וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלה של מנהיגת האופוזיציה בבלארוס נשלח ל-18 שנות מאסר: "נקמה של הדיקטטור"

עודכן לאחרונה: 15.12.2021 / 8:12

עונש כבד הוטל על סרגיי טיכאנובסקי, בלוגר פופולרי שנכלא לפני הבחירות בשנה שעברה שבהן התמודדה במקומו אשתו סבטלנה טיכאנובסקאיה. הוא הורשע בארגון מחאות המוניות והסתה לשנאה, ו-5 פעילים נוספים נשלחו למאסרים ממושכים. "לא נעצור", אמרה טיכאנובסקאיה, הגולה בליטא

הבלוגר סרגיי טיכאנובסקי מלווה לדיון על גזר דינו בבית משפט בגומל, בלארוס, 14 בדצמבר 2021. רויטרס
אשתו מבטיחה להמשיך ולהיאבק. טיכאנובסקי בבית המשפט, היום/רויטרס

בית משפט בבלארוס גזר היום (שלישי) 18 שנות מאסר על בעלה של מנהיגת האופוזיציה הגולה, שישה חודשים לאחר תחילת המשפט שהתנהל מאחורי דלתיים סגורות. סרגיי טיכאנובסקי הואשם בארגון מהומות המוניות והסתה לשנאה, כשבאופוזיציה ובמערב טוענים שמשפטו נבע ממניעים פוליטיים. בנוסף אליו, חמישה פעילי אופוזיציה אחרים נידונו לתקופות מאסר ממושכות של 14 עד 16 שנים.

טיכאנובסקי, בלוגר פופולרי ופעיל חברתי בן 43, תכנן לקרוא תיגר על הרודן אלכסנדר לוקשנקו בבחירות לנשיאות באוגוסט שעבר. הוא היה מוכר בזכות סיסמתו "לעצור את הג'וק", אך הוא נעצר במאי 2020, יומיים לאחר שהכריז על מועמדותו. אשתו, סבטלנה טיכאנובסקאיה, התמודדה במקומו, ומשכה עשרות אלפי תומכים במהלך הקמפיין שלה. התוצאות הרשמיות העניקו ללוקשנקו ניצחון מוחץ וקדנציה שישית בתפקיד, אך באופוזיציה ובמערב סירבו לקבל אותן וטענו לזיופים נרחבים.

התוצאות הובילו לחודשים ארוכים של הפגנות ענק חסרות תקדים, כשבגדולה שבהן השתתפו כ-200 אלף איש ששטפו את רחובות הבירה מינסק. בתגובה, משטר לוקשנקו פתח בגל דיכוי אלימים נגד המפגינים, וכוחות הביטחון עצרו יותר מ-35 אלף איש והכו אלפים נוספים באכזריות. טיכאנובסקאיה נמלטה מהמדינה לליטא יום לאחר ההצבעה, בלחץ השלטונות. גורמים מרכזיים אחרים באופוזיציה עזבו גם הם את המדינה, בעוד שאחרים נשלחו לעונשי מאסר ממושכים.

טיכאנובסקאיה אמרה לסוכנות הידיעות אי-פי בתגובה לגזר הדין שהושת על בעלה כי "הדיקטטור נוקם בפומבי ביריביו החזקים ביותר, הם מדוכאים בגלל רצונם לחיות בבלארוס חופשית". "לא נעצור ונמשיך במאבק בדיקטטורה שבמרכז אירופה", הוסיפה טיכאנובסקאיה, המגדלת שני ילדים. "אין לי את הזכות להגיד לילדים שלי שהם לא יראו את אבא שלהם כל כך הרבה שנים, כי אני בעצמי לא מאמינה בזה".

הבלוגר סרגיי טיכאנובסקי מכריז במינסק על התמודדותו בבחירות לנשיאות בלארוס, 24 במאי 2020. AP
כינה את לוקשנקו "מקק". טיכאנובסקי בדרך להרשמה להתמודדות בבחירות, בשנה שעברה/AP

בחודשים האחרונים, המשטר הגביר את הלחץ על ארגונים אזרחיים, פעילים ועיתונאים בבלארוס, והשלטונות עורכים באופן קבוע פשיטות ומעצרים המוניים של חשודים בתמיכה בהפגנות האנטי-ממשלתיות. רוב כלי התקשורת העצמאיים וארגוני זכויות האדם בבלארוס סגורים כיום. לוקשנקו, הזוכה לתמיכת רוסיה, נמצא בשלטון ברפובליקה הסובייטית לשעבר מאז 1994.

סרגיי טיכאנובסקי כבר מוחזק 20 חודשים מאחורי סורג ובריח. משפטו היה אפוף סודיות, ועורכי הדין היו כבולים להסכמי סודיות. כלי תקשורת במדינה תיעדו את טיכאנובסקי עייף למראה כשהוא מובל לדיון הסגור, יחד עם נאשמים נוספים הכוללים את מיקולה סטטקביץ', שהתמודד נגד לוקשנקו ב-2010 ונידון לשש שנות מאסר לאחר שפרצו הפגנות בעקבות אותן בחירות. סטטקביץ' נעצר שוב במאי 2020 ונידון היום ל-14 שנות מאסר.

בלוגר פופולרי נוסף שעמד גם הוא למשפט הוא איגור לוסיק בן ה-29, שנידון ל-15 שנות מאסר. לוסיק שבת רעב בכלא במחאה על העמדתו לדין.

שגרירת ארצות הברית בבלארוס ג'ולי פישר צייצה בטוויטר כי "ברור ממי המשטר הכי חושש". "ארצות הברית, לצד השותפות שלנו, תמשיך במאמצים להבטיח את שחרורם ללא תנאי של כל האסירים הפוליטיים, כולל סרגיי טיכאנובסקי, איגור לוסיק וכל מי שעומדים בפני מעצר לא צודק ופסקי דין נקמניים", כתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully