וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמרנים באיראן רוצים לאסור על החזקת חיות מחמד: "בעיה חברתית הרסנית"

עודכן לאחרונה: 14.12.2021 / 10:15

הצעת חוק שנויה במחלוקת, שספק אם יש לה מספיק תמיכה בפרלמנט, קובעת כי כלבים, חתולים וארנבים "מסוכנים ומזיקים" כמו תנינים ונחשים. "כמה פעמים חתולים ניסו לטרוף אתכם?", לעג להם עיתונאי מקומי. בטהראן חוששים גם מפגיעה כלכלית: "אלפי משרות בסכנה"

אישה איראנית עם כלביה בפארק בטהראן, 7 בדצמבר 2021. ATTA KENARE/AFP, GettyImages
השמרנים רואים בגידול חיות מחמד כמעשה לא-אסלאמי. כלבים בפארק בטהראן, החודש/GettyImages, ATTA KENARE/AFP

חברי פרלמנט שמרנים באיראן מקדמים הצעה שתאסור על אחזקת חיות מחמד, בטענה שהן "טמאות". לפי דיווחים מקומיים, 75 מחוקקים - רבע מכלל חברי המג'לס - חתמו לאחרונה על הצעת "תמיכה בזכויות האוכלוסייה ביחס לבעלי חיים מזיקים ומסוכנים" על רקע המחלוקת הגוברת בין בעלי חיות מחמד לבין אלו הרואים בכך מעשה לא-אסלאמי.

מנסחי ההצעה טוענים כי מדובר ב"בעיה חברתית הרסנית", העלולה להוביל בהדרגה לשינוי בואחר החיים האיראני והאסלאמי, "באמצעות החלפת בני אדם וקשרים משפחתיים עם רגשות ויחסים אמוציונליים כלפי בעלי חיים".

החוק יאסור על "יבוא, טיפול, סיוע בגידול, גידול, קנייה או מכירה, העברה, הסעה או הליכה ושמירה בבית על בעלי חיים פראיים, אקזוטיים, מזיקים ומסוכנים". רשימת בעלי החיים שמה יחד "תנינים, צבים, נחשים, לטאות, חתולים, עברים, ארנבים, כלבים ובעלי חיים טמאים אחרים כמו קופים". על פי ההצעה, העוברים על החוק ייקנסו בסכום השווה לפי עשרה עד 30 ממשכורת המינימום ובעל החיים יוחרם מהם. בנוסף לכך, כלי רכב המשמשים להעברת בעלי החיים יוחרמו לתקופה של שלושה חודשים.

זוג איראני משתעשע עם כלבם בביתם בטהראן, 5 בדצמבר 2021. ATTA KENARE/AFP, GettyImages
"אפשר להגיד שתנינים הם מסוכנים, אבל איך ארנבים, כלבים וחתולים יכולים להיות מסוכנים?"/GettyImages, ATTA KENARE/AFP

הצעת החוק התקבלה בביקורת בחלק מכלי התקשורת באיראן, בלעג של משתמשים ברשתות החברתיות ובזעם בקרב תושבים בבירה טהראן. "המיזמים האלו יגרמו לבטח לכאוס, לשחיתות ולאי-ציות קולקטיבי לחוק הזה משום שבעלי חיים הם תופעה תרבותית כיום", נכתב בעיתון הרפורמיסטי "שרגה".

"כמה פעמים חתולים ניסו לטרוף אתכם שאתם רואים בהם פראיים, מזיקים ומסוכנים"?, לעג העיתונאי יגאנה חודאמי בטוויטר. גולש אחר פרסם תמונה של החתול שלו עם הכיתוב: "שיניתי את שמו ל'פושע' מאז ששמעתי על הצעת החוק".

שחקנית שדיברה בעילום שם סיפרה שהיא תכננה להפגין נגד ההצעה מול הפרלמנט, אך ביטלה את תכניתה בשל לחץ שהופעל עליה.

מוסטפא, צעיר בן 25 שמנהל חנות לציוד של בעלי חיים במרכז טהראן, אמר כי הוא המום מההצעה. "לא, החתול שלי לא מסוכן. אפשר להגיד שתנינים הם מסוכנים, אבל איך ארנבים, כלבים וחתולים יכולים להיות מסוכנים?".

המוכרים במרכז טהראן חוששים גם מההשלכות הכלכליות של כל חוק שכזה, כשהמצב הכלכלי רעוע ממילא לאור הסנקציות האמריקניות. "אלפי משרות עלולות להימחק", אמר מוחסן, בן 34. אשתו, מינה, אמרה כי היא מודאגת יותר ביחס לכלב שלהם.

"מדוע שאני אכלא אותו בבית?", שאלה. "המחוקקים בטח מניחים שלזוגות צעירים כיום אין ילדים משום שיש להם כלב מחמד, אבל זה מטופש. זה לא בגלל הכלבים, אלא בגלל המצב הכלכלי שלא מאפשר לנו להביא ילדים. פעם הם אסרו על שידורי טלוויזיה בלוויין, אבל אנשים המשיכו לצפות בהם, אך עם חשש וחרדה. אנשים ימשיכו לשמור על בעלי החיים בבית כדי להגן עליהם".

ראש הוועדה המשפטית בפרלמנט באיראן, מוסא עבידי, בראיון בטהראן, ב-1 בדצמבר 2021. ATTA KENARE/AFP, GettyImages
אישר את החוק, אך לא צפוי לקדם אותו בקרוב. יו"ר ועדת המשפט במג'לס/GettyImages, ATTA KENARE/AFP

בצל הזעם הציבורי, מעט חברי פרלמנט מוכנים להגן בתקיפות על החוק. "אני מסכים עם ההצעה באופן כללי, אבל ללא ספק אני לא מסכים עם חלק מהסעיפים", אמר יו"ר ועדת המשפט במג'לס, מוסא גאזנפרבדי, שחתם על ההצעה. "זאת רק הצעת חוק, אם היא תעבור זה משהו אחר", הדגיש בפני סוכנות הידיעות הצרפתית.

חברת פרלמנט אחרת, סומיה ריפי, אמרה כי היא מאמינה שיש צורך בחוק שיקבע אילו בעלי חיים ניתן לגדל ואילו לא. "אי אפשר להתכחש לשירות שמעניקים בעלי חיים לבני אדם, אבל צריך לפקח על התחום הזה", אמרה. "זה הבסיס לחיים חברתיים". לדבריה, בנוסף לחוק הזה, "הממשלה ניסחה חוק שמעניק חשיבות רבה למגוון הביולוגי ולחיות הבר. הוא נוגע הן לזכויות בעלי חיים והן לזכויות אדם".

"אני מעדיפה לראות את החוק הזה על סדר היום מאשר הצעה שתתמקד רק בענישה פלילית", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully