וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אוקראינה: חשפנו ניסיון הפיכה במעורבות גורמים רוסיים

עודכן לאחרונה: 26.11.2021 / 21:38

זלנסקי סירב לומר אם הוא חושב שמוסקבה עמדה מאחורי המזימה שתוככנה כבר לשבוע הבא, ובקרמלין מיהרו להכחיש. לדבריו, הקושרים ניסו לגייס את האיש העשיר באוקראינה נגדו. "מוכנים לכל הסלמה", אמר על ריכוז הכוחות הרוסיים בגבול. ארה"ב: "כל האפשרויות על השולחן"

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב, 26 בנובמבר 2021. רויטרס
לא הרחיב על ניסיון ההפיכה. זלנסקי, היום/רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר היום (שישי) כי קייב חשפה מזימה להדיח את ממשלתו בשבוע הבא, במעורבות גורמים רוסיים, בצל המתיחות הגבוהה בין שתי השכנות המאיימת להתפתח למלחמה. ואולם, הוא סירב לומר אם הוא סבור שהקרמלין עומד מאחוריה ובמוסקבה מיהרו להכחיש במהירות כל מעורבות.

במהלך מסיבת עיתונאים ממושכת, זלנסקי אמר כי שירותי המודיעין של אוקראינה השיגו הקלטות שמע של הקושרים שלכאורה ניסו לגייס את הטייקון רינאט אחמטוב, האיש העשיר ביותר באוקראינה.

"אנחנו עומדים בפני אתגרים לא רק מכיוון רוסיה והסלמה אפשרית - יש לנו גם אתגרים גדולים מבית. קיבלתי מידע על הפיכה שתתקיים במדינה שלנו ב-1-2 בדצמבר", אמר נשיא אוקראינה. בעקבות דבריו של זלנסקי, אגרות החוב הממשלתיות של אוקראינה צנחו לרמתן הנמוכה ביותר זה יותר משנה.

זלנסקי לא פירט על ניסיון ההפיכה. "אני מצטער, אני לא יכול לדבר על זה", אמר כשנשאל מפורשות אם הוא חושב שרוסיה מעורבת. עם זאת, הוא דיבר ארוכות על האיום הנשקף מפני צבא רוסיה, והצהיר כי אוקראינה תהיה מוכנה לכל עימות, אם יפרוץ.

אמחטוב כינה את הדברים של הנשיא "שקר מוחלט". והוסיף כי הוא "זועם על הפצת השקר הזה, יהיו המניעים של הנשיא אשר יהיו". לדבריו, "העמדה שלי הייתה ותהיה מפורשת ונחרצת: אוקראינה עצמאית, דמוקרטית ומאוחדת, עם קרים ומחוז הבית שלי, דונבאס. המעשים שלי מוכיחים זאת".

תרגיל של צבא אוקראינה בסמוך לגבול עם חצי האי קרים, 17 בנובמבר 2021. רויטרס
קייב רוצה להצטרף לנאט"ו. תרגיל של צבא אוקראינה בסמוך לגבול עם קרים, החודש/רויטרס

קייב, ארצות הברית ונאט"ו הזהירו בימים האחרונים מפני אפשרות לפלישה רוסית לאוקראינה, לאור ריכוז הכוחות הגדולות בגבולותיה ובחצי האי קרים, שאותו סיפחה ממנה ב-2014. בקרמלין אמרו כי מדובר באזהרות שווא.

"אנחנו בשליטה מלאה על הגבולות שלנו ואנחנו מוכנים לחלוטין לכל הסלמה", אמר זלנסקי. אוקראינה איבדה את השליטה על חלקים ממזרח אוקראינה מאז שבדלנים פרו-רוסים פתחו בהתקוממות נגדה ב-2014. ראש המודיעין הצבאי של אוקראינה אמר בשבוע שעבר כי רוסיה ריכזה יותר מ-92 אלף חיילים סביב אוקראינה, לקראת מתקפה בסוף ינואר או תחילת פברואר.

אוקראינה, הרוצה להצטרף לברית נאט"ו, קיבלה מוקדם יותר השנה כמות גדולה של תחמושת וטילי נ"ט מתקדמים מארצות הברית, ובתגובה הזהיר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי המערב מתקרב ל"קווים האדומים" שלה.

רוסיה טוענת כי אוקראינה רוצה להשתלט מחדש על שטחי הבדלנים. זלנסקי אמר כי לקייב אין תכניות כאלו והוסיף כי הרטוריקה של רוסיה ביחס להתרחבות נאט"ו - שאליה הוא רוצה להצטרף חרף התנגדותה הנחרצת של מוסקבה - היא סימן מעורר דאגה.

עם זאת, זלנסקי אמר כי ראש הסגל שלו, אנדריי ירמק, יצור בקרוב קשר עם גורמים ברוסיה כדי לדון במשבר בין המדינות. במקביל, ירמק אמר כי הוא ישוחח עם בכיר הקרמלין דימיטרי קוזאק. לדבריו, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן הבטיח לו בשיחת טלפון שקיימו היום את "מחויבותה המוצקה כסלע" של וושינגטון.

במקביל, יועצת שר החוץ של ארצות הברית לענייני אירופה ואירואסיה, קארן דונפריד, אמרה כי "כל האופציות נמצאות על השולחן" ביחס לתגובה לריכוז הכוחות הרוסיים. בתדרוך לכתבים לפני נסיעתו של שר החוץ אנתוני בלינקן לאירופה בשבוע הבא, היא ציינה כי ההחלטה על הצעד הבא תתקבל בהמשך להתייעצויות בין חברות נאט"ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully