וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי אום אל-פחם חוששים לצאת מהבית: "רוצה לבקש מקלט מדיני בתל אביב"

עודכן לאחרונה: 4.12.2021 / 4:53

לאחר מקרה הרצח והמהומות שפרצו בעקבותיו, התושבים מאבדים תקווה שמעגל הדמים ייפסק: "מצב כזה לא זכור לי פה. במקום לדעוך זה הולך ומחריף". בעיר מנסים לשמור על שגרת חיים, אבל בשכונה שנמצאת במוקד המתיחות מעדיפים לחכות עד יעבור זעם: "פחד אלוהים"

אחרי הרצח: ירי מסיבי והצתות במבנים באום אל-פחם/עריכה: אביעד בללי

בשכונת בורגול שבאום אל-פחם התושבים מפחדים היום (שישי) לצאת מהבתים, ומעדיפים לחכות עד שהמהומות בעקבות הרצח שאירע בעיר ידעכו. תושבים רבים מעידים כי הם מאבדים תקווה שמעגל הדמים ייפסק. זאת, לאחר שהבוקר נדרסו שני שוטרים במקום, ואחד החשודים בדריסה נורה למוות.

"מצב כזה לא זכור לי פה, במקום לדעוך זה הולך ומחריף", אמר לוואלה! אחד התושבים. "בא לי לבקש מקלט מדיני בתל אביב", כתב תושב אחר בפייסבוק, אך מיהר למחוק את הפוסט. בינתיים, בעיר נערכים להלוויית הצעיר שנורה למוות באירוע דריסת השוטרים, שעתידה להתקיים ב-17:00. בעיר ממתינים לראות אם תוקם סוכת אבלים, כי אם לא - משמע שהסכסוך נותר פתוח.

תושב אחר, צעיר בשנות העשרים לחייו, תיאר את המתחולל בעיר כ"פחד אלוהים". הוא בירך את המשטרה, שלדבריו זה שהגיעה ונשארה כל הלילה - זה תקדים. "הגיעה בכוח גדול, פעלה הפרידה ומנעה כנראה עוד טרגדיות, שלא יישאר אירוע חד פעמי", קרא, "אבל האירוע הבוקר טרף את הקלפים וגם הוא טרגדיה". הוא ציין כי עדיין מנסים להבין מה קרה שם.

עיריית אום אל-פחם שלחה "קריאת מצוקה דחופה" חריפה, "לכל מי שיכול לתרום, לעזור ולהרגיע את המחשבות והנפשות, לתרום למה שיכול לשים קץ להידרדרות המסוכנת שמתרחשת בארצנו".

אקדח שנתפס ברכב שדרס שוטרי מג"ב באום אל פחם. 03 בדצמבר 2021.. דוברות משטרת ישראל
"פחד אלוהים". האקדח שנתפס אצל החשודים, הבוקר/דוברות משטרת ישראל

"התחושה לתושבים היא שהם 'אסירי ההתפתחויות', לא יודעים מה יקרה", אמר לוואלה! ח"כ לשעבר ד"ר יוסף ג'בארין, בעצמו תושב אום אל-פחם, "כולם יודעים שיש נשק, כולם יודעים שיש כאוס, ולאף אחד אין ביטחון שהדברים לא יחמירו", הוסיף. "התוצאה המידית היא שנכון לעכשיו האנשים פשוט מעדיפים להשאר בבתים ולעקוב אחרי מה שקורה. אתה לא יודע מתי ייתרחש שוב אירוע ואיפה זה ייקרה וכל הזמן יש אנשים חפים מפשע שנפגעים".

המצב בעיר מתוח מאוד, וכל האירועים התרבותיים והחברתיים נדחו עד להודעה חדשה. אתמול לא הצליחה ועדת סולחה להיכנס ולנסות לגשר. להיום מתוכנן כינוס חירום של ראשי רשויות ומכובדים אחרים, שיגיעו לעיר בניסיון להרגיע. בהערכת מצב שנערכה בראשות המפכ"ל קובי שבתאי, הזהיר ראש העיר ד"ר סמיר מחאמיד כי "תהיה משוואה חדשה - מי שלא יעשה סולחה, אנחנו נעשה עליו חרם".

הוועד העממי של אום אל-פחם הפנה אצבע מאשימה למשטרה. "לולא חוסר המעש לא היינו מגיעים למצב הזה", אמרו. "האשם היחיד במצב טראגי ומסוכן זה הוא מנגנון המשטרה, שמלכתחילה נתן את ההזדמנות לנשק בחברה הערבית ללא אחראיות או פיקוח".

פורום החירום שהתכנס בעיר החליט כי יש לעבות את ועדות הסולחה בחברי כנסת וראשי רשויות, ושיפנה מיד לשתי המשפחות ותוך יומיים יקיים ביקור אצל הצדדים. כמו כן הוחלט כי כפי שהבהיר ראש העיר, צד שלא יסכים להיות שותף לסולחה יוחרם. בנוסף הובהר כי הפורום לא מוותר על דרישתו מהמשטרה והמשרד לבטחון הפנים לקחת אחריות על האירועים ולהמשיך בפעילות נגד האלימות והפשיעה בחברה הערבית.

פתחי מחמד חסן ג'בארין. לפי סעיף 27א לחוק זכות יוצרים, צילום מסך
פתחי ג'בארין, חשוד בדריסה שמת מפצעיו/צילום מסך, לפי סעיף 27א לחוק זכות יוצרים

הבוקר, שני לוחמי מג"ב נפצעו מדריסה באום אל-פחם. לוחם אחד פונה במצב בינוני לבית החולים הלל יפה בחדרה, והשני נפצע באורח קל וטופל במקום. הלוחמים השיבו בירי לעבר שני החשודים ששהו ברכב, עצרו אותו ותפסו אקדח בתוכו עם מחסנית, כדורים וכפפות.

שני החשודים, תושבי אום אל-פחם כבני 20 המוכרים למשטרה מתחום סכסוכי המשפחות בעיר, נפגעו מירי הלוחמים, אחד החשודים, פתחי ג'בארין, מת מפצעיו בבית החולים בעיר והשני נפצע באורח קל, קיבל טיפול רפואי במקום והועבר לחקירה. חבלן משטרה ושוטרי הזיהוי הפלילי הגיעו למקום זיכו את הזירה ואספו ממצאים.

במשטרה מניחים שהרקע לאירוע הוא פלילי. מדובר באזור בו הכוחות חוצצים בין המשפחות היריבות, ובמשטרה חושבים שהחשודים ניסו לחמוק מהם מכיוון שנשאו אקדח ברכב. הם נעו במהירות לעבר המחסום שהציבו לוחמי מג"ב ואז נורו.

הדריסה אירעה ברקע המהומות שפרצו אמש, במהלכן שישה מבנים הוצתו ונשמע ירי מסיבי בשכונת אגבריה בעיר. זאת, במה שמסתמן כנקמה על הרצח אתמול של גבר בן 33 ופציעתו קשה של חברו. שישה בני אדם נעצרו עד כה בחשד למעורבותם במהומות, שהמשיכו לאורך הלילה. בהתאם לחומר הראיות בתיק, יוחלט אם להביאם הבוקר לדיון בבימ"ש חיפה בבקשה להאריך את מעצרם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully