וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנרל אמירתי המואשם בעינויים נבחר לנשיא האינטרפול

סוכנות השיטור הבינלאומית מינתה את אחמד נאסר א-ראיסי לתפקיד היצוגי, חרף טענות של ארגוני זכויות אדם ושל עצורים לשעבר שכוחותיו אחראים לעינויים ורדיפת מתנגדי משטר. אבו דאבי תרמה כספים רבים לארגון שבסיסו בליון. "תקדים מסוכן ביותר"

האינטרפול, סוכנות השיטור העולמית, בחרה היום (חמישי) את הגנרל האמירתי אחמד נאסר א-ראיסי לנשיאה החדש - למרות האשמות של ארגוני זכויות אדם בכך שהוא לא חקר טענות לעינויים של עצירים באיחוד האמירויות הערביות, שתרמה כספים רבים לארגון שבסיסו בליון שבצרפת.

אף שהנשיאות היא תפקיד זמני ולא מפקחת על הפעילות היומיות של הסוכנות, הנשיא הוא דמות בעלת פרופיל גבוה המנהלת את כינוסי העצרת של אינטרפול ואת הוועדה המבצעית שלו. ארגון Human Rights Watch ומרכז זכויות האדם של המפרץ אמרו במאי כי המשטרה בפיקודו לא חקרה טענות מבוססות לעינויים בידי כוחות הביטחון, ובחירה בראיסי תעמיד בספק את המחויבות של האינטרפול לזכויות אדם.

דובר של משרד החוץ ושיתוף הפעולה הבינלאומי של האמירויות אמר כי ראיסי "מאמין בכל תוקף כי אלימות או ניצול לרעה של אזרחים בידי שוטרים הם מזעזעים ובלתי-נסבלים". הוא הוסיף כי כל תלונה משפטית שהוגשה עם האשמות נגד ראיסי "אינה מוצדקת ותידחה".

מזכ"ל הארגון, יורגן סטוק, אמר כי האינטרפול לא מתערב בפוליטיקה, בתגובה לשאלות על המועמדות של ראיסי ותהליך הבחירה באינטרפול. "אין לנו גם מנדט להתחיל בחקירת סוגיות מקומיות. אלו סוגיות ריבוניות לאומיות שאנחנו מתרחקים מהן", אמר השבוע.

ארגון Human Rights Watch אמר שמאות פעילים, אנשי אקדמיה ועורכי דין מרצים עונשי מאסר ארוכים באיחוד האמירויות, לעתים קרובות אחרי שהורשעו במשפטים לא הוגנים באישומים מעורפלים ורחבים. איחוד האמירויות דוחה את ההאשמות הללו כ"שגויות ובלתי מבוססות".

הגנרל אחמד נאסר א-ראיסי בכינוס של האינטרפול באיסטנבול, 23 בנובמבר 2021. AP
באמירויות דחו את הטענות נגדו. א-ראיסי בכינוס האינטרפול באיסטנבול, השבוע/AP

השבוע הוגשו שתי תביעות לתביעה בטורקיה נגד ראיסי, בזמן שהיה באיסטנבול לרגל כינוס האסיפה הכללית של האינטרפול. אחד מהם האזרח הבריטי מת'יו הדג'ס בן ה-34, שטען שב-2018 הוא הוחזק בבידוד במשך שבעה חודשים כשהואשם בריגול בעת שהגיע לאמירויות לצורך עבודת המחקר שלו מאוניברסיטת אקסטר.

לדבריו, איימו עליו באלימות פיזית או בהעברתו לבסיס צבאי מעבר לים ובפגיעה במשפחתו. "זה נעשה על ידי שירותי הביטחון של האמירויות בתוך בניין שלנאסר א-ראיסי יש אחריות עליו", אמר הדג'ס לרויטרס בעת שהיה באיסטנבול. "האפשרות שא-ראיסי יהיה נשיא האינטרפול מהווה תקדים מסוכן ביותר, שבו מעשי אלימות שיטתיים מקבלים לגיטימציה ומנורמלים למדינות אחרות שממשיכות להשתמש בהם ברחבי העולם", הוסיף.

איחוד האמירויות הכחישה שהדג'ס היה נתון לאלימות פיזית או פסיכולוגית כלשהי במהלך מעצרו.

עלי עיסא אחמד, בן 29, סיפר שהוא נעצר באמירויות ב-2019 בעת שהגיע לחופשה כדי לצפות בגביע אסיה ב-2019 - רק משום שלבש חולצה עם דגל קטאר, שבאותה תקופה הייתה מסוכסכת עם האמירויות. לדבריו, חוקריו חשמלו אותו, הכו אותו ומנעו ממנו מזון, מים ושינה במהלך ימי מעצרו.

הרשויות בטורקיה לא הודיעו אם הן ימשיכו לחקור את תלונותיהם של השניים.

מוקדם יותר החודש, שלושה חברי פרלמנט אירופי כתבו מכתב לנציבה אורסולה פון דר ליין, שבו הזהירו מההשלכות של המינוי על הארגון "בחירתו של הגנרל א-ראיסי תערער על המשימה ועל המעמד של האינטרפול ותפגע משמעותית ביכולת של הארגון לבצע את משימותיו ביעילות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully