וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גשם, רוחות, הצפות, וסיכוי לשלג בפסגות בצפון: הסופה "כרמל" כבר כאן

מזג האוויר הסוער החל במהלך הלילה עם רוחות חזקות וגשמים מלווים בסופות רעמים באזור הצפון ולאורך מישור החוף. ברשויות המקומיות נערכו להצפות, ובנהריה ועכו הלימודים מתקיימים מרחוק. נזקי הסופה: גבר נפצע קשה מקריסת עץ בנתניה, אישה נפצעה קל בהחלקת רכבה על קרח בצפת

בווידאו: זירת קריסת העץ בנתניה וסערת מזג האוויר ברחבי הארץ/צילום: תיעוד מבצעי מד"א, שני פרומקין, יהודה קרויזר/ מד"א, זיו לוי/ רשות הטבע והגנים, ועידן יצחקיאן/ רט"ג

הסופה "כרמל" הגיעה הבוקר (שני) לישראל, ומכה בשעה זו בצפון הארץ ובמישור החוף. רוחות חזקות מורגשות לאורך החוף. גשם מלווה בסופות רעמים יורד לאורך מישור החוף ובצפון. מזג האוויר צפוי להישאר דומה לאורך השבוע.

עד כה נפגעו שני בני אדם בעקבות נזקי הסופה. בן 49 שקרס עליו עץ ברחוב רזיאל בנתניה נחבל בראשו ונפצע באורח קשה. צוותי מד"א ביצעו בו פעולות החייאה פינו אותו לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. "הגענו מהר מאוד למקום וראינו על המדרכה עץ גדול שנעקר מהשורש ונפל על גבר בשנות הארבעים שחלף במקום", אמר פראמדיק מד"א ישראל דהרי. "הוא שכב מחוסר הכרה וסבל מחבלה קשה בראשו. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל הרדמה והנשמה ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו קשה".

בצפת בת 68 נפצעה באורח קל כשרכבה ככל הנראה החליק על הקרח והתנגש בעמוד ברחוב נווה מנחם בגין בעיר. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לה טיפול רפואי ופינו אותה לבית החולים זיו. מוקדם יותר קרס עץ על רכב בחיפה ושריפה התלקחה על גג בניין בפתח תקווה בחסות הרוחות העזות.

מרשות הטבע והגנים נמסר כי בעקבות מזג האוויר הקיצוני נסגרו אתרים רבים ברחבי הארץ. בהם, מצדה, כל מסלולי הגלישה במדבר יהודה וכן כל מסלולי ההליכה בנחלים דרגה, משאש, תקוע, אוג ונחל פרת. המסלול לעין עבדת פתוח עד למעיין בלבד.

כמו כן, הגן הלאומי ארבל נסגר - למעט כניסה לתצפית הר ניתאי. בנוסף נסגרו לכניסת מטיילים נחל תבור, נחל ראש פינה, נחל עמוד תחתון וכל שבילי נחל עמוד עליון למעט המסלול המעגלי. ההיפודרום בגן לאומי קיסריה נסגר אף הוא, אך ניתן להגיע לתיאטרון ולנמל במסלול מעגלי. מאתר החרמון נמסר כי הכניסה לאתר סגורה עד להודעה חדשה.

אתר החרמון/אתר רשמי, אתר החרמון

בהמשך היום צפויות רוחות חזקות ברוב אזורי הארץ. הגשמים צפויים לרדת בצפון הארץ ובמישור החוף והשפלה ויתפשטו בהדרגה למרכז. קיים חשש כבד להצפות. בחרמון יירד שלג וצפוי שלג גם בפסגות הגבוהות של הרי הצפון. בדרום הארץ ייעשה אביך וייתכנו סופות חול מקומיות. הים יהיה מסוכן לרחצה. לקראת הערב ובלילה קיים חשש לשיטפונות בנחלי ים המלח ומדבר יהודה. הטמפרטורות יירדו וייעשה קר מהרגיל לעונה.

החברה הממשלתית להגנת מצוקי חוף הים התיכון הודיעה על חשש ממשי להתמוטטויות מצוקים ונפילות סלעים ברצועת מצוקי החוף, והמליצה לפעול במשנה זהירות ולהימנע משהייה בקרבה מסוכנת למצוקים.

לתחזית מזג האוויר המלאה

מידות החום הצפויות להיום וללילה:
בירושלים מ-6 מעלות בלילה ועד 8 מעלות בצהריים; בתל אביב מ-12 מעלות בלילה עד 14; בחיפה 10 בלילה עד 12; צפת 7-5; קצרין 11-8; טבריה 15-12; נצרת 11-9; עפולה 13-10; בית שאן 17-11; לוד 13-11; אשדוד 14-12; עין גדי 20-17; באר שבע 13-10; מצפה רמון 8-5; אילת 20-14.

ברד בתל אביב 20 בדצמבר 2021. אבשלום ששוני, מעריב
גשם בתל אביב, היום/מעריב, אבשלום ששוני
קשת בהר גילה, 20 בדצמבר 2021. אלי דרור, רשות הטבע והגנים
קשת בהר גילה, היום/רשות הטבע והגנים, אלי דרור

הרשויות המקומיות נערכו לסופת "כרמל", כשהחשש הגדול שלהן הוא הצפות בשטחים העירוניים בשל הקרקע ספוגת המים מהגשם שירד בסוף השבוע הקודם.

לצד זאת, גורמי המקצוע של משרד החינוך קראו לבטל את כל הטיולים והפעילויות החוץ בית-ספריות שאמורים היו להתקיים בימים אלה. כמו כן הוחלט כי במקומות בהם עלולים להתרחש שיטפונות והצפות לא יתקיימו לימודים בבתי הספר אלא מרחוק. "ההחלטה על קיומם של לימודים במקומות אלה תתקבל במשותף על ידי הרשות המקומית ומשרד החינוך, בכפוף להנחיות משטרת ישראל", נמסר.

בנהריה, שם צפויים גשמים מרובים ורוחות עזות, ילמדו היום התלמידים מרחוק בכלל מוסדות החינוך בעיר, לרבות מסגרות חינוך מיוחד, חינוך בלתי פורמלי, צהרונים, פעילויות וחוגים עירוניים ומרכזי יום. ראש העיר רונן מרלי המליץ לחזק את דודי השמש, לאבטח חפצים שעלולים לעוף, ולהימנע מיציאה מהבתים ומכניסה למעליות, חניונים ומפלסים תת-קרקעיים, מחשש להצפות.

"צוותי העירייה ביצעו בחודשים האחרונים פעולות מניעה רבות במסגרת התוכנית השנתית למוכנות העיר לחורף, כולל טיפול מקיף במערכות ניקוז תת קרקעיות וממשיכים לעשות כל שניתן בתחום אחריותנו בכדי להבטיח את שלום הציבור", אמר מרלי, והנחה את התפעוליים בכלל המחלקות לוודא מוכנות מלאה בכלל המערכים לרבות פיקוח עירוני ומוקד שירות 106, שיגבירו מוכנות לטובת מענה מהיר לפניות התושבים.

ברד בתל אביב 20 בדצמבר 2021. אבשלום ששוני, מעריב
גשם בתל אביב, היום/מעריב, אבשלום ששוני
עובדי עיריית ירושלים גוזמים עצים לקראת מזג האוויר הסוער והסופה כרמל, 19 בדצמבר 2021. נועה ורשבסקי, עיריית ירושלים, אתר רשמי
עובדי עיריית ירושלים גוזמים עצים לקראת הסערה/אתר רשמי, נועה ורשבסקי, עיריית ירושלים

גם בעיריית חיפה העלו כוננות לקראת מזג האוויר הסוער, ויחידות המטה העירוניות תוגברו מחשש להצפות, בורות שייפערו וכבישים שייחסמו. לאחרונה הותקנה בעיר מערכת רימזור חדשה, הכוללת רמזורים, שלטים אלקטרוניים ומחסומים שנועדו למנוע כניסת כלי רכב למנהרה בעת הצפה. עובדי עירייה מקיימים סיורים שוטפים לאורך כל המעברים התת קרקעיים על מנת למנוע כניסת כלי רכב והולכי רגל בעת הצפה. העירייה פנתה לתושבים בבקשה לקבע חפצים שעלולים להתנתק בעקבות הרוח החזקה, כמו דודים, אנטנות ועציצים.

שירותי הרווחה בעיר נערכו גם הם להעניק סיוע לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, קשישים ונכים שעלולים להיפגע מהסופה. בנוסף, מתכוננים לפתוח מרכזי שהייה לתושבי העיר, במקרה של הצפות דירות מגורים. עובדי האגף יסיירו בעיר במהלך שעות היום והלילה כדי לאתר דרי רחוב, במטרה לפנותם לדירות מסתור זמניות. העירייה קראה לנהגים לסייע ולדווח למוקד העירוני על דרי רחוב או כל אדם אחר שזקוק לסיוע.

בעכו הלימודים בכל המסגרות מתקיימים מרחוק. צוותי העבודה בכל אגפי העירייה תוגברו. "לסערה יש השפעות משמעותיות על כל מה שיקרה בעיר בימים הקרובים", אמר ראש העיר שמעון לנקרי, וביקש "להיות קשוב לכל ההוראות ולא לצאת כשלא צריך".

צוותי חברת חשמל נערכים לסופה. יוסי וייס, חברת החשמל,
נערכים לסופה בחברת החשמל/יוסי וייס, חברת החשמל
גשם בכינרת, 18 בדצמבר 2021. איגוד ערים כינרת, אתר רשמי
גשם בכנרת/אתר רשמי, איגוד ערים כינרת

בעיריית אשדוד נערכו לחסימות צירים במידת הצורך. על פי החלטת העירייה, במהלך השבוע הקרוב יתוגברו כל המערכים העירוניים נוכח צפי ל-140 מ"מ של גשם החל מהיום ועד חמישי. על פי התחזיות, צפויה הסופה "כרמל" לכלול גם רוחות במהירות של עד 70 קמ"ש, סופות חול, אובך, וגובה גלים של עד 6 מטרים ונחל גועש. "נתאים את רמת הכוננות למצב המשתנה, אני קורא לתושבים לנהוג בזהירות ולדווח לנו על כל מפגע", אמר ראש העיר יחיאל לסרי.

היערכות נרשמה גם בעיריית ירושלים, בשל החשש לרוחות חזקות וצניחה משמעותית במידות החום. בעירייה קראו לאזרחים לנקוט עירנות למפגעים ולבדוק את תקינות מערכות החימום. כמו כן קראו בעירייה לנקוט משנה זהירות בכל הקשור לעצים וענפים בגינות פרטיות בסמיכות לכבלים, לבדוק בטיחות מערכות חשמל, להצטייד בתאורת חירום, לחזק אנטנות, דודי שמש וחפצים אחרים על הגגות.

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, אמר אמש בתום דיון היערכות לסופה כי "עומדים לפנינו ימים קשים וכמויות משקעים שיובילו לסכנות. אנחנו לא מקלים ראש בסופה הזאת ולא נגיד 'לא ידעתי'. כוחות החירום יעמדו מוכנים לאתגרים ולהפתעות".

יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, ציין כי "קבלני השיפוצים בישראל מקבלים הנחיות מפורשות לאיך ניתן וצריך להיערך לעבודה בחוץ בימים של סופה". הוא קרא לציבור לקשור את כל הציוד הנמצא במרפסות, בגינות, בחצרות ובחניונים. בנוסף, אמר כי רצוי לנקות מסביב למרזב, לשים לב לצמחייה בסביבת הבית ולנזילות מהתקרה. לדברי סיב, נרשמה עלייה בפניות לקבלני השיפוצים: "אנחנו מוצפים במאות פניות ברחבי המדינה על אנשים ומשפחות שנערכים לקראת הסופה ואנחנו צופים לעלייה משמעותית נוספת בפניות הציבור לאחר שהסופה תחלוף".

מפקד מחוז חוף בכבאות והצלה, טפסר חזי לוי, ערך מסדר מוכנות מבצעית לתחנות המחוז, ואישר את היערכות הלוחמים. לוי הנחה על קיום סיורים לטובת תכנון חסימת צירים יזומה וסגירת חניונים במקומות המיועדים להצפה. "נוכח מזג האוויר הסוער הציבור מתבקש להימנע מנסיעות שאינן הכרחיות", פירט לוי, "וכן לא לשהות בנחלים ואזורים שעלולים להיות מוצפים, ולהישמע להוראות גופי החירום". בכבאות והצלה קראו לציבור להישמע להנחיותיהם, בהן איסור על חציית כבישים מוצפים, ירידה לחניונים ומעליות במקרה של הצפות.

צוותי מד"א הנחו לאייש את האמבולנסים והג'יפים עם הנעה כפולה (4×4), על מנת לתת מענה רפואי במקומות בהם יש קושי להתנייד עקב מזג האוויר. המשמרות יתוגברו, כדי לתת מענה אם יגבר הביקוש לשירותי מד"א.

צפו במכ"ם הגשם

בשל מזג האוויר הקיצוני, בחברת החשמל ערוכים לתיקון נזקים ברשת החשמל ומתריעים בפני הציבור כי יש להיערך להפרעות באספקת החשמל הסדירה. כחלק מההיערכות תוגברו צוותי השטח, הגיזום ,קבלני החפירות והמענה ללקוחות במוקדי השירות. כמו כן, תודלקו עשרות גנרטורים שערוכים כגיבוי לספק חשמל חלופי במקרה של פגיעה בתשתיות באזורים הגבוהים.

"תשתיות החשמל חשופות למפגעי מזג אויר ובהם חפצים מעופפים, רוחות עזות והצפות אשר עלולות לפגוע בתשתית וכן לחסום דרכי גישה למתקנים", נמסר. "בחברת החשמל מבקשים מהציבור להסיר ולפנות מגגות או ממרפסות חפצים העלולים 'לעוף' בעבות משבי הרוח החזקים ולפגוע במעופם בקווי חשמל סמוכים. במקרה של כבלים או חוטים קרועים, מדובר בסכנת חיים. אין להתקרב למקום המפגע ויש לדווח מיידית לכיבוי אש או לחברת החשמל. במקרה של שימוש במכשיר מציל חיים יש לוודא כי קיימת סוללת גיבוי ובמקרה הצורך להתפנות למד"א או בית חולים קרוב".

היערכות בתחנה האיזורית בחיפה לקראת הסערה "כרמל" 19 בדצמבר 201. דוברות כב"ה
היערכות בתחנה האזורית חיפה/דוברות כב"ה

התחזית לימים הקרובים

מזג האוויר מחר יהיה דומה. יהיה קר מהרגיל, יירד גשם לפרקים, בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף, מלווה בסופות רעמים בודדות. בחרמון יירד שלג. במישור החוף יוסיפו לנשב רוחות חזקות וקיים חשש מהצפות. הרוח תיחלש בהדרגה.

ביום רביעי יוסיפו לרדת גשמים מדי פעם בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף, שילוו בסופות רעמים יחידות בעיקר בחוף. בחרמון יירד שלג, והטמפרטורות עדיין יהיו נמוכות מהרגיל לעונה.

ביום חמישי צפוי להיות מעונן חלקית. עד שעות הצהרים בצפון הארץ ובמרכזה צפוי טפטוף עד גשם מקומי קל. יוסיף להיות קר מהרגיל לעונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully