וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה של ברקת? לבנימין נתניהו חסרים כמה מנדטים

בן כספית

עודכן לאחרונה: 19.12.2021 / 10:50

מצביעי הליכוד מתחילים להפנים את העובדה שאם הם רוצים לחזור לשלטון, הם צריכים להיפרד מנתניהו. ברקת לא פסול בעיניהם של בנט, ליברמן וסער. הוא פשוט מחזיר את הליכוד לשלטון, בהליכה. מסקר שנערך עבור מעריב ו-103FM עולה כי ברקת, בניגוד לנתניהו, יכול להרכיב ממשלה

הסקר הזה לא מספר את סיפור הקואליציה או האופוזיציה. נתוניו משקפים את המבוי הסתום הרגיל שאליו הורגלנו מאז הבחירות: הקואליציה בהיחלשות מסוימת, האופוזיציה בהתחזקות מסוימת - ועדיין לאף גוש אין ממשלה. לבנימין נתניהו חסרים אותם מנדטים שהיו חסרים לו בכל הקמפיינים האחרונים כדי להקים ממשלה. גם לקואליציה הנוכחית אין ממשלה, בהנחה שהמשותפת מחוץ למשחק. מבוי סתום מהסוג שלו הורגלנו קמפיין אחר קמפיין. אולד ניוז.

הסקר הזה מכיל רעידת אדמה זוטא. נכון, זה רק סקר - ועדיין, הוא משקף מגמה. לראשונה מאז קרא תיגר על מנהיגותו של נתניהו, מציג ניר ברקת תוצאות דומות מאוד לנתניהו בהבדל קטן: לנתניהו אין ממשלה. לברקת יש.

את הסקר ערך עבור "מעריב" ורדיו 103FMמכון פאנלס פוליטיקס, בניהול מנחם לזר. המדגם היה נרחב יחסית (הסקר פוצל לשני מדגמים, 650 נשאלים בכ"א) ובדקנו לא רק את מצב המנדטים הנוכחי במצב הנתון, אלא כמה תרחישים נוספים בליכוד: מה קורה אם במקום נתניהו יעמדו בראשות הליכוד ברקת, יולי אדלשטיין, ישראל כ"ץ או מירי רגב.

ראש הממשלה במהלך פגישתו עם ניר ברקת בו מכריז ברקת על הצטרפותו לליכוד, משרד רוה?מ 25 במרץ 2018. אורן בן חקון, מערכת וואלה! NEWS
רעידת אדמה זוטא. נתניהו וברקת/מערכת וואלה! NEWS, אורן בן חקון

מה שקורה מטלטל. נתניהו מביא לליכוד 33 מנדטים, מספר שסביבו התייצב בסקרים האחרונים. ברקת מביא 29 - רק 4 מנדטים פחות. לנתניהו אין ממשלה, כלומר הוא שוב מביא אופוזיציה. לברקת יש ממשלה. לא רק אחת, יש לו כמה ממשלות. הוא מביא שלטון.

לפני כמה חודשים התפרסם בערוץ 12 סקר שבדק תרחישים דומים. נתניהו הביא שם 35 מנדטים, ברקת רק 24. נתניהו ניצח את לפיד בהפרש של 15 מנדטים, ברקת גבר עליו בהפרש של 4 בלבד. מאז ועד עכשיו, הפך פער של 11 מנדטים בין נתניהו לברקת לפער של 4 בלבד ונקבעה העובדה המדהימה שאם ברקת יעמוד בראשות הליכוד, המפלגה תחזור לשלטון.

האפקט הזה מוסבר ע"י הזמן שחלף. ממשלת בנט־לפיד העבירה תקציב, נפילתה לא נראית באופק ומצביעי הליכוד מתחילים להפנים את העובדה שאם הם רוצים לחזור לשלטון, הם צריכים להיפרד מנתניהו. לברקת יש אין סוף אופציות להרכבת קואליציה. הוא לא פסול בעיניהם של בנט, ליברמן וגדעון סער, ולדעתי גם לא בעיניו של יאיר לפיד. הוא פשוט מחזיר את הליכוד לשלטון, בהליכה.

אנשיו של ברקת מסתובבים עם ספין הבחירות הזה כבר חודשים ארוכים: הוא היחיד שיכול לשמור על כוחו של הליכוד ולהביא שלטון, חוץ מנתניהו, הם אומרים. עד היום, לא לקחו אותם יותר מדי ברצינות. "מעריב" פרסם לאחרונה שני תחקירים על שיטות שבהן משתמש ברקת, לכאורה, כדי לייצר לעצמו תמיכה מלאכותית ברשתות החברתיות. ברקת עצמו מכחיש כל קשר לרשתות הפרופילים המזויפים שמהדהדות את מסריו. אלא שכעת מתברר שלפחות הטענה הזו מתחילה להתגשם. הטענה שברקת מגדיל את כוחו ומביא, לראשונה, שלטון לליכוד.

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 13 בדצמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
תקרת זכוכית של 20 מנדטים. לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

וחוץ ממנו? כ"ץ עם 22 מנדטים, ראש בראש עם לפיד שגורף 20. אדלשטיין עם 21, רק מנדט אחד יותר מלפיד (20), בעוד רגב סוחטת תיקו מיש עתיד, עם 20 מנדטים (מול 20 ללפיד). במילים אחרות: הליכוד שווה 15־20 מנדטים בכל מקרה תחת כמעט כל מועמד. ברקת מייצר עבורו כ־10 מנדטים נוספים, מקדמה משמעותית בדרך להקמת ממשלה. שלושת הליכודניקים האחרים (מדדנו את כל אלה שהודיעו על התמודדות) צריכים להזיע, לקמבן ולהילחם על הקמת ממשלה. לברקת היא תקום בקלי קלות.

מה עוד אפשר ללמוד מהסקר הזה? ימינה של נפתלי בנט יציבה עם 6 מנדטים כמעט בכל התרחישים, ועולה ל־7 מנדטים במקרה שמירי רגב תעמוד בראשות הליכוד. יש עתיד של יאיר לפיד גורפת 19 מנדטים מול נתניהו (חיזוק של 2 מנדטים ממצבה הנוכחי בכנסת), ועולה במנדט בכל התרחישים האחרים. האם תקרת הזכוכית של לפיד היא 20 מנדטים?

הלאה: הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', עם 9 מנדטים בסקר תחת נתניהו, עולה ל־10 מנדטים בלי נתניהו. כחול לבן של בני גנץ בדיוק באותו מצב. 9 בסקר הנוכחי (חיזוק יחסית לכוחה בכנסת), 10 בכל התרחישים האחרים. גם ש"ס של דרעי מרוויחה מנדט מההפקר של נתניהו, בדיוק כמו אביגדור ליברמן.

העבודה ומרצ יציבות ושומרות, בד"כ, על כוחן הנוכחי (מרצ נחלשת מעט ברוב התרחישים ל־5 מנדטים). תקווה חדשה של גדעון סער מסתובבת סביב 3 מנדטים, מתחת לאחוז החסימה. סער נכנס לכנסת אם אדלשטיין בראש הליכוד, ואילו עם רגב בראש, סער נכנס "בגדול" עם 5 מנדטים. בשורה טובה למנסור עבאס, שלא מושפע מתרחישי נתניהו השונים, אבל מציג בכל הסקרים 5 מנדטים יציבים, מנדט יותר ממה שקיבל בבחירות, ובמילים אחרות גידול של 25% בכוחו. הציבור הערבי אוהב מה שעבאס עושה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully