וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם השלישית בתוך שלוש שנים, בקלדוניה החדשה אמרו "לא" לעצמאות מצרפת

עודכן לאחרונה: 13.12.2021 / 7:37

רוב מוחץ של 96.5% התנגד לניתוק האי שבאוקיינוס השקט מצרפת, אך שיעור הבוחרים היה נמוך בהשוואה למשאלי העם הקודמים - זאת בשל חרם של הקהילה הילידית, שביקשה לדחות את ההצבעה בשל תקופת אבל על הקורונה. מקרון בירך: "בחרו בחופשיות". מומחים חוששים מחוסר יציבות

כרזות בבירת קלדוניה החדשה הקוראות להצביע "לא" במשאל העם על עצמאות מצרפת, 12 בדצמבר 2021. רויטרס
כרזות של מתנגדי העצמאות בסמוך לקלפי בבירה, אתמול/רויטרס

תושבי קלדוניה החדשה הצביעו אתמול (ראשון) נגד התנתקות מצרפת במשאל עם, על רקע ירידה חדה בשיעור המשתתפים בשל חרם של תומכי העצמאות. הקהילה הילידית קנאק, שרובה תומכת בהפיכת האיים למדינה עצמאית, קראה לאי-השתתפות במשאל העם משום שהיא נמצאת בתקופת אבל של שנה החל מספטמבר, בעקבות זינוק במספר הנדבקים בנגיף הקורונה.

על פי תוצאות חלקיות שפרסמו הרשויות הצרפתיות, 96.5% מהבוחרים הצביעו "לא", אולם רק 43.9% מבעלי זכות הבחירה הגיעו לקלפיות. היה זה משאל העם השלישי בתור שלוש שנים על עצמאות קלדוניה החדשה, האחרון שבהם בשנה שעברה. בשני המשאלים הקודמים שיעור המתנגדים לעצמאות היה 57% ו-53% בהתאמה.

"הקלדונים בחרו להישאר צרפתים. הם החליטו על כך בחופשיות", אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון בנאום ששודר בטלוויזיה. "אי אפשר להתעלם מכך שציבור הבוחרים נותר מפולג מאוד לאורך השנים, כעת מתחילה תקופת מעבר", הוסיף.

מפה של קלדוניה החדשה. -, אתר רשמי
מפה של קלדוניה החדשה/אתר רשמי, -

נשיא הקונגרס של קלדוניה החדשה ואחד ממנהיגי תנועת העצמאות, רוך וומיטן, הביע צער על כך שממשלת צרפת דחתה את הקריאות לדחות את משאל העם השלישי לספטמבר 2022 מתוך כבוד למנהגי האבל המקומיים.

"משאל העם הזה, מבחינתנו, הוא לא המשאל השלישי. אנחנו מכירים רק שני במשאלי עם לגיטימיים. של 2018 ו-2020. משאל העם הזה הוא משאל העם של מדינת צרפת, לא שלנו", אמר בריאיון לתחנת הרדיו Franceinfo.

מומחים חוששים שתוצאות משאל העם יגריזו את תומכי העצמאות, ויובילו לחוסר יציבות. "התרחישים הגרועים ביותר? הצבעת 'לא' נגד עצמאות, אך שהלגיטימיות שלה נדחת על ידי הקנאקים שנמנעים בהמוניהם בשל סירובה של פריז לדחות את ההצבעה", כתב בטוויטר פרנסואה הייסבורג, אנליסט במכון המחקר IISS.

קלדוניה החדשה היא אחד מחמישה איים באזור הודו והפסיפיק שנמצאים בשליטת צרפת, ומקרון הציב אותה במרכז התכנית שלו להגברת השפעתה של פריז באוקיינוס השקט. על פי הסכם בין צרפת לבדלנים באי מ-1998, שסיים שנים ארוכות של קרבות בטריטוריה העשירה בניקל בין תומכי העצמאות למתנגדיה, יזכו תושבי האי להצביע בסדרת משאלי עם על עתידם.

קלדוניה החדשה שוכנת 1,200 ק"מ ממזרח לאוסטרליה - ו-20 אלף ק"מ ממזרח לצרפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully