וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום אפריקה: הארכיבישוף דזמונד טוטו, מראשי המאבק באפרטהייד, מת בגיל 90

עודכן לאחרונה: 26.12.2021 / 11:44

טוטו, שזכה בפרס נובל על מאבקו הלא-אלים במשטר הלבן הגזעני, אושפז כמה פעמים בשנים האחרונות אחרי שחלה בסרטן הערמונית. "הוריש לנו את דרום אפריקה המשוחררת", ספד לו הנשיא

דזמונד טוטו. AP
"פרק נוסף של שכול בפרידה של האומה שלנו מדור של דרום אפריקנים דגולים". טוטו/AP

הארכיבישוף דזמונד טוטו, מראשי המאבק באפרטהייד דרום אפריקה, מת בגיל 90 - כך הודיעה הבוקר (ראשון) לשכת הנשיאות במדינה. טוטו זכה בפרס נובל לשלום ב-1984 על פועלו נגד משטר המיעוט הלבן במדינה, שנפל כעשור לאחר מכן.

"מותו של הארכיבישוף אמריטוס דזמונד טוטו הוא פרק נוסף של שכול בפרידה של האומה שלנו מדור של דרום אפריקנים דגולים שהורישו לנו את דרום אפריקה המשוחררת", ספד לו הנשיא סיריל רמפוסה. לשכת הנשיאות לא מסרה פרטים על נסיבות מותו של טוטו, שאושפז בשנים האחרונות כמה פעמים כחלק מטיפול בבעיות הקשורות לסרטן הערמונית שממנו סבל מאז סוף שנות ה-90.

בחודש שעבר מת פרדריק וילם דה קלרק, הנשיא הלבן האחרון של דרום אפריקה שעזר לשנות את המשטר וזכה יחד עם נלסון מנדלה בפרס נובל לשלום ב-1993.

דזמונד טוטו לצד הנשיא הנבחר נלסון מנדלה בעצרת לרגל חג ההודיה הלאומי בסווטו, דרום אפריקה, 8 במאי 1994. AP
היו שותפים למאבק במשטר הגזעני. טוטו ומנדלה בטקס לרגל חג ההודיה הלאומי, 1994/AP
נשיא ארה"ב ברק אובמה מעניק את מדליית החירות הנשיאותית לדזמונד טוטו בבית הלבן, 12 באוגוסט 2009. AP
אובמה מעניק לטוטו את מדליית החירות הנשיאותית בטקס בבית הלבן, 2009/AP

טוטו, שבסוף ימי חייו ביכה על הכישלון של דרום אפריקה להפוך ל"אומת צבעי הקשת" - כלומר לשוויונית בין כל הגזעים - פעל למאבק לא-אלים באפרטהייד ותמך בחרם העולמי על דרום אפריקה, ובעקבות זאת הוחרם דרכונו והוא נאסר לזמן קצר ב-1980.לאחר נפילת המשטר, הוא עמד בראש ועדת האמת והפיוס שהוקמה במטרה לחקור את עוולות המשטר הקודם ואת מעשי הטרור של מתנגדיו.

פרט למאבק באפרטהייד, טוטו גם השמיע את קולו ביחס לסוגיות אחרות בעולם והיה ביקורתי ביותר כלפי היחס של ישראל לפלסטינים. ב-2009, נשיא ארצות הברית דאז ברק אובמה העניק לו את מדליית החירות הנשיאותית בטקס בבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully