי ברית המועצת. במהלכה, מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני נשלח למאסר לאחר שובו מגרמניה, שם החלים מהרעלה בגז עצבים. בהמשך, תנועתו הפוליטית פורקה ורבים מבעלי בריתו נאלצו לברוח מהמדינה. מוסקבה טוענת שהרשויות בסך הכול אוכפות את החוקים למאבק בקיצוניות ולבלימת השפעה זרה על המדינה, בדומה למה שעושות מדינות אחרות.

תומכי ארגון זכויות האדם "זיכרון" ועיתונאים מחוץ לבית המשפט העליון של רוסיה במוסקבה, לקראת ההחלטה על סגירת הארגון, 28 בדצמבר 2021. רויטרס
תומכי הארגון ועיתונאים מתכנסים מחוץ לבית המשפט במוסקבה, היום/רויטרס

הארגון הוקם על ידי מתנגדי משטר בסוף שנות ה-80, בתקופת הפתיחות ("גלאסנוסט") שאפיינה את שלהי ברית המועצות, והוא תיעד את הרדיפות הפוליטיות של המשטר הקומוניסטי. הוא הקים מאגר נתונים של קורבנות "הטרור הגדול" והגולאגים בימיו של סטלין, ואחרי נפילת ברית המועצות הוא היה ארגון זכויות האדם המרכזי שתיעד את שתי המלחמות בצ'צ'ניה.

בשנים האחרונות הוא פעל נגד הדיכוי של מבקריו של פוטין, וב-2015 הוא הוכנס לרשימת "הסוכנים הזרים" של הרשויות. בחודש שעבר, התביעה האשימה את מרכז זכויות האדם של הארגון, שבסיסו במוסקבה, ואת ארגון "ממוריאל" איטרנשיונל בהפרת החוק. התובעים אמרו כי הארגון הבינלאומי הפר את התקנות כשלא סימן את כל הפרסומים שלו, כולל בפוסטים ברשתות החברתיות, עם התיוג "סוכן זר". המרכז במוסקבה, שצפוי להיסגר גם הוא בפסיקה שתתקבל במהלך השבוע, מואשם בתמיכה בטרור ובקיצוניות. הארגון הכחיש כי עבר עבירות משמעותיות, והבטיח כי חבריו ימשיכו בעבודתם גם אם הוא יפורק.

במהלך הדיון הסופי היום, תובע מטעם המדינה אמר כי הארגון הוביל קמפיינים תקשורתיים רחבים שנועדו להכפיש את הרשויות ברוסיה. "הוא התמקד כמעט לחלוטין בעיוות הזיכרון ההיסטורי, בעיקר ביחס למלחמה הפטריוטית הגדולה (מלחמת העולם השנייה)", טען התובע אלכסיי זחפירוב, שהאשים את הארגון בהצגת ברית המועצות כמדינת "טרור".

פוטין, ששירת בקג"ב, אמר החודש כי הארגון הגן על ארגונים המוגדרים ברוסיה קיצוניים וטרוריסטיים, וכי ברשימת קורבנותיו מהתקופה הסובייטית נכללו משתפי פעולה עם הנאצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully