וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי שעה לתל אביב: מסילות רכבת תת-קרקעיות יוקמו בחיפה

עודכן לאחרונה: 14.12.2021 / 8:17

התוכנית שמוערכת בכ-12 מיליארד שקלים מבטיחה פגיעה מינימלית בשטחים הפתוחים בעיר. ההחלטה מגיעה אחרי שנים של סחבת ועיכובים, ותשמש את הרכבות המהירות, שיוכלו לנוע על המסילה בקטע תל אביב-חיפה במהירות של 250 קמ"ש. אישור התוכניות עשוי לארוך יותר משנתיים

בווידאו: חניכת הרכבת הקלה בין ירושלים לתחנת סבידור בת"א/צילום: יותם רונן

שתי מסילות רכבת נוספות תת-קרקעיות יוקמו בחיפה, בעלות מוערכת של כ-12 מיליארד שקלים ויבטיחו הגעה מחיפה לתל אביב בחצי שעה - כך הודיעה היום (שני) הוועדה לתשתיות לאומיות במנהל התכנון.

המסילות, שיתווספו לשתי המסילות הקיימות, מהוות למעשה המשך של פרויקט הכפלת מסילות החוף שבין תל אביב וחיפה. אלא, שבניגוד לקיימות היום, המסילות יועברו בתוואי התת-קרקעי מתחת לעיר וישמשו כרכבת פרברית עם ארבע תחנות בשטח העיר - לב המפרץ, קריית הממשלה (השמונה לשעבר - ק"כ), בת גלים וחוף כרמל.

החלופות האחרות לתוואי המסילות כללו שימוש בכאלו הנעות במפלס הקרקע, אולם בוות"ל ראו בחלופה התת-קרקעית כזו המועדפת עליהם, בין השאר בשל הפגיעה המינימלית בשטחים הפתוחים בעיר חיפה, צמצום הפגיעה בנגישות לים והאפשרות להוסיף יחידות דיור בשטח מעל הקרקע. הפיתוח הנדל"ני הזה אמור להוות חלק ממקור המימון לפרויקט היקר, כך צופים בעיריית חיפה.

הדמייה - מסילת רכבת שלישית ורביעית ושיקוע קווי הרכבת בתחום העיר חיפה. "אמיר מן, עמי שנער אדריכלים", אתר רשמי
"מהפכה של ממש". הדמייה/אתר רשמי, "אמיר מן, עמי שנער אדריכלים"

יו"ר מטה הדיור הלאומי ויו"ר הוות"ל, שלומי הייזלר, תיאר את התוכנית כזאת "שתזניק קדימה את כלל מטרופולין חיפה, חיבור רכבתי חשמלי, מהיר ויעיל מלב המטרופולין לרשת הרכבות המהירה". מתכננת הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון, נאוה אלינסקי-רדעי, הוסיפה כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר חיפה. כיום מסילות הרכבת מהוות חיץ בין חיפה לים והתוכנית תאפשר את חיבור העיר חיפה לנכס העיקרי שלה - הים".

ראש העיר של חיפה, עינת קליש רותם, בירכה על ההחלטה ואמרה כי היא "מהווה מהפכה של ממש בעיר, המשוועת לקשר עם חוף הים שלה". לדבריה, התוכנית "מהווה בשורה לפיתוח פרויקטים בתחומי הנדל"ן, התיירות והתחבורה בחיפה ותאיץ את פיתוחה בתנופה חסרת תקדים".

ההחלטה מגיעה אחרי שנים של סחבת ועיכובים בשל דרישות של רשויות בגליל המערבי שביקשו חלופה שעוקפת את העיר חיפה ותשרת גם את תושביהן. אולם לפי הנתונים שהוצגו לוועדה, בחירה כזו הייתה פוגעת ברמת השירות לרוב המשתמשים הפוטנציאליים ברכבת המרוכזים במטרופולין חיפה.

המסילות ישמשו את הדור הבא של הרכבות המהירות, שטרם נכנסו לשימוש בישראל. רכבות אלו יוכלו לנוע על המסילה בקטע תל אביב חיפה במהירות של 250 קמ"ש. הן חלק ממערך הרכבות שאמור לפעול בישראל לפי תוכניות הרכבת לשנת 2040, בה צפויים לעשות שימוש ברכבת כ-350 מיליון נוסעים בשנה.

ההחלטה על החלופה היא רק שלב ראשוני מאוד, אחריו מגיעה הכנת התוכניות, הלו"ז לאישור התוכניות עשוי לארוך בין שנתיים לשלוש עוד לפני ההגעה לשלב התקצוב שבאחריות משרד התחבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully