וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ילמד בזום, ואיפה צריך להציג תו ירוק? כל ההחלטות החדשות של קבינט הקורונה

עודכן לאחרונה: 22.12.2021 / 7:28

השרים קבעו שורת הגבלות חדשות בשל החשש מזן אומיקרון, בהן שינוי בתקנות התו הירוק והסגול בקניונים, ותו ירוק זמני למתחסנים במנה ראשונה. אילו רשויות מוגדרות אדומות וכתומות במערכת החינוך וכיצד ההחלטות ישפיעו על חיי היום יום של ילדים ומבוגרים? המדריך המלא

בנט: "הגל החמישי החל, המטרה - חיסון הילדים כמה שיותר מהר"/צילום: לע"מ, עריכה: ליר שפיגלר

קבינט הקורונה החליט אמש (שלישי) על שורת הגבלות חדשות נוכח העלייה בתחלואה והחשש מהתפשטות זן אומיקרון. ראשית, אישרו השרים את מתווה החינוך, בו ילמדו מרחוק ביישובים כתומים ואדומים, בהם שיעור ההתחסנות נמוך מ-70%. כן אישרו השרים את מתווה הקניונים, שיפעלו במתכונת של תו סגול, על פי יחס תפוסה של אדם אחד בכל 15 מטרים. בנוסף אושר תו ירוק זמני למשך 30 יום למתחסנים במנה ראשונה. הממשלה אישרה גם כי הנוכחות במקום העבודה במגזר הממשלתי והציבורי תצומצם ל-50%.

במסגרת מתווה המסחר, כניסה לחנויות ששטחן עולה על 100 מ"ר תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, הן במתחמים פתוחים והן בקניונים ובמתחמי קניות סגורים. דוכני המזון בקניונים יתנו שירות ללקוחות בכפוף להצגת תו ירוק, ולא תתאפשר בהם ישיבה. כניסה למסעדות הממוקמות בתוך קניון תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, בהתאם למתכונת הנהוגה כיום במסעדות. התו הירוק בקניונים ובמתחמי המסחר לא יחול על מקומות המספקים שירותים חיוניים.

מתחם הלונה פארק, תל אביב 18 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
אכיפת תו ירוק/ראובן קסטרו

עיקרי החלטות קבינט הקורונה

  • בכיתות בהן שיעור ההתחסנות במנה ראשונה נמוך מ-70% ביישובים אדומים וכתומים - ילמדו מרחוק
  • ההחלטה תחול על חטיבות הביניים והתיכונים באופן מידי, ביסודיים - בעוד שלושה שבועות
  • קניונים יפעלו במתכונת תו סגול - על פי יחס של אדם אחד בכל 15 מטרים
  • תו ירוק יוחל על כל החנויות ששטחן עולה על 100 מ"ר, כולל בשטחים פתוחים
  • בקניונים - תו ירוק בדוכני מזון ומסעדות. דוכנים יפעלו במתכונת טייק אווי בלבד
  • מתחסנים במנה ראשונה יזכו לתו ירוק זמני למשך 30 ימים
  • בדיקות אנטיגן לילדים לצורך תו ירוק לא יהיו במימון המדינה החל מחודש הבא
  • הנוכחות במקום העבודה במגזר הציבורי תופחת ל-50%

ההחלטה על הלמידה מרחוק ברשויות אדומות וכתומות תחול בחטיבות הביניים והתיכונים (כיתות ז'-י"ב) באופן מידי, ובבתי הספר היסודיים (כיתות א'-ו') החל מעוד שלושה שבועות. נכון להיום, קיימות חמש רשויות שעליהן חל המתווה החדש. הרשויות המוגדרות אדומות הן טבריה, מעלות תרשיחא וביתר עילית. אופקים ומעיליא מוגדרות כתומות. בכל יום רביעי מתעדכנת מפת הרשויות לפי תכנית הרמזור.

רק כיתות שבהן היקף התלמידים שקיבלו את מנת החיסון הראשונה יעמוד על 70% ומעלה - ילמדו באופן פרונטאלי. כיתות בהן היקף ההתחסנות נמוך מ-70%, ילמדו באופן מקוון. ביישובים ירוקים וצהובים מערכת החינוך תמשיך לפעול כרגיל, בכפוף לתכניות "מגן חינוך" ו"כיתה ירוקה".

עובדים לא מחוסנים במוסדות קשישים, אנשים עם מוגבלויות, מסגרות ילדים ונוער ועוד יצטרכו לבצע שתי בדיקות PCR בשבוע. כמו כן, במהלך חודש ינואר יופסק מימון המדינה עבור בדיקות אנטיגן מהירות לילדים למטרת תו ירוק, למעט לבני 5-3, שאינם יכולים להתחסן ונדרשים לתו ירוק.

לא מוגנים - אך יקבלו תו ירוק זמני

כדי לעודד התחסנות בקרב הורים לילדים, וכן בקרב מבוגרים שטרם התחסנו, אישרו השרים תו ירוק זמני למשך 30 יום למתחסנים במנה ראשונה. זאת, למרות שמבחינה אפידימיולוגית ננקטה גישה לפיה תו ירוק, יקבל רק מי שעבר שבוע מאז קיבל את מנת החיסון השנייה או את מנת הבוסטר, שכן מנה אחת לא מעניקה מוגנות מספקת מהנגיף.

על אף שרמת המוגנות של מתחסנים במנה הראשונה נמוכה משמעותית מאשר ההגנה המתקבלת שבוע לאחר קבלת המנה השנייה - מועד הזכאות המקורי לקבלת התו הירוק - יוכלו המתחסנים במנה ראשונה להיכנס לכל המקומות עליהם חל תו ירוק למרות שאינם מוגנים בצורה מלאה מקורונה.

כיום, גם בני אדם שאינם התחסנו כלל זכאים להיכנס למקומות הפועלים תחת התו הירוק בהצגת בדיקת קורונה שלילית בלבד. אולם, אלה שהתחסנו במנה אחת בלבד יהיו זכאים לתו ירוק ולא יצטרכו להציג בדיקה, למרות שאינם מוגנים באופן מלא מהנגיף.

מעבדות ריצוף גנטי של בדיקות הקורונה לגילויי זן אומירקון החדש, ביח חולים אסף הרופא 01 בדצמבר 2021. יותם רונן
מעבדות ריצוף לגילוי זן אומיקרון/יותם רונן
אכיפת תקנות הקורונה של פקחי החברה לביטחון של עיריית ראשון לציון בקניון הזהב 10 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
אכיפת קורונה בקניונים/ראובן קסטרו

עם פתיחת מבצע חיסוני הבוסטר בקיץ וההחלטה לשלול תו ירוק ממחוסנים שעברו חמישה חודשים מאז שקיבלו את המנה שניה, הסביר שר הבריאות ניצן הורוביץ כי "התו הירוק בא להעיד שאדם בטוח בצורה מסוימת, וברגע שאנחנו יודעים שאחרי תקופת זמן החיסון מאבד ממועילותו אז גם אין הצדקה לתת תו ירוק למי שלא מקבל חיסון נוסף".

עד כה, זכאות לתו הירוק התקבלה רק שבוע לאחר קבלת מנת החיסון השניה של פייזר או מודרנה. זאת, בשל רמת מוגנות נמוכה יחסית מהנגיף המתקבלת לאחר המנה הראשונה בלבד. בעבר אף דווח על מקרי הידבקות ואף מקרי מוות של מחוסנים שקיבלו את המנה הראשונה בלבד. בהמשך הוחלט על ביטול הזכאות לתו הירוק למחוסנים בשתי מנות שעברו חמישה חודשים מאז קיבלו את המנה השנייה. הזכאות לתו ירוק ניתנה למחוסנים במנת הבוסטר, מחלימים שהתחסנו במנה אחת, וכן מחוסנים חדשים בשתי מנות, שעבר שבוע מאז קיבלו את המנה השנייה, כפי שהיה נהוג מתחילת מבצע החיסונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully