וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועמד השמאל ניצח בבחירות בצ'ילה: "עשינו זאת"

עודכן לאחרונה: 20.12.2021 / 11:14

בתום מערכת הבחירות המקוטבת ביותר במדינה זה עשרות שנים, מנהיג הסטודנטים לשעבר גבריאל בוריץ' בן ה-35 גבר על יריבו הימני קיצוני. "אהיה הנשיא של כולם", הכריז המנהיג הצעיר, שהבטיח לקיים את דרישות המחאה החברתית של 2019. תומכיו חגגו: "אני רוצה שוויון ושינוי"

בווידאו: מועמד השמאל אחרי הניצחון בבחירות בצ'ילה/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מועמד השמאל גבריאל בוריץ' ניצח הלילה (שני) בבחירות לנשיאות צ'ילה את יריבו הימני קיצוני, בסיומה של מערכת בחירות סוערת וכשנתיים אחרי תחילתה של מחאה חברתית גדולה שהזיזה את המדינה הדרום-אמריקנית שמאלה. בוריץ' בן ה-35, שעמד בראש קואליציית שמאל רחבה, קיבל 55.86% מהקולות, ואילו יריבו חוסה אנטוניו קסט, זכה ב-44.14% בלבד. השניים הפעילו לסיבוב השני בתום הסיבוב הראשון שנערך בחודש שעבר.

"אני הולך להיות נשיא של כל הצ'יליאנים", הבטיח בוריץ' בשיחת טלפון עם הנשיא היוצא סבסטיאן פניירה, שיסיים את תפקידו במרץ. פניירה, מהמרכז-ימין, עמד בפני הפגנות סוערות נגד אי-השוויון הכלכלי והחברתי בחלק השני של כהונתו, והן הסתיימו בתהליך לשינוי החוקה שנוסחה בימיו של הרודן הימני אוגוסטו פינושה.

אלו היו הבחירות הכי מקוטבות בצ'ילה זה עשרות שנים, ושני המועמדים הציעו חזונות שונים לעתידה של המדינה. קאסט, שרץ על קמפיין של חוק וסדר והגן על פינושה, הושווה פעמים רבות למנהיגה הימני קיצוני של ברזיל ז'איר בולסונארו. הוא תקף את התמיכה שקיבל בוריץ' מהמפלגה הקומוניסטית בצ'ילה, בעוד שמתנגדיו של קאסט האשימו אותו בפשיזם. בימים האחרונים נחשף כי אביו, שהיגר לצ'ילה מגרמניה, אף היה חבר במפלגה הנאצית. קאסט הודה בהפסדו ואיחל ליריבו בהצלחה.

"דיברתי עם גבריאל בוריץ' ובירכתו אותו על הצלחתו הגדולה", צייץ קאסו, קתולי אדוק ואב לתשעה. "מהיום, הוא הנשיא הנבחר של צ'ילה והוא ראוי לכל הכבוד ושיתוף הפעולה הבונה שלנו. צ'ילה תמיד ראשונה". בוריץ' יהיה אחד המנהיגים הצעירים בעולם והמנהיג הצעיר ביותר בהיסטוריה של צ'ילה, שהייתה אחת המדינות היציבות ביותר ביבשת בעשורים האחרונים.

הנשיא הנבחר של צ'ילה גבריאל בוריץ' חוגג את ניצחונו בבחירות בסנטיאגו, 19 בדצמבר 2021. רויטרס
יהיה אחד המנהיגים הצעירים בעולם. בוריץ' חוגג את ניצחונו, הלילה/רויטרס
תומכיו של הנשיא הנבחר של צ'ילה גבריאל בוריץ' חוגגים את ניצחונו בבחירות בסנטיאגו, 19 בדצמבר 2021. רויטרס
תומכיו של בוריץ' חוגגים בסנטיאגו, הלילה/רויטרס

שני המועמדים הגיעו מחוץ למיינסטרים הפוליטי של צ'ילה, ששלט במדינה מאז תום הדיקטטורה הצבאית של פינושה ב-1990 וחזרתה של המדינה לדמוקרטיה. בשבועות האחרונים, שניהם ריככו את עמדותיהם כדי לפנות לקולות המרכז. תומכיו של בוריץ' רוצים לראות את שינוי השיטה הכלכלית הקיימת מאז ימיו של פינושה. היא אמנם נקשרה לצמיחה הכלכלית של המדינה, אך היא מואשמת ביצירת פערים חדים בין העשירים לעניים.

מועמד הימין חוזה אנטוניו קאסט נואם כשברקע ילדיו במהלך עצרת בסנטיאגו, צ'ילה, 16 בדצמבר 2021. רויטרס
תומך במורשתו של פינושה. קאסט ובניו בעצרת בחירות, החודש/רויטרס

בוריץ', שעלה לגדולה במהלך הפגנת סטודנטים ב-2011 למען חינוך טוב יותר ונגיש יותר, הבטיח ביום שבת כי ממשלתו תקיים את השינויים שדרש הציבור במהלך ההפגנות החברתיות ב-2019. ההפגנות, שנמשכו חודשים ארוכים ולעתים היו אלימות, הובילו להליך רשמי לשינוי החוקה, והנוסח החדש שלה יעמוד למשאל עם בשנה הבאה.

"המשמעות היה מערכת לביטחון סוציאלי אמיתית, שלא משאירה אנשים מאחור, שמה קץ לפער השנוא בין מערכת הבריאות של העשירים ומערכת הבריאות של העניים, ומקדמת ללא היסוס חירויות וזכויות עבור נשים", כתב בוריץ' ביום שבת.

לאחר ההכרזה על התוצאות, תומכיו של הנשיא הנבחר חגגו במרכז סנטיאגו, התחבקו ונופפו בדגלים, כולל בדגלי הגאווה. "עשינו זאת", אמרה פאולה פרנדדס, בת 39, כשהיא בוכה ומחבקת את בתה. היא הוסיפה כי היא שמחה מהמדיניות הפרוגרסיבית של בוריץ'.

לוסרסיה קורנחו, תופרת בת 72, אמרה כי היא "רוצה שוויון, שלא נהיה כמו שהם קוראים לנו, 'השבורים', יותר הגינות בחינוך, בבריאות ובשכר". "אני רוצה שינוי אמיתי", הצהירה.

  • עוד באותו נושא:
  • צ'ילה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully