וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת ובריטניה בקרב האשמות אחרי טביעת המהגרים בתעלה: "צריך שיתוף פעולה אירופי"

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 19:18

יממה אחרי האסון שבו מתו 27 מהגרים, בהם אישה בהיריון וילדים, שתי השכנות הטילו את האחריות אחת על שנייה. "היו לנו קשה לשכנע לעשות את הדברים הנדרשים", אמר ג'ונסון על פריז. מקרון קורא לסיוע אירופי: "אנחנו מדינת מעבר". בשטח, קבוצה נוספת של מהגרים הגיעה לבריטניה

בווידאו: מהגרים טבעו בתעלת למאנש בדרם לבריטניה/צילום: רויטרס

צרפת ובריטניה החליפו היום (חמישי) האשמות באחריות למותם של 27 מהגרים שניסו לחצות אתמול את העלה בסירת גומי, בטביעה הקטלנית ביותר אי-פעם בנתיב המים המפריד בין שתי המדינות. שתיהן אמנם הבטיוח לעבוד יחד כדי למצוא פתרונות, אך האסון מגיע על רקע מתיחות ארוכת שנים בין שתי השכנות סביב הברקזיט וסוגיית ההגירה.

בין הקורבנות שבע נשים - בהן אחת בהיריון - ושלושה ילדים, ושניים מהמהגרים שהיו על הסירה הצליחו לשרוד. לא ברור מה גרם לסירה להתהפך, אך הרשויות בצרפת עצרו חמישה אנשים בחשד למעורבות בהברת מהגרים. "זהו ניהול גרוע של ההגירה", אמר שר הפנים של צרפת, ג'רלד דרמנין, על ההתנהלות של בריטניה. בנוסף לכך, הוא קרא למדינות נוספות ביבשת, שדרכן עוברים המהגרים כדי להגיע לחופי צרפת ומשם לבריטניה, לעזור יותר.

"זאת בעיה בינלאומית", אמר לתחנת הרדיו RTL. "אנחנו אומרים לחברינו בבלגיה, גרמניה ובריטניה שעליהם לעזור לנו להילחם במבריחים העובדים ברמה בינלאומית". לדבריו, אחד החשודים בהברחה שנעצר הלילה רכש סירות גומי בגרמניה.

מקבילתו הבריטית, פריטי פאטל, אמרה כי היא תקיים שיחות עמו, שעות אחרי שראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון האשים את צרפת באחריות לאסון. "היו לנו קשיים בשכנוע חלק מהשותפים שלנו, במיוחדים הצרפתים, לעשות דברים שלפי דעתנו נדרשים בסיטואציה הזאת", אמר ג'ונסון, ששוחח אתמול עם נשיא צרפת עמנואל מקרון.

מהגרים שחולצו מהתעלה בנמל דובר, בריטניה, 25 בנובמבר 2021. רויטרס
מהגרים שחולצו מהתעלה בנמל דובר, בריטניה, 25 בנובמבר 2021/רויטרס
ילדה מעיראק במחנה מהגרים מאולתר בדנקרק, צרפת, 25 בנובמבר 2021. רויטרס
ילדה מעיראק במחנה מהגרים מאולתר בדנקרק, צרפת, 25 בנובמבר 2021/רויטרס
סיור משטרתי אחרי מהגרים באזור קאלה, צרפת, 25 בנובמבר 2021. רויטרס
סיור משטרתי אחרי מהגרים באזור קאלה, צרפת, 25 בנובמבר 2021/רויטרס

מקרון, שאתמול הבטיח שהתעלה לא תהפוך ל"בית קברות", אמר היום כי יש צורך בשיתוף פעולה אירופי הדוק יותר. "צרפת היא מדינת מעבר", אמר נשיא צרפת במהלך מסיבת עיתונאים בזגרב, בירת קרואטיה. "אני רוצה לומר גם בבירור שכוחות הביטחון שלנו מגויסים יומם וליל", הוסיף מקרון, שהודיע על גיוס כוחות מילואים והגברת מבצעי החילוץ הימיים.

בינתיים, מתנדבי הצלה וארגוני זכויות אדם אמרו אמרו כי אסון הטביעה היה צפוי מכיוון שמבריחים ומהגרים לוקחים סיכונים גדולים יותר כדי להימנע מהנוכחות המשטרתית הגוברת. "האשמה בלעדית את המבריחים פירושה להסיר את האחריות של הרשויות הצרפתיות והבריטיות", אמר אחד מארגוני הסיוע למהגרים. הארגונים ציינו את היעדרם של נתיבי הגירה חוקיים והגברת האבטחה בקו הרכבת התת-ימי בין צרפת לבריטניה, הדוחפים את המהגרים אל הים המסוכן.

התעלה היא אחד מנתיבי השיט העמוסים ביותר בעולם. הזרמים בה חזקים, המים קפואים והסירות נמצאות לעתים קרובות בעומס יותר.

"זו טרגדיה שפחדנו ממנה, שהייתה צפויה, אנחנו הזהרנו", אמר ברנרד בארון, שעומד בראש קבוצת מתנדבים מאזור קאלה המצילה מהגרים מלב ים. "המבריחים הופכים ליותר ויותר פזיזים, פושעים, השולחים לים אנשים עניים תמימים שרוצים להגיע לאנגליה בכל מחיר מבלי להכיר את הים".

בריטניה שבה על ההצעה לקיים סיורים משותפים מול חופי צרפת, באזור קאלה, מוקד יציאת המהגרים לים ושממנו ניתן לראות ביום בהיר את בריטניה. ואולם, פריז התנגדה בעבר ליוזמה זו, ולא ברור אם היא תשנה את עמדתה חמישה חודשים לפני הבחירות לנשיאות שבהן הגירה וביטחון הם בין נושאי המפתח. לונדון איימה בעבר לקצץ את התמיכה הכספית במשטרת הגבולות של צרפת אם היא לא תצליח לעצור את זרם ההגירה.

"אנחנו מוכנים להציע תמיכה בשטח, אנחנו מוכנים להציע משאבים", אמר שר ההגירה של בריטניה, קווין פוסטר, לערוץ CCB. "אנחנו מוכנים להציע לאנשים ללכת לשם ולעזור ולסייע לרשויות הצרפתיות. אנחנו ברורים בנושא: אנחנו לא רואים זאת כסוגייה שרק צרפת צריכה להתמודד עמה, אלא כזו שאנחנו רוצים לטפל בה יחד עם צרפת ושותפות אירופיות נוספות כדי לשבור את המודל העסקי של הכנופיות האלה, "אמר פוסטר.

החזרת השליטה בגבולות בריטניה הייתה אחת הסיסמאות המרכזיות של תומכי הברקזיט לקראת משאל העם ב-2016 על החברות באיחוד האירופי. במהלך היום, נצפתה קבוצה של מהגרים יוצאת מדיונות החול ליד קאלה בדרכה אל סירה מתנפחת. כמה שעות לאחר מכן בדונגנס, היא נראתה בחופי דרום אנגליה.

לפי גורם מקומי, עד אתמול, 14 אנשים טבעו השנה בניסיון להגיע לבריטניה. שבעה אנשים מתו ושניים נעלמו בשנה שעברה, בעוד שב-2019 מתו ארבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully