וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלה בבחירות ומרד במפלגה: הלחץ על ג'ונסון הולך וגובר

עודכן לאחרונה: 19.12.2021 / 14:38

ראש ממשלת בריטניה חווה את המשבר הקשה ביותר בשלטונו, לאחר שורה ארוכה של שערוריות ומכות פוליטיות, בהן הפסד של מפלגתו במחוז שבו שלטה במשך כ-200 שנה והתפטרות של אחד ממקורביו מהממשלה. האם הוא ישרוד את הסחף? "נקודת מפנה בהיסטוריה של הממשל הזה"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כבר שרד משברים רבים לאורך כהונתו הסוערת, אך ייתכן שהשבוע החולף היה יותר מדי גם עבורו. לצד השערורייה שפרצה בעקבות הדיווחים שלפיהם אנשי צוות ערכו מסיבה בדאונינג 10 במהלך סגר חג המולד בשנה שעברה, ודיווח שלפיו הוא בעצמו נכח באירוע אחר במעונו בסגר הראשון, בניגוד להנחיות, המרד בג'ונסון מתפשט בשורות המפלגה השמרנית השלטת.

ג'ונסון, שהיה ספקן לאורך כל המגיפה ביחס לנחיצות הסגרים וההגבלות, העביר בשבוע החולף שורת הגבלות קשות בפרלמנט לקראת חג המולד, בשל התפשטות זן האומיקרון הממלא את בתי החולים בממלכה. אך בשל התנגדותם של כמאה מחברי מפלגתו, נדרש ראש ממשלת בריטניה לתמיכתה של מפלגת הלייבור מהאופוזיציה, שטוענת כי אין לו עוד סמכות להמשיך ולההוביל את המדינה.

מנהיגותו של ג'ונסון קיבלה שתי מכות נוספות בסוף השבוע. אחת מהן בהפסד מהדהד בבחירות חוזרות על המושב של מחוז נורת' שרופשיר בפרלמנט, שבהן ניצחה המפלגה הליברלית-דמוקרטית בפער של 6,000 קולות - מחוז שהיה בידי השמרנים במשך כמעט 200 שנה. ראש הממשלה, שבעיני רבים הבחירות היו משאל עם על תפקודו, קיבל אחריות על ההפסד, אך תקף את העיסוק התקשורתי המוגזם בשערוריות הפוליטיות.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בכניסה אחורית לדאונינג 10 בלונדון, 17 בדצמבר 2021. רויטרס
מקבל אחריות אישית, ותוקף את התקשורת. ג'ונסון בכניסה לדאונינג 10, שישי/רויטרס

אם לא די בכל זה, אתמול התפטר שר הברקזיט דייוויד פרוסט, שהיה בעל ברית קרוב של ג'ונסון. הוא ציין כי הוא חולק על מדיניות הקורונה והמיסוי של ראש הממשלה, שהביע את אכזבתו מההתפטרות של מקורבו. פרוסט, שהיה אחראי על יישום פרוטוקל צפון אירלנד לאחר הפרישה מהאיחוד האירופי זכה לאחרונה במקום השני בסקר פופולריות שנערך בבלוג השמרני ConservativeHome. קוראיו עשויים להחליט בקרוב על הליך הדחתו של ג'ונסון.

חבר הפרלמנט השמרני אנדרו ברידג'ן הזהיר את ג'ונסון כי "הזמן והחברים שלו למלא את ההבטחות והמשמעת של ממשלה שמרנית אמיתית הולכים ואוזלים", אף ששר הבריאות סג'יד ג'אוויד טען היום כי ג'ונסון לא חלש מדי פוליטית כדי להטיל הגבלות חדשות אם יהיה צורך בכך.

תור לחיסונים נגד נקיף הקורונה בניוקאסל על הטיין, בריטניה 19 בדצמבר 2021. רויטרס
הממשלה הזדקקה לאופוזיציה כדי להעביר הגבלות חדשות. תור לחיסונים בניוקאסל/רויטרס

גם התקשורת הימנית בממלכה, שבדרך כלל התייצבה לצדו של ראש הממשלה, מסקרת אותו בתקופה האחרונה באופן שלילי. במאמר מערכת שפורסם היום ב"טלגרף", העיתון שבו עבד בעבר ג'ונסון, נכתב כי התפטרותו של פרוסט היא צעד "אמיץ" ו"נקודת מפנה בהיסטוריה של הממשל הזה".

בסנדיי טיימס נכתב בכותרת העיתון "המשבר של ראש הממשלה מחריף", ובדיילי אקספרס כתבו "מכה נוספת עבור בוריס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully