וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמירויות משעה את עסקת ה-F-35 עם ארה"ב בשל דרישות ביטחוניות

עודכן לאחרונה: 15.12.2021 / 11:13

גורם באבו דאבי אמר כי שורת תנאים שהציב ממשל ביידן, החושש מזליגת מידע לסין, הובילה להחלטה לעצור בשלב זה את השיחות על רכש כלי הטיס המתקדמים, שהוסכם תחת ממשל טראמפ. בלינקן: רצינו להבטיח את השמירה על היתרון הצבאי של ישראל, מוכנים להמשיך בשיחות

מטוס F-35, מסדר "כנפיים" 182 בסימן 40 שנה למבצע "אופרה", בסיס חיל האוויר בחצרים 
24.06.21. ראובן קסטרו
העסקה עוררה דאגה בישראל. מטוס F-35 של חיל האוויר/ראובן קסטרו

איחוד האמירויות הערביות הודיעה לארצות הברית כי משעה את השיחות על עסקת הרכש של מטוסי F-35 בשל הדרישות שמציב ממשל ביידן לאבו דאבי. העסקה, בשווי 23 מיליארד דולר, כולל גם מל"טים וחימושים נוספים, והיא נחתמה בין האמירויות לארצות הברית תחת ממשל טראמפ, בהמשך להסכם הנורמליזציה עם ישראל. עם זאת, לאחר חילופי הממשל הואטה ההתקדמות במגעים בשל חששות בוושינגטון מיחסיה של אבו דאבי עם סין.

"איחוד האמירויות הערביות עדכנה את ארצות הברית שהיא משעה את הדיונים על רכישת ה-F-35", אמר גורם באמירויות, שציין "דרישות טכניות, הגבלות מבצעיות ריבוניות ובחינת יחסי עלות-תועלת" כסיבות להחלטה לעצור את המשא ומתן. הגורם הוסיף כי ייתכן שהשיחות יתחדשו בעתיד וכי היו דיונים על "טיפול בתנאי ההגנה ההדדיים הדרושים עבור הרכש".

בתגובה, אמר היום שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן כי וושינגטון נאלצה לערוך בדיקות נוספות, אולם היא ערוכה להתקדם בעסקה. "אנחנו רוצים להבטיח, למשל, שהמחויבות שלנו ליתרון האיכותי הצבאי של ישראל מובטחת, כך שרצינו להבטיח שאנחנו יכולים לעשות בדיקה מקיפה לכל טכנולוגיה שנמכרת או מועברת לשותפות אחרות באזור, כולל האמירויות", אמר בלינקן, המבקר בקואלה לומפור.

שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין אחמד אל-חליפה בטקס חתימת הסכמי אברהם בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020. AP
רכישת ה-F-35 ליוותה את הסכמי הנורמליז. טקס החתימה על הסכמי אברהם, בשנה שעברה/AP

עסקת ה-F-35 עוררה בשעתה ביקורת בישראל, ושר הביטחון בני גנץ אף טען כי ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו הסתיר ממערכת את הביטחון את ההחלטה להסכים למכירת המטוסים המתקדמים למדינה אחרת באזור פרט לישראל. העסקה, לפי מקורות ששוחחו עם רויטרס בינואר, כללה 50 מטוסים עד 18 מל"טים מתקדמים מדגם MQ-9B וחימושים מתקדמים.

גורם שתודרך על המשא ומתן אמר כי נקודות המחלוקות בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות נוגעות לאופן פריסת המטוסים ואיזה טכנולוגיות מתקדמות יורשו האמירויות לנצל.

הגורם האמירתי אמר כי ארצות הברית, שמדינות מפרץ נשענות על המטרייה ההגנתית שלה, "תישאר הספקית המועדפת על איחוד האמירויות עבור דרישות הגנה מתקדמות".

דובר הפנטגון ג'ון קירבי אמר אתמול כי השותפות בין ארצות הברית לבין איחוד האמירויות היא אסטרטגית ומורכבת יותר מאשר עסקת נשק מסוימת, וכי וושינגטון מחויבת לעבוד יחד עם אבו דאבי כדי לפתור את שאלותיה. הוא העריך כי העסקה תעלה בפגישה בין גורמים בכירים משתי המדינות שתתקיים בפנטגון השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully