וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: מאסר עולם לאזרח רוסיה שחיסל את מתנגד המשטר הצ'צ'ני בפארק בברלין

עודכן לאחרונה: 16.12.2021 / 7:53

בית משפט בברלין קבע כי ודים קרסניקוב פעל מטעם שירותי הביטחון במוסקבה כשירה לאור יום בזלימחאן חנגושבילי, שלחם בעברו בשורות המורדים הצ'צ'נים. ברלין הורתה על גירוש שני דיפלומטים רוסים, והפרשה עשויה להחריף את המשבר עם מוסקבה: "גזר הדין פוליטי"

ודים קרסניקוב, זלימחאן חנגושבילי. צילום מסך, אתר רשמי
חוסל בעודו רוכב על אופניו. קרסניקוב וחנגושבילי/אתר רשמי, צילום מסך

בית משפט בגרמניה גזר היום (רביעי) מאסר עולם על אזרח רוסיה שהורשע ברצח של מתנגד משטר צ'צ'ני בפארק במרכז ברלין באוגוסט 2019, וקבע כי ודים קרסניקוב פעל בהוראת מוסקבה. זלימחאן חנגושבילי, אזרח גיאורגיה ממוצא צ'צ'ני, נלחם לצד הבדלנים הצ'צ'נים שדרשו עצמאות מרוסיה במלחמת צ'צ'ניה השנייה שהתחוללה בתחילת שנות ה-2000. הוא נרצח בשלוש יריות מאקדח גלוק, לאור יום.

"ביוני 2019, לכל המאוחר, זרועות רשמיים של הממשל המרכזי של הפדרציה הרוסית קיבלו את ההחלטה לחסל אותו בברלין", קבע השופט אולף ארנולדי. הרצח הגביר עוד יותר את המתיחות בין המערב לרוסיה, וממשלות המערב נקראו להגביר את המאבק בפעילות של רוסיה במדינותיהן.

קביעת בית המשפט שלפיה שירותי הביטחון של רוסיה הורו על חיסולו של האיש, שפעילותיו הפוליטיות היו מטרד עבור הקרמלין, עשוי להגביר את הלחץ על הממשלה החדשה בגרמניה להחריף את הקו מול מוסקבה. אתמול איימה שרת החוץ החדשה אנלנה ברבוק ב"השלכות חמורות" - כלכליות ודיפלומטיות - אם רוסיה תתקוף את אוקראינה.

לאחר גזר הדין, הודיעה ברלין על גירוש שני דיפלומטים רוסים. שגרירות רוסיה בברלין אמרה כי גזר הדין "לא אובייקטיבי ופוליטי".

השופט הכיר אמנם בכך שחנגושבילי, שחי בגלות מאז ניסיון התנקשות קודם בחייו ב-2015 בטביליסי, היה רוצח בעצמו, אך קבע כי הפשע "החמור ביותר" היה "מבצע מקצועי" שלא היה יכול לצאת לפועל ללא סיוע מקומי בברלין.

קרסיקוב טס לפריז כמה ימים לפני החיסול, הצטייד בדרכון מזויף ובאלפי אירו במזומן ומשם המשיך במסע לברלין. הוא ירה בחנגושבילי בעודו רוכב על אופניים בפארק, ולאחר מכן הוא התחבא בשיחים והסיר את בגדיו ואת כובע הבייסבול שלו, קיצץ את זקנו ולבש בגדים של תייר. רק נוכחותם של עדי ראיה סיכלה את התכנית שלו והמשטרה סגרה עליו במהירות ואיתרה את בגדי הלבוש, האקדח והאופניים של חנגושבילי שהושלכו לנהר.

"ארבעה ילדים איבדו את אביהם, שני אחים את אחיהם", אמר השופט. "חלק מכלי התקשורת רמזו שרוסיה או אפילו ולדימיר פוטין עומדים כאן למשפט", אמר. "זה מטעה: רק המורשע נמצא על הספסל".

מומחי ביטחון מזהירים כי סוכנים רוסים המבוססים בשגרירויות במדינות שהיו בעבר חלק מהגוש הסובייטי יכולים לעבור בקלות ממקום למקום באיחוד האירופי. שנה לפני החיסול בברלין, סוכנים רוסים הרעילו את המרגל לשעבר סרגיי סקריפל ובתו באנגליה, אך הם שרדו את ניסיון ההתנקשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully