וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברחה מטליבאן: "הנערה האפגנית" של נשיונל ג'יאוגרפיק קיבלה מקלט באיטליה

שרבט גולה, שתמונתה על שער המגזין מ-1985 הפכו לסמל למלחמות ארצה, קיבלה מקלט באיטליה. ב-2016 נעצרה וגורשה מפקיסטן כשניסתה לזייף תעודת זהות במטרה לחיות במדינה

גיליון השער של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק שבו נראית הילדה האפגנית שרבט גולה. AP
גיליון השער של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק שבו נראית הילדה האפגנית שרבט גולה/AP

איטליה נתנה מקלט לשרבט גולה, "הילדה האפגנית" ירוקת העיניים שתמונתה על שער המגזין נשיונל ג'יאוגרפיק ב-1985 הפכה לסמל של המלחמות בארצה. בהודעה שנמסרה מלשכתו של ראש ממשלת איטליה נמסר כי רומא נענתה לבקשת העזרה של גולה לעזוב את אפגניסטן בעקבות השתלטות טליבאן על המדינה באוגוסט. בהודעה, שפורסמה ביום חמישי האחרון, נכתב כי הגעתה היא חלק מתכנית רחבה יותר לפינוי אזרחים אפגנים ולשילובם במדינה.

הצלם האמריקני סטיב מק'קרי צילם את גולה בנעוריה, בעת ששהתה במחנה פליטים בגבול פקיסטן-אפגניסטן. עיניה הירוקות החודרות, שהציצו מתוך כיסוי הראש שלה ושידרו שילוב של פראות וכאב, הפכו את פניה למוכרות בעולם, אך זהותה התגלתה רק ב-2002 כשהצלם חזר לאזור והתחקה אחר עקבותיה.

בנשיונל ג'יאוגרפיק אמרו אז כי זהותה אומה על ידי מומחה של ה-FBI, פַּסָּל פורנזי וממציא המערכת לזיהוי קשתית העין. ב-2016, פקיסטן עצרה את גולה על זיוף תעודת זהות במטרה לחיות במדינה.

נשיא אפגניסטן דאז, אשרף גאני, קיבל את פניה בחזרה והבטיח לתת לה בית על מנת להבטיח שהיא "תחיה בכבוד ובביטחון במולדתה". עם זאת, גאני הודח מהשלטון באוגוסט, ונשים רבות באפגניסטן חוששות מחזרה למשטר האימים של טליבאן בשנות ה-90. מנהיגי טליבאן אמרו עם חזרתם לשלטון שהם יכבדו את זכויות הנשים בהתאם לשריעה, אך מיליוני נערות הפסיקו ללמוד מאז בבתי הספר והוטלו הגבלות נוספות על נשים.

איטליה הייתה אחת מכמה מדינות מערביות שפינו מאות אפגנים בעקבות נסיגת הכוחות האמריקניים בקיץ. בהודעת לשכתו של ראש הממשלה נמסר כי "תמונתה של גולה מסמלת את התהפוכות והסכסוך שאפגניסטן ועמה עברו באותה תקופה".

שרבט גולה, שהופיעה על שער גיליון של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק וכונתה "הנערה האפגנית", בפגישה עם הנשיא אשרף גאני בקאבול, 9 בנובמבר 2016. AP
שרבט גולה, שהופיעה על שער גיליון של מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק וכונתה "הנערה האפגנית", בפגישה עם הנשיא אשרף גאני בקאבול, 9 בנובמבר 2016/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully