וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקנס לנער שכבר השלים בידוד, הדוח לאיש עם מוגבלות שמתקשה בעטיית מסיכה

עודכן לאחרונה: 14.12.2021 / 18:12

דוח המבקר, העוסק בתלונות שהתקבלו אצל נציב תלונות הציבור בתקופת הגל השלישי והרביעי של הקורונה, חשף מקרים בהם נער שהחלים והשלים בידוד קיבל לביתו דוח על סך 5000 שקל, וכן על מתמודד נפש שהשוטרים התעלמו ממוגבלותו והתעקשו לתת לו דוח על אי-עטיית מסיכה

בווידאו: עובד בדיזנגוף סנטר נאזק במהלך אכיפה נגד אי עטיית מסכות בחודש אוגוסט/צילום: לירן לוי

דוח על הפרת בידוד לנער שהחלים מקורונה ודוח על אי-עטיית מסכה לאדם עם מוגבלות נפשית - אלו הם חלק מהתלונות שהתקבלו בנציבות תלונות הציבור כחלק מהגל השלישי והרביעי של מגיפת הקורונה, ומתפרסמים היום (שלישי) במסגרת דוח של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן.

בתקופת דוח מיוחד זה העוסק בגלים השלישי והרביעי, התקבלו בנציבות 16,191 מכתבי תלונה, מהם 1,687 מכתבים בנושאי קורונה. מדובר בירידה בשיעור של כ-36% במכתבי התלונה העוסקים במשבר הקורונה לעומת תשעת חודשי הגל הראשון והגל השני, שבהם התקבלו 2,637 מכתבי תלונה שעסקו במשבר.

"אופן ההתמודדות של מדינת ישראל עם משבר הקורונה משתקף היטב מבירור התלונות. הנציבות שימשה כתובת למתלוננים כמעט בכל מגעיהם עם הרשויות וחתרה בראש ובראשונה למתן סעד מהיר למתלוננים. מדיניות זו באה לידי ביטוי בכך ש-56.6% מהתלונות נמצאו מוצדקות או שעניינן בא על תיקונו בזמן הבירור. אנחנו זמינים לבירור כל תלונה ואני קורא לגופים הממשלתיים להפיק לקחים מהסוגיות העולות בדוח ולתת מענה מהיר ומיטבי לפונים אליכם", מסר אנגלמן עם פרסום הדוח.

מטושטש מעצר אלים של אדם ללא מסכה בדיזינגוף סנטר אכיפה קורונה 10 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
מעצר אלים במהלך אכיפת קורונה/ראובן קסטרו
מבצע אכיפה עטיית מסכה באוטובוס 10 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
שוטרים אוכפים את תקנות הקורונה באוטובוס/ראובן קסטרו

בדוח מפורטים חלק מהתלונות, המעידות לא רק על הטעויות באכיפת תקנות הקורונה, שיכולות לקרות, אלא על שיקול הדעת של הרשויות כשהמתלוננים על הטעות ערערו על דוחות שניתנו להם - והדוחות בוטלו רק בהתערבות נציבות תלונות הציבור.

כך למשל, התקבלה תלונה על דוח בסך 5,000 שקלים שקיבל נער בן 16 בגין הפרת בידוד, אף שהחלים ממחלת הקורונה והשלים את מכסת ימי הבידוד שנקבעו לו. הדוח לא ניתן לנער במקום, והשוטר מסר לו כי הוא יישלח אליו בדואר. הדוח בושש לבוא, וכעבור זמן קיבלה המשפחה דרישה לתשלום הדוח מרשות האכיפה והגבייה. המשפחה הגישה בקשה לביטול הדוח, אולם הבקשה נדחתה בטענה כי עבר המועד האחרון להגשתה. בעקבות התערבות הנציבות הודיעה המשטרה כי לאחר בחינת נסיבות המקרה ובדיקה עם משרד הבריאות הוחלט לבטל את הדוח שניתן לנער.

מעצר אלים של אדם ללא מסכה בדיזינגוף סנטר אכיפה קורונה 10 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
שוטר מחלק דוח על אי-עטיית מסיכה בדיזנגוף סנטר/ראובן קסטרו

במקרה אחר, אדם עם מוגבלות נפשית שמוכר על ידי הביטוח הלאומי כנכה בשיעור 100% קיבל מהמשטרה דוח בסך 500 שקל בגין אי-עטיית מסיכה על אף שהוא מתקשה מאוד בעטיית המסכה בשל מצבו הנפשי. דודתו שפנתה לנציבות התלוננה כי המשטרה דחתה את הבקשה שהגישה בשמו לביטול הדוח.

ניצולת שואה פנתה לנציבות לאחר שקיבלה כרטיס מזון נטען בסוף נובמבר 2021. היא פנתה לנציבות בעקבות תקלה בכרטיס בגינה נמסר לה כי יתרתה עומדת על אפס, בעוד ששבוע קודם לכן עמדה היתרה על סך 800 שקל.

בירור מהיר שערכה הנציבות עם עמותת אשל הממונה על חלוקת הכרטיסים לזכאים העלה כי בעקבות דיווח שהתקבל בעמותה כי הכרטיס אבד, הוא בוטל ורוקן, ולמתלוננת אמור היה להישלח כרטיס חלופי. בעקבות פניית הנציבות, הוטען הכרטיס מחדש. יצוין כי נציבות תלונות הציבור קיבלה כ-400 תלונות בנושא מיזם תווי המזון.

מבצע אכיפה של משטרת ישראל על עטיית מסכה בדיזינגוף סנטר 10 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
אכיפת תקנות קורונה בקניון/ראובן קסטרו

במקרה נוסף, מתלונן פנה לנציבות וטען כי אף שאימו נפטרה מקורונה כחודש לפני הגשת התלונה, המשטרה עודנה מתקשרת אליו בכל שבוע כדי לוודא שהאֵם שומרת על כללי הבידוד. המתלונן ציין כי שיחות אלו גורמות לו עוגמת נפש רבה, וכי כל פניותיו למשרד הבריאות ולמשטרה לצורך הסרת שמה של אימו מרשימותיהם לא הועילו.

בתגובה על פניית הנציבות מסרה המשטרה כי רשימות החייבים בבידוד מועברות אליה ממשרד הבריאות. משרד הבריאות מסר לנציבות כי בתחילת משבר הקורונה הסיר מהרשימות המועברות למשטרה רק את המתים שסיבת פטירתם הייתה קורונה. לגבי אימו של המתלונן, היה רשום במערכת הממוחשבת של המשרד כי היא "נפטרה לא מקורונה", ולכן שמה לא הוסר מהרשימות, אולם לאחר פניית המתלונן בנושא, הוסר שמה מהרשימות.

משרד הבריאות הודיע לנציבות כי תיקן את מערכת המחשוב שלו וקבע בה שגם מתים לא מקורונה יוסרו מרשימת החייבים בבידוד המועברת למשטרה. המשטרה מסרה כי בעקבות התלונה הופקו לקחים, וכי רשימת החייבים בבידוד מופצת לצוותים האוכפים את הנחיות הבידוד בתדירות גבוהה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully