וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל לארה"ב: איראן נערכת להתחיל בהעשרת אורניום לרמה צבאית

29.11.2021 / 19:30

גורמים אמריקנים אמרו לוואלה! כי ישראל העבירה לארה"ב מידע על כך שאיראן ביצעה שורת צעדים כדי להיערך להעשרת אורניום לרמה של 90% - שממנה ניתן לייצר נשק גרעיני. ההכנות שאיראן ביצעה יאפשרו לה להעשיר אורניום לרמה זו תוך שבועות ספורים, אם תחליט לעשות זאת

שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן נפתחו בווינה/צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

ישראל העבירה לארצות הברית ולמעצמות אירופה מידע המצביע על כך שאיראן ביצעה שורת צעדים טכניים כדי להיערך להעשרת אורניום לרמה הגבוהה ביותר של 90%, שממנה ניתן לייצר נשק גרעיני - כך לפי שני גורמים אמריקנים שעודכנו לגבי הפרטים. המידע הועבר לוושינגטון בשבועות האחרונים ובלשכת ראש הממשלה, במשרד החוץ ובמשרד הביטחון סירבו להתייחס לדברים.

שיחות הגרעין נפתחו היום (שני) בווינה בפגישה משותפת של צוות המו"מ האיראני בראשות סגן שר החוץ עלי באגרי-קני עם נציגי האיחוד האירופי, גרמניה, צרפת, בריטניה, רוסיה וסין. צוות המו"מ האמריקני בראשות השליח לאיראן רוב מאלי לא השתתף בפגישה. האמריקנים מנהלים שיחות לא ישירות עם האיראנים בתיווך מדינות אירופה.

איראן מעשירה היום אורניום ברמה של 60%, הרבה מעבר לרמה המותרת לפי הסכם הגרעין. עם זאת, עליה להעשרה ברמה של 90% תהיה צעד איראני חסר תקדים נוסף. לאורניום מועשר לרמה כזו אין שימושים אזרחיים והוא נועד אך ורק לייצור פצצת אטום.

מכונת צנטריפוגות במתקן העשרת האורניום בנטנז במרכז איראן. נובמבר 2019.. אי-פי, AP
אורניום ברמה כזו נועד אך ורק לייצור פצצת אטום. מתקן ההעשרה בנתנז/AP, אי-פי

אם איראן אכן תבצע את המהלך הזה היא תזדקק לכ-25 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 90% כדי לייצר פצצה גרעינית אחת. עם זאת, תהליך ייצור פצצת אטום הוא מורכב יותר מהעשרת האורניום בלבד וכולל עוד תהליכים טכנולוגיים שלפי ההערכה בישראל עשויים לקחת כשנה-שנתיים נוספות.

גורם אמריקני ציין כי פעולות ההכנה שאיראן ביצעה יאפשרו לה, אם תחליט לעשות זאת, לעבור להעשיר אורניום לרמה של 90% תוך שבועות ספורים. לדברי הגורם, ההערכה שהתגבשה בישראל בעקבות המידע החדש היא שהאיראנים עשויים לבצע מהלך אגרסיבי ודרמטי כזה בקרוב כדי להשיג לעצמם עוד קלפי מיקוח בשיחות הגרעין שנפתחו היום בווינה.

הגורם האמריקני הוסיף כי ישראל שיתפה את ארצות הברית גם בהערכת מודיעין לפיה איראן תסלים בשבועות הקרובים את ההתקפות מצד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, סוריה ותימן נגד יעדים אמריקנים במזרח התיכון, וזאת גם כן כדי ללחוץ על ארצות הברית בשיחות הגרעין.

ביקור מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, בקריה בתל אביב, 11 באפריל 2021. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, משרד הביטחון
מסר לארה"ב. גנץ ושר ההגנה האמריקני בקריה, אפריל/משרד הביטחון, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ אמר היום במהלך טקס ההכרזה על מעבר אמ"ן לנגב כי בימים אלו, צוותים ישראלים חולקים עם ידידותיה של ישראל "מידע מודיעיני המצביע על המשך הדהירה של איראן לגרעין תוך הפרת ההסכם שבתוקף עם מדינות אירופה". גנץ הוסיף כי כדי שהאיראנים יעצרו את המירוץ הגרעיני, על ארצות הברית ומעצמות המערב להטיל עוד סנקציות כלכליות ולבצע עוד פעולות צבאיות. "איננו מתנגדים לשיחות - אך אסור לתת יד למריחות", אמר גנץ.

"הזדמנות אחרונה"

שר החוץ יאיר לפיד אמר היום בפגישה עם שרת החוץ הבריטית אליזבת טראס בלונדון כי איראן משחקת על זמן ורוצה להרוויח מיליארדים מהסרת הסנקציות תוך כדי שהיא מקדמת בחשאי את תוכנית הגרעין שלה. "החומר המודיעיני אינו מוטל בספק", אמר לפיד. הוא הוסיף כי כדי למנוע זאת המעצמות צריכות "להדק את הסנקציות, להדק את הפיקוח ולנהל את השיח מעמדת כוח".

שרת החוץ הבריטית העבירה גם היא מסר תקיף ביותר לאיראן במסיבת העיתונאים עם לפיד. "העמדה שלי היא שהשיחות הללו הן ההזדמנות האחרונה עבור האיראנים לבוא לשולחן ולחזור להסכם הגרעין... אם זה לא יקרה אנחנו נבחן אפשרויות אחרות".

פתיחת שיחות הגרעין עם איראן בוינה, אוסטריה. 29 בנובמבר 2021. רויטרס
פתיחת שיחות הגרעין בווינה, היום/רויטרס

נציג האיחוד האירופי אנריקה מורה, שמשמש כמתאם הבינלאומי של השיחות עם איראן, אמר בסיום יום הדיונים הראשון כי יש תחושת דחיפות בכל הנוגע לחזרה להסכם הגרעין. מורה ציין כי הוא אופטימי מהשיחות עד כה אך הדגיש כי לא צפויה פריצת דרך בסבב השיחות הנוכחי. לדבריו, איראן הסכימה שהמו"מ ייקח בחשבון את ששת סבבי השיחות שהתקיימו עם ממשלת רוחאני לפני הבחירות באיראן. הוא ציין עוד כי יום השיחות מחר יוקדש לסוגיית הסנקציות וזה שלאחריו לסוגיית המגבלות על תכנית הגרעין האיראנית.

שר החוץ האיראני, חוסין אמיר-עבדולאהיאן, אמר היום לקראת חידוש השיחות בווינה כי ארה"ב ומעצמות אירופה צריכות להבין "שחלון ההזדמנויות לחזרה להסכם הגרעין לא יישאר פתוח לעד". הוא ציין שאיראן תסכים לחזור להסכם הגרעין אם כל הסנקציות שהוטלו עליה יוסרו ואם ארה"ב תיתן ערבויות שהיא לא תיסוג מההסכם פעם נוספת בעתיד, כפי שעשה ממשל טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully