וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליפסו, זפירוס ויואל: ממתי לסופות בארץ יש שם, ואיך בוחרים אותו?

עודכן לאחרונה: 19.12.2021 / 13:00

לא רק סופת כרמל, שעתידה להכות מחר בארץ, זכתה לשם - השירות המטרואולוגי, בשיתוף עם יוון וקפריסין, מעניק שם לכל אירועי מזג האוויר הקיצוניים בשנה. ד"ר עמית סביר מהשירות המטרואולוגי הסביר לוואלה! כיצד בוחרים שמות לסופות, ולמה רק עכשיו שומעים על זה

בווידאו: גשם בתל אביב/צילום: יניב כליף

סופת קליפסו, זפירוס ויואל - מתברר שלא רק סופת "כרמל" שעתידה להכות מחר בארץ זכתה לשם, אלא שהשירות המטרואולוגי מעניק שם לכל אירועי מזג האוויר הקיצוניים בשנה. כשאירוע מזג האוויר צפוי להיות משמעותי, שמו מתפרסם. סופת כרמל מגיעה אחרי סופת "אתינה" ו"באלוס" שהכו ביוון.

לפי השירות המטאורולוגי הלאומי של יוון, סופת "באלוס", שהחלה ביום חמישי 14 לאוקטובר, גרמה לגשם בכמות של חודש חורפי ממוצע בבירה אתונה, מה שגרם להצפות וסגירת רחובות בעיר. בעיר אחרת, גשם זלעפות הוביל לחילוץ דרמטי כאשר אוטובוס נקלע לבולען גדול שנפער באדמה. התקשורת המקומית דיווחה כי הסופה "אתינה", שהחלה שבוע קודם לכן, ב-7 באוקטובר, גרמה לשיטפונות שהביאו להרס רב בצפון האי היווני אוויה מוכה השריפות.

הרעיון לקוח מהשיטה האמריקנית, כך הסביר ד"ר עמית סביר, סגן בכיר למנהל השירות למטאורולוגיה מבצעית בשירות המטאורולוגי, "כך שכולם יבינו שמדובר באירוע משמעותי עם פוטנציאל גבוה לנפגעים ולנזקים לרכוש". ישנם כמה סוגי מזג אוויר עיקריים שיש להם פוטנציאל להפוך לקיצוניים ולגרום לנזקים משמעותיים: סערה, גלי חום וקור קיצוניים וכן אירועי אובך משמעותיים. לכל סוג מזג אוויר נקבעו קריטריונים, ורק אירועים בדרגת חומרה כתומה או אדומה יהיו מועמדים לקבל שם.

אירופה חולקה לתת-קבוצות, כשבכל קבוצה כמה מדינות סמוכות בעלות מאפיינים אקלימיים דומים. ישראל חברה בקבוצת דרום מזרח הים התיכון, יחד עם קפריסין ויוון. ד"ר סביר הסביר כי הסיבות לקבוצה הן שיתופי הפעולה המשמעותיים בין השירותים המטאורולוגיים של שתי המדינות, ומזג האוויר הדומה.

רשימת השמות המשותפת לשנה הקרובה אודות מזג האוויר. השירות המטאורולוגי, אתר רשמי
תומאס, ג'נסיס ועירית. רשימת אירועי מזג האוויר הקרובים/אתר רשמי, השירות המטאורולוגי

הקבוצות האחרות הן הקבוצה המערבית הכוללת את אירלנד, בריטניה והולנד; הקבוצה הדרום-מערבית הכוללת את צרפת, ספרד, פורטוגל, בלגיה ולוקסמבורג; הקבוצה הצפונית עם נורבגיה, שבדיה ודנמרק; הקבוצה המרכזית עם גרמניה, אוסטריה, שוויץ, צ'כיה, סלובקיה והונגריה; והקבוצה של מרכז הים התיכון עם איטליה, סלובניה, קרואטיה, צפון מקדוניה, מונטנגרו ומלטה.

ד"ר סביר הסביר כי נקבע "מנגנון מסודר של תיאום ושיתוף פעולה בין שלושת השירותים המטאורולוגיים, אותם מובילים מנהלי מרכזי החיזוי". חלק מהמנגנון הוא דיון שבועי לחיפוש אחר פוטנציאל לאירוע בשבוע הקרוב, ובמידה ואכן מסתמן אירוע כזה, מתחיל תהליך רציף של תיאום בין צוותי החזאים ומנהלי מרכזי החיזוי של שלוש המדינות, הכולל גם דיון האם האירוע אכן זכאי לקבל שם.

כל אירוע מזג אוויר שצפוי להיות משמעותי יקבל שם מתוך רשימה שנקבעה מראש ע"י כל חברי הקבוצה - לכן רשימת השמות מורכבת משילוב בין שמות יווניים, קפריסאיים וישראליים, כאשר השמות מחולקים לפי סדר ה-ABC, פעם שם נשי ופעם שם גברי. אם אירוע מזג האוויר יגיע אלינו מאחד האזורים הסמוכים, אז הוא ימשיך עם השם שניתן לו שם.

ברגע שיפורסם שם לאירוע, הדבר מעיד על חומרתו הצפויה והפוטנציאל הגבוה לנזקים. במקרה כזה, עצם פרסום השם הרשמי יסייע לכל רשויות המדינה ולציבור להיערך מראש לקראת האירוע הצפוי כדי להקטין את פוטנציאל הנזק.

עוד בוואלה!

התחזית: רגע לפני ש"כרמל" מגיעה: הפוגה בגשם, אובך בדרום

לכתבה המלאה
גשם בשמי תל אביב 16 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
לקראת הסערה. גשם בתל אביב/ראובן קסטרו

"הפוגה קצרה לקראת הסופה כרמל הצפויה להתחיל מחר לפנות בוקר", אמרה לוואלה! אנה פבלוב, החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי, "היא תחל בצפון הארץ ובמישור החוף ותתפשט במהירות למרכז הארץ". היא הוסיפה כי צפויות רוחות חזקות מאוד "של 70-50 קמ"ש, עם משבים של עד 100-90 קמ"ש ואולי אף יותר".

ברשות הכבאות ובמגן דוד אדום ערוכים לסופה, על מנת להעניק את הטיפול המהיר והיעיל ביותר למי שעלול להיפגע כתוצאה ממזג האוויר. בעקבות הגשמים העזים הצפויים לרדת ומשבים של עד 100 קמ"ש, הונחו צוותי מד"א בין השאר לאייש את האמבולנסים והג'יפים עם הנעה כפולה (4×4), וזאת, על מנת לתת מענה רפואי במקומות בהם יש קושי להתנייד עקב מזג האוויר. בנוסף, יתוגברו המשמרות, על מנת לתת מענה אם יגבר הביקוש לשירותי מד"א. כל זאת לצד הנחיות לנהיגה בטוחה בגשם ובשיטפונות, שהופצו לצוותי מד"א, ואשר נועדו לשמירה על חייהם של אנשי הצוותים הרפואיים.

מנכ"ל מד"א אלי בין קרא לציבור "להגביר את תשומת הלב למפגעים שנגרמו כתוצאה ממזג האוויר ולזכור בכל צורך רפואי יש להזעיק את כוחות מד"א". הוא אמר כי "נפגעי מזג האוויר בסוף השבוע מוכיחים שוב עד כמה חשוב להיות בקשר עם קרובי משפחה ושכנים חולים וקשישים, המתגוררים לבד לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ולסייע להם במידת הצורך". אתמול מת דר רחוב בתל אביב ונפצעו שניים מהיפותרמיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully