וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המחלוקת בקואליציה: "חוק ברקת" אושר בוועדת השרים לחקיקה

עודכן לאחרונה: 27.12.2021 / 12:06

החוק שיזם ח"כ אמסלם, המגביל את סכום גיוס התרומות של נבחר ציבור ובני משפחתו לצורך פעילות פוליטית ל-100 אלף שקלים בשנה, עורר ויכוח בקואליציה. במסגרת ההסכמות בין הצדדים, החוק יעבור בקריאה טרומית, אך יקודם רק בכפוף להחלטות ועדה קואליציונית. כחול לבן התנגדה

בווידאו: נתניהו תוקף את קבוצת "הליכודניקים החדשים"/מערכת וואלה!

"חוק ברקת" אושר היום (שני) בוועדת שרים לחקיקה. החוק הוא תיקון לחוק המפלגות, שמגביל את סכום גיוס התרומות של נבחר ציבור ובני משפחתו לצורך פעילות פוליטית ל-100 אלף שקלים בשנה.

החוק, שיזם ח"כ דודי אמסלם (ליכוד), נחשב לחוק שמכוון אישית נגד ח"כ ניר ברקת, שמתכוון להתמודד בעתיד על ראשות הליכוד, והשקיע עד היום הון עצמי רב ביועצים, פרסום וקמפיינים בפריימריז בליכוד, ואף מוביל ברוב הסקרים העתידיים על עמדת ההנהגה.

דודי אמסלם, ניר ברקת. אתר רשמי, פלאש 90
החוק צפוי לייצר סערה בליכוד. ברקת ואמסלם/פלאש 90, אתר רשמי

החוק עורר מחלוקת בקואליציה. במפלגות כחול לבן, העבודה ומרצ התנגדו לחוק בצורתו הנוכחית, ובכחול לבן אף טענו כי הוא "פרסונלי ודרקוני" - בעוד ביש עתיד, תקווה חדשה וישראל ביתנו מעוניינים לתמוך ולקדם את החוק, שמייצר תסיסה פנימית בתוך הליכוד. ואולם, במסגרת ההסכמות שגובשו, הוחלט כי הקואליציה תתמוך בחוק בקריאה טרומית, ולאחר מכן הוא יקודם רק בכפוף לועדה קואליציונית בראשות שר המשפטים גדעון סער. כחול לבן היתה היחידה שהתנגדה, כשהשרה פנינה תמנו שטה הצביעה נגד החוק בוועדה.

במהלך הדיון בוועדה, השרה תמר זנדברג (מרצ) אמרה שהצעת החוק הזו "באה לפתור לקונה חשובה". לדבריה, "יש פה לקונה שלא יודעים מה תקופת הבחירות, במיוחד בישראל, שהן מוקדמות ויכולות להגיע פתאום, או שיש תקופה ארוכה שיכולה להיות סמוכה לבחירות שאולי לא הוכרזו אבל הן באוויר ואז אפשר להוציא הוצאות גבוהות. זה פוגע בעיקרון השוויון ובדמוקרטיה".

השרה פנינה תמנו-שטה (כחול לבן), היחידה שבסוף הצביעה נגד ההצעה, הסבירה כי "מהותית אנחנו לא מתנגדים, אבל צריך לאזן בין הצורך לקדם שוויון, לעומת כמה אפשר להתערב בפעילות של אדם בכספו שלו. מדובר בחוק פרסונלי שמבחינה מהותית ראוי שנביא בהצעת חוק של משרד המשפטים עם צוות שיבחן את כלל ההיבטים".

השרה מירב כהן (יש עתיד) העירה כי "הצעת החוק הספציפית הזו לא מדויקת בעייני. יש כאן חובה לדווח על כל הוצאה שלך. כמה הוצאתי על קפה מסעדות וכו'. זו קצת הגזמה. צריך לדייק אותה". שר המשפטים גדעון סער הסכים איתה. "צריך להסדיר את הנושא", אמר.

עוד בוואלה!

מחלוקת בקואליציה על "חוק ברקת": כחול לבן, העבודה ומרצ דורשות לדחות את הדיון

לכתבה המלאה

בשלב מסוים, השרה זנדברג העירה "שרק נחמן שי ואני מהנוכחים פה ממפלגות דמוקרטיות". תמנו שטה דחתה את ההערה. "המפלגה שלנו לא פחות דמוקרטית ואפשר לדון על זה רבות", אמרה. זנדברג ענתה כי המפלגה "יכולה להיות דמוקרטית תיאורטית, אבל במובן של בחירות פנימיות זה או כן או לא, זו לא שאלה פילוסופית". סער, העומד בראש "תקווה חדשה", הצטרף לעמדתה של תמנו-שטה. "ביש עתיד היו בחירות פשוט אף אחד לא התמודד בהם וזה לא אומר שהמפלגה לא דמוקרטית".

כעת החוק צפוי לעלות בהמשך היום גם בסיעת הליכוד ולעורר גם שם סערה פנימית. נתניהו נחשב למי שצפוי לתמוך בחוק של אמסלם, וכך גם בכירים אחרים בליכוד שמעוניינים להחליש את כוחו והשפעתו של ברקת. לפי ההערכה בליכוד, יינתן חופש הצבעה סיעתי, אך מרבית הח"כים צפויים לתמוך בחוק.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully