וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעטים טרחו להצביע, ותומכי סין ניצחו בבחירות "הפטריוטיות" בהונג קונג

עודכן לאחרונה: 20.12.2021 / 11:54

אלו היו הבחירות מאז השינוי האלקטורלי שצמצם דרמטית את מספר הנבחרים הישירים לפרלמנט ואסר על מועמדים פרו-דמוקרטים להתמודד. רק כשליש מהבוחרים הצביעו, והחרם נתפס כמחאה על מחיצת החירויות בעיר, אבל בבייג'ינג חגגו: "רצון העם האמיתי"

מועמדות פרו-סיניות חוגגות את ניצחונן בבחירות לפרלמנט של הונג קונג, 20 בדצמבר 2021. רויטרס
"צריך זמן כדי שאנשים יתרגלו לשיטה הזאת". מועמדות פרו-סיניות לאחר ניצחונן, היום/רויטרס

המועמדים הפרו-סיניים ניצחו בקלות בבחירות לפרלמנט של הונג קונג, שבהן הורשו להתמודד רק "פטריוטים" כחלק מהשינוי הדרסטי שערכה בייג'ינג בעיר שנהנתה עד לא מכבר מחירויות דמוקרטיות ומאוטונומיה. רק קצת יותר מ-30% מבעלי זכות הבחירה הלכו לקלפיות, כמחצית משיעורם בבחירות הקודמות ב-2016, על רקע קריאות של פעילי המחנה הפרו-דמקורטי להחרים את ההצבעה.

כמעט כל המושבים המעטים שהועמדו לבחירה נלקחו על ידי מועמדים פרו-סיניים או פרו-ממסדיים, שחלקם הריעו בבמה במרכז ספירת הקולות וצעקו "הניצחון מובטח". מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, אמרה היום כי שיעור ההצבעה היה אכן נמוך, אבל היא לא יכולה לתת סיבות ספציפיות לכך. "1.35 מיליון יצאו להצביע, אי אפשר להגיד שאלו היו בחירות שלא קיבלו הרבה תמיכה מהאזרחים", אמרה.

כשנשאלה אם שיעור ההצבעה הנמוך מראה כי למפלגתה אין מנדט ציבורי, סטארי לי, העומדת בראש מפלגה פרו-סינית שקיבלה מחצית מהבחירות שעמדו לבחירה ישירה, היא אמרה כי שלטון "הפטריוטים" ישפר את ניהול העיר. "צריך זמן כדי שאנשים יתרגלו לשיטה הזאת", היא אמרה לכתבים במרכז ספירת הקולות.

שוטרים מחוץ לקלפי בבחירות להונג קונג, 19 בדצמבר 2021. רויטרס
שוטרים מחוץ לקלפי, אתמול/רויטרס

הבחירות זכו לביקורת מצד ממשלות המערב, ארגוני זכויות אדם ומפלגות המחנה הפרו-דמוקרטי בהונג קונג, שלא הורשו להשתתף בבחירות. רוב המועמדים שכינו את עצמם מתונים, בהם המחוקק הדמוקרטי לשעבר פרדריק פאנג, הפסידו ליריביהם הפרו-סיניים. "לא קל לדחוף אנשים (להצביע). אני חושב שהם אדישים", אמר לרויטרס.

שיעור ההצבעה הנמוך ביותר הקודם היה בשנת 2000, 43.6%, בבחירות הראשונות שהתקיימו במושבה הבריטית לשעבר מאז שובה לשלטון סיני ב-1997. כ-2% מהקולות אתמול היו פסולים, גם כן שיא חדש, לפי חישובי התקשורת המקומית.

לשכת התיאום של סין בהונג קונג, הנציגות הרשמית של בייג'ינג בטריטוריה, תיארה את הבחירות כ"הליך דמוקרטי מוצלח בעל מאפיינים הונג קונגיים". מחלקת הונג קונג במשרד החוץ של סין מסרה כי שיטת הבחירות היא עניין פנימי וכי על "כוחות זרים" לא להתערב בה.

במסמך בן 57 עמודים שפרסמה היום, ממשלת סין אמרה כי היא מספקת תמיכה קבועה להונג קונג בפיתוח "השיטה הדמוקרטית" שלה" ותקפה את ההפגנות הפרו-דמוקרטיות ששטפו את העיר ב-2019, ולעתים גלשו לאלימות. לאם, שתבקר השבוע בבייג'ינג לצורך הדיווח השנתי שלה להנהגת המדינה, אמרה כי המסמך פורסם בזמן כדי להדוף את הביקורת של ממשלות וכלי תקשורת זרים.

מומחים פוליטיים אומרים כי שיעור ההצבעה הוא מדד ללגיטימיות של הבחירות בעיני הציבור, אחרי שבייג'ינג השתלטה הלכה למעשה על העיר במסגרת חוק הביטחון לאומי. מאז שעבר ביוני אשתקד, עשרות פעילים פרו-דמוקרטים נכלאו, ואחרים ברחו לגלות. הבחירות היו אמורות להתקיים באוקטובר, אך הן נדחו בתירוץ של מגיפת הקורונה. באופוזיציה ראו בכך חשש של בייג'ינג מפני מחאה של המחנה הפרו-דמוקרטי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"ניתוק מהעולם"

לפי השינויים האלקטורליים שעברו במרץ האחרון, מספר המושבים שעמדו לבחירה צומצם מכחצי לפחות מרבע, שהוא 20 מושבים. 40 מושבים נבחרים על ידי ועדה שבה חברים נאמניה של סין, ואילו יתר 30 המושבים מאוישים על ידי נציגי המגזר המקצועי והעסקי. שיעור ההצבעה עבור המגזרים האלו גם היה נמוך במיוחד, וצנח ל-32.2% בהשוואה ל-74% ב-2016. חלק מהמגזרים שחבריהם נטו להצביע בעד המועמדים הפרו-דמוקרטים, כמו מערכת החינוך, הרווחה ואכיפת החוק, היו בעלי שיעור ההשתתפות הנמוך ביותר.

ב-2019, השנה האחרונה שבה נערכו בחירות מרכזיות ברחבי העיר, הפעם למועצות המקומיות, 71% מבעלי זכות הבחירה הגיעו לקלפיות. כ-90% מ-452 המושבים שעמדו לבחירה הלכו למועמדים דמוקרטים.

המועמד הדמוקרטי סאני צ'אנג, שעזב לארצות הברית כדי לברוח מהעמדתו לדין במסגרת חוק הביטחון הלאומי, אמר כי רוב תושבי הונג קונג "החרימו באופן מודע את הבחירות כדי להביע את ניתוקם מהעולם".

בסוכנות הידיעות הרשמית שינחואה, התוצאות תוארו בתור "רצון העם האמיתי", ואילו העיתון הפרו-סיני טאו קונג פאו אמר כי הבחירות היו "המוצלחות ביותר" מאז חזרתה של הונג קונג לשליטת סין ב-1997.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully