וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב פרסמה מסמכים נוספים מרצח קנדי, אך רבים עוד נותרו חסויים

עודכן לאחרונה: 16.12.2021 / 18:43

הארכיון הלאומי חשף עוד אלפי עמודים מחקירת ההתנקשות בנשיא, אף שרבים מהם לא חשפו פרטים חדשים שירצו את אלו שמאמינים כי שאוסוולד לא פעל לבדו. ביידן נתון תחת לחץ לסיים את בחינת כל יתר המסמכים המסווגים עד סוף השנה הבאה

הנשיא ג'ון קנדי ורעייתו ג'קי במהלך ביקור בוושינגטון 1963. GettyImages
הנשיא ג'ון קנדי ורעייתו ג'קי במהלך ביקור בוושינגטון 1963/GettyImages

הרשויות בארצות הברית פרסמו אתמול (רביעי) אלפי עמודים של מסמכים סודיים מחקירת הרצח של הנשיא ג'ון קנדי, שעדיין משמש מקור לתיאוריות קונספירציה למרות הגרסה הרשמית שלפיה הרוצח היה לי הארווי אוסוולד. עם זאת, חוקרים העוסקים בהתנקשות טוענים כי המסמכים החדשים מכילים מעט מאוד מידע חדש, ורובם הם ככל הנראה העתקים של מסמכים שפורסמו בעבר הכוללים מעט פחות מילים מושחרות, לרוב של קצין CIA או תחנה של הסוכנות מעבר לים שהחוקרים כבר הצליחו לגלות בעצמם.

המסמכים חושפים את רוחב ועומק החקירה שנועדה לחשוף אם לאוסוולד היו שותפים אחרים בעת שירה בקנדי ב-22 בנובמבר 1963 בדאלאס. הם בחנו שורה ארוכה של רמזים, החל ממעורבות של המודיעין הסובייטי ועד לארגונים קומוניסטיים באפריקה והמאפיה האיטלקית. המסמכים מראים גם את מידת המאמצים שהשקיעה ארצות הברית בריגול ובהשפעה אחרי הממשלה הקומוניסטית של פידל קסטרו בקובה, שעמה היה אוסוולד בקשר ושאותה ניסה קנדי להפיל.

בסך הכול, 1,491 קבצים, רבים מהם דוחות ארוכים, פורסמו ברישומים על רצח קנדי בארכיון הלאומי, שבו כבר קיימים עשרות אלפי פריטים הקשורים להתנקשות ולחקירתה. רבים לא מאמינים שאוסוולד, שתמך בקומוניזם, פעל לבדו, אלא שהוא נשכר על ידי קובה או ברית המועצות. אחרים מאמינים שפעילים אנטי-קובנים, ייתכן שבתמיכת ה-CIA או ה-FBI, אחראים לרצח הנשיא הצעיר ואילו יש מי שחושבים שיריביו הפוליטיים עומדים מאחורי הכול.

לי הארווי אוסוולד, הרוצח של נשיא ארה"ב קנדי, לאחר מעצרו, 1963. רויטרס
לי הארווי אוסוולד, הרוצח של נשיא ארה"ב קנדי, לאחר מעצרו, 1963/רויטרס

לפני ארבע שנים, הנשיא דאז דונלד טראמפ היה מחויב לפי חוק משנת 1992 לפרסם את המידע על חקירת קנדי שהמודיעין האמריקני עיכב. החוק דורש את כל הרישומים הממשלתיים על ההתנקשות "כדי לאפשר לציבור לקבל מידע מלא" עליה.

טראמפ ביטל את הסיווג של יותר מ-53 אלף מסמכים, ששוחררו לעיון הציבור בשבעה חלקים, והחלק מארכיון חקירת ההתנקשות הזמין לציבור גדל ל-88%. עם זאת, הוא השאיר אלפי מסמכים אחרים תחת סיווג מטעמי ביטחון.

השנה, הנשיא ג'ו ביידן התחייב לכבד את החוק, אך גם הוא ספג ביקורת באוקטובר כשהבית הלבן דחה שחרור של מסמכים נוספים. ביידן אמר שהעיכוב היה הכרחי "כדי להגן מפני פגיעה בהגנה הצבאית, בפעולות מודיעין, באכיפת חוק או בניהול יחסי החוץ". כעת, הבית הלבן נמצא תחת לחץ להשלים את בחינת יתר המסמכים לפני סוף 2022.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully